Nieuwe Mitsubishi Lancer Evolution leverbaar vanaf 59.990 euro
(6/3/2008)
Mitsubishi is er in geslaagd de prijs van de Lancer Evolution onder de
60 mille te houden. Daarmee is de met nieuwe technologie volgepakte
opvolger van het rally-icoon weliswaar flink duurder geworden, maar de
geboekte vooruitgang is dan ook eerder als revolutie dan als evolutie
te kenschetsen.
De nieuwe Lancer Evolution is veel meer dan (weer) een nieuw deel in
de veelgeroemde âEvoâ-reeks. Deze auto markeert het begin van een
nieuw tijdperk voor Mitsubishi, waarin de Lancer Evolution een andere
rol speelt. De nieuwe Evolution is het absolute topmodel in het nieuwe
Lancer-gamma en sluit daar qua uiterlijk nauw op aan. Op zijn beurt
zoekt de Evolution aansluiting bij autoâs uit een hogere prijsklasse,
waar hij zich in technisch opzicht en qua pure prestaties moeiteloos
mee kan meten.
Ten opzichte van de beoogde concurrenten zijn de voor de nieuwe Lancer
Evolution vastgestelde prijzen dan ook even scherp als de auto oogt.
De handgeschakelde GSR kost 59.990 euro, terwijl de GSR met Twin
Clutch Sport Shift Transmission (TC-SST) precies tweeduizend euro
duurder is: 61.990 euro. De non-plus-ultra uitvoering van de Evolution
(met de toevoeging MR), staat voor 68.190 euro in de prijslijst, maar
is dan ook ondermeer standaard voorzien van de razendsnel schakelende
dubbelkoppeling-transmissie. Deze MR-uitvoering is verder voorzien van
Brembo compound-remschijven (gewichtsbesparing 1,3 kg per wiel),
gesmede BBS wielen met speciale ultra high performance banden van
Dunlop (met extra stijve wangen en relatief zacht rubber voor meer
grip), enkelpijps Bilstein-dempers in combinatie met Eibach veren.
Daarmee is deze uitvoering de logische keuze voor de echte
âspecialist-driverâ.
Onvoorstelbare denkkracht
De Lancer Evolution wordt aangedreven door de nieuwe 4B11 DOHC
MIVEC-krachtbron die niet alleen 12 kilogram lichter is dan de
legendarische 4G63-motor, maar ook meer draaimoment bij lagere
toerentallen levert en dus een betere respons geeft. Het maximum
koppel bedraagt nu 366 Nm bij 3500 toeren per minuut. Ook het
topvermogen nam toe tot 295 pk bij 6500 toeren per minuut. Daarmee
accelereert de Lancer Evolution in 5,4 seconden van 0-100 km/h en
wordt een topsnelheid van 242 km/h bereikt.
De snelheid in rechte lijn is echter minder relevant; waar het om gaat
is de snelheid waarmee een bochtige, eventueel glibberige verbinding
tussen A naar B wordt afgelegd. Daarom is er nu ook een elektronisch
stabilisatiesysteem (Active Stability Control) voorhanden, dat in
fasen uitschakelbaar is, maar dat dankzij het actieve centrale
differentieel (ACD) en de giermoment-regeling (Active Yaw Control)
hoogst zelden hoeft in te grijpen. Het centrale differentieel kent
basisinstellingen voor asfalt, gravel en sneeuw (naarmate het gladder
is, gaat er meer koppel naar de vooras).
Het variëren van het draaimoment op het linker- en rechterachterwiel
door middel van Active Yaw Control helpt de auto bij het draaien om
het yaw punt. Blijkt het maximale verschil in draaimoment (70/30) op
de achterwielen niet genoeg om onder- of overstuur te corrigeren, dan
wordt er links of rechtsvoor nog enigszins bijgeremd. Alle systemen
werken met elkaar samen en worden aangestuurd door een rekeneenheid
met een onvoorstelbare denkkracht. Door de met bijna 40 procent
toegenomen torsiestijfheid en de nog preciezere wielgeleiding reageert
de nieuwe Evolution meer naturel en lineair dan ooit op acties van de
bestuurder. Ook Twin Clutch SST reageert welhaast telepathisch op de
bestuurder, die kan kiezen voor een automatische of manuele
schakelmodus. Met een schakelaar kan nog voor âsportâ of âsupersportâ
worden gekozen, waardoor de transmissie zich instelt op sportief
straat- of extreem sportief circuitgebruik.
AutoRai