AutoRai

Nieuwe Mitsubishi Lancer Evolution leverbaar vanaf 59.990 euro

(6/3/2008)
Mitsubishi is er in geslaagd de prijs van de Lancer Evolution onder de 60 mille te houden. Daarmee is de met nieuwe technologie volgepakte opvolger van het rally-icoon weliswaar flink duurder geworden, maar de geboekte vooruitgang is dan ook eerder als revolutie dan als evolutie te kenschetsen.

De nieuwe Lancer Evolution is veel meer dan (weer) een nieuw deel in de veelgeroemde âEvoâ-reeks. Deze auto markeert het begin van een nieuw tijdperk voor Mitsubishi, waarin de Lancer Evolution een andere rol speelt. De nieuwe Evolution is het absolute topmodel in het nieuwe Lancer-gamma en sluit daar qua uiterlijk nauw op aan. Op zijn beurt zoekt de Evolution aansluiting bij autoâs uit een hogere prijsklasse, waar hij zich in technisch opzicht en qua pure prestaties moeiteloos mee kan meten.

Ten opzichte van de beoogde concurrenten zijn de voor de nieuwe Lancer Evolution vastgestelde prijzen dan ook even scherp als de auto oogt. De handgeschakelde GSR kost 59.990 euro, terwijl de GSR met Twin Clutch Sport Shift Transmission (TC-SST) precies tweeduizend euro duurder is: 61.990 euro. De non-plus-ultra uitvoering van de Evolution (met de toevoeging MR), staat voor 68.190 euro in de prijslijst, maar is dan ook ondermeer standaard voorzien van de razendsnel schakelende dubbelkoppeling-transmissie. Deze MR-uitvoering is verder voorzien van Brembo compound-remschijven (gewichtsbesparing 1,3 kg per wiel), gesmede BBS wielen met speciale ultra high performance banden van Dunlop (met extra stijve wangen en relatief zacht rubber voor meer grip), enkelpijps Bilstein-dempers in combinatie met Eibach veren. Daarmee is deze uitvoering de logische keuze voor de echte âspecialist-driverâ.

Onvoorstelbare denkkracht
De Lancer Evolution wordt aangedreven door de nieuwe 4B11 DOHC MIVEC-krachtbron die niet alleen 12 kilogram lichter is dan de legendarische 4G63-motor, maar ook meer draaimoment bij lagere toerentallen levert en dus een betere respons geeft. Het maximum koppel bedraagt nu 366 Nm bij 3500 toeren per minuut. Ook het topvermogen nam toe tot 295 pk bij 6500 toeren per minuut. Daarmee accelereert de Lancer Evolution in 5,4 seconden van 0-100 km/h en wordt een topsnelheid van 242 km/h bereikt.

De snelheid in rechte lijn is echter minder relevant; waar het om gaat is de snelheid waarmee een bochtige, eventueel glibberige verbinding tussen A naar B wordt afgelegd. Daarom is er nu ook een elektronisch stabilisatiesysteem (Active Stability Control) voorhanden, dat in fasen uitschakelbaar is, maar dat dankzij het actieve centrale differentieel (ACD) en de giermoment-regeling (Active Yaw Control) hoogst zelden hoeft in te grijpen. Het centrale differentieel kent basisinstellingen voor asfalt, gravel en sneeuw (naarmate het gladder is, gaat er meer koppel naar de vooras).

Het variëren van het draaimoment op het linker- en rechterachterwiel door middel van Active Yaw Control helpt de auto bij het draaien om het yaw punt. Blijkt het maximale verschil in draaimoment (70/30) op de achterwielen niet genoeg om onder- of overstuur te corrigeren, dan wordt er links of rechtsvoor nog enigszins bijgeremd. Alle systemen werken met elkaar samen en worden aangestuurd door een rekeneenheid met een onvoorstelbare denkkracht. Door de met bijna 40 procent toegenomen torsiestijfheid en de nog preciezere wielgeleiding reageert de nieuwe Evolution meer naturel en lineair dan ooit op acties van de bestuurder. Ook Twin Clutch SST reageert welhaast telepathisch op de bestuurder, die kan kiezen voor een automatische of manuele schakelmodus. Met een schakelaar kan nog voor âsportâ of âsupersportâ worden gekozen, waardoor de transmissie zich instelt op sportief straat- of extreem sportief circuitgebruik.