03-06-2008
Reclame Code Commissie tikt Ryanair op vingers na klacht ANVR
De manier waarop vliegtuigmaatschappij Ryanair de prijzen van
vliegtickets op haar website presenteert aan consumenten is, volgens
de Reclame Code Commissie (RCC), in strijd met de Code
Reisaanbiedingen. De ANVR is door de RCC in het gelijk gesteld, nadat
de reisbrancheorganisatie hierover een klacht had ingediend.
Ryanair vermeldt namelijk niet direct de toeslagen en belastingen aan
de consument, maar doet dit pas nà het aanklikken van de gewenste
vliegreis.
De luchtvaartmaatschappij heeft eerdere aanbevelingen van de RCC naast
zich neergelegd, waardoor de RCC nu besluit haar beslissing openbaar
te maken. Als Ryanair, ondanks de veroordeling, haar website niet
aanpast, zal de ANVR aan de Consumenten Autoriteit vragen om de Ierse
maatschappij hiertoe te dwingen, dan wel een boete op te leggen.
Volgens Ryanair kan de software voor de website niet door de
adverteerder worden aangepast. De ANVR heeft er echter op gewezen dat
andere gebruikers van deze software de prijzen wel op een juiste wijze
kunnen tonen, in overeenstemming met de Code Reisaanbiedingen.
De ANVR is zeer verheugd over de uitkomst van de RCC: "Ryanair lapt
systematisch de regels voor adverteren aan haar laars. Zij misleidt
hiermee de consument, maar doet ook andere vliegtuigmaatschappijen en
reisondernemingen oneerlijke concurrentie aan".
Algemeen Nederlands Verbond van Reisondernemingen