Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Inhoud pagina: Programma betere dienstverlening
2 juni 2008
* Zie ook
Hierbij bied ik u, mede namens mijn collega staatssecretaris
Heemskerk, de visie Betere Dienstverlening Overheid en het
bijbehorende actieprogramma Dienstverlening en e-overheid aan. Dit
document beschrijft het geheel aan ambities en activiteiten van het
kabinet om de dienstverlening door de overheid te verbeteren.
Bovendien bevat het document de kabinetsreactie op een aantal
adviesrapporten over elektronische dienstverlening die de afgelopen
periode verschenen zijn, waaronder het advies van de commissie
Postma/Wallage.
Het document bestaat uit vier onderdelen, die allen nauw met elkaar
samenhangen. De samenhang en betekenis van de individuele onderdelen
is als volgt.
Deel 1 `Visie op Dienstverlening' beschrijft de brede visie op
overheids-dienstverlening die ten grondslag ligt aan alle inspanningen
om de dienstverlening te verbeteren. Deze visie omvat zowel het
terrein van de elektronische overheid als niet op e-overheid
gebaseerde verbeteringen van de dienstverlening, bijvoorbeeld via de
kanalen telefoon en balie. Deze visie heb ik in het najaar van 2007
aan de Kamer toegezegd tijdens het Algemeen Overleg waarin de 5^e
voortgangsrapportage e-overheid werd behandeld.
In onderdeel 2 worden kort de verbeteringen van de dienstverlening
geschetst waarvoor inzet van de e-overheid niet nodig is. Over de
ambities en activiteiten op dit terrein bent u reeds eerder
geïnformeerd.
Het derde onderdeel is de kabinetsreactie op het advies van de
Commissie Postma/Wallage, resulterend in een Actieprogramma
dienstverlening en e-overheid, waarover zo mogelijk nog voor de zomer
afspraken zullen worden gemaakt met de mede-overheden. Met dit
programma wordt beoogd de potentie van de inmiddels bestaande
infrastructuur van de e-overheid gericht te benutten voor betere
dienstverlening, door focus aan te brengen in programma's en een keuze
te maken voor randvoorwaardelijke, verplicht te gebruiken
infrastructuur voor de e-overheid.
Een bijlage bevat ten slotte de kabinetsreactie op de rapporten van de
OESO (`Country Review E-government The Netherlands, 2007) en Het
Expertise Centrum die nog tijdens de vorige kabinetsperiode
verschenen. De aandachtspunten en aanbevelingen uit deze rapporten
zijn uiteraard eveneens meegenomen in het Actieprogramma Betere
Dienstverlening dat in deel 3 wordt gepresenteerd.
Dit document heeft een sterke inhoudelijke relatie met de ICT-agenda,
die een dezer dagen mede namens mij aan de Tweede Kamer zal worden
aangeboden door staatssecretaris Heemskerk. Staatssecretaris Heemskerk
is eerstverantwoordelijke voor het overheidsbeleid met betrekking tot
ICT. Ik ben eerstverantwoordelijk voor de overheidsdienstverlening en
voor de coördinatie van de e-overheid. Op het gebied van de e-overheid
draagt staatssecretaris Heemkerk de verantwoordelijkheid voor het
beleid met betrekking tot bedrijven en ik voor het beleid met
betrekking tot burgers.
DE STAATSSECRETARIS VAN BINNENLANDSE ZAKEN EN KONINKRIJKSRELATIES,
drs. A.Th.B. Bijleveld-Schouten
Bestanden
* Visie en actieprogramma betere publieke dienstverlening (217 Kb) |
Pdf-icoon Pdf-bestand
Naar boven
Zie ook
Zie het origineel
* Betere dienstverlening door verplicht gebruik e-overheid
---
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties