auweraert: âde onderzoeker als communicator; een kwalitatief en verkennend onderzoek naar de determinanten van wetenschapscommunicatiegedragâ Mw. A. (Ann) van der Auweraert: âDe onderzoeker als communicator; een kwalitatief en verkennend onderzoek naar de determinanten van wetenschapscommunicatiegedragâ

9 jun 2008 13:30

Onderdeel: Wageningen Universiteit

Locatie: Aula, gebouw 362, Gen. Foulkesweg 1, Wageningen
Organisatie: Wageningen universiteit

Promotor: prof.dr. C.M.J. Van Woerkum (Communicatie en innovatie studies m.b.a.v. communicatie management)

Co-Promotor: Prof.dr. A. Verschoren (Promotor, Universiteit Antwerpen, België), Prof.dr. H. van den Bulck (Universiteit Antwerpen, België)

De onderzoeker als communicator
Een kwalitatief en verkennend onderzoek naar de determinanten van wetenschapscommunicatiegedrag.

Ondanks een toename aan wetenschapscommunicatie-activiteiten, is er heel weinig geweten over de wetenschappers die erbij betrokken zijn. Welke factoren dragen bij tot een actief
wetenschapscommunicatiegedrag? Om het antwoord te vinden op deze vraag, zijn vijftien onderzoekers geïnterviewd die verbonden zijn aan de Universiteit Antwerpen, overwegend hoogleraren en afkomstig uit zeer diverse disciplines. De groep van respondenten is heterogeen op het vlak van communicatiefrequentie, de voorkeur voor bepaalde doelgroepen, en het soort wetenschapscommunicatie-activiteiten waaraan ze deelnemen. Kenmerkend voor hun gedrag is de overwegend klassieke benadering van het communicatieproces, in termen van zender, ontvanger en boodschapper. Bovendien nemen de meeste onderzoekers geen eigen initiatief om actief deel te nemen aan
wetenschapscommunicatie-activiteiten maar participeren ze wel op verzoek.

Uit het kwalitatieve onderzoek blijkt dat diverse factoren inzicht geven in het wetenschapscommunicatiegedrag van de respondenten. Ten eerste is er de houding van de onderzoeker ten aanzien van wetenschapscommunicatie. Deze is onder de respondenten overwegend positief. Een tweede invloed gaat uit van de sociale omgeving van de onderzoeker: de houding van de top van de universiteit, oversten en/of collega wetenschappers met betrekking tot een actieve deelname aan wetenschapscommunicatie-activiteiten, de regels van het huis of van de opdrachtgevers van het onderzoek in verband met openbaarheid van het onderzoek, en de internwetenschappelijke cultuur welke sterk de nadruk legt op onderzoek en wetenschappelijk publiceren. Ten derde is er de eigen effectiviteit van de onderzoeker. Deze dient te beschikken over de nodige capaciteiten, en externe ondersteunende voorwaarden zoals tijd en middelen.

Het originele en vernieuwende van dit doctoraal onderzoek is dat er ook gekeken is naar de beïnvloedende rol van een aantal persoonlijke achtergrondkenmerken. Zo is er het kennisparadigma van waaruit de onderzoeker werkt. De hypothese die dit onderzoek onderbouwt, is dat een positivistisch ingestelde onderzoeker gericht is op een klassieke manier van communicatie. Een benadering die veronderstelt dat kennis getransporteerd kan worden. Een constructivistische visie daarentegen gaat er vanuit dat kennis geconstrueerd wordt in interactie. Communicatie wordt in deze benadering als een transactie beschouwd. Het spreekt voor zich dat constructivisten zich daarom comfortabeler zullen voelen bij interactieve en participatieve communicatievormen dan positivistische onderzoekers.

Een tweede achtergrondfactor van belang, is de beroepsidentiteit van de onderzoeker. Deze wordt gevormd door de taakopvatting, de arbeidsmotivatie en aspecten van de sociale en persoonlijke identiteit. De stelling is dat de beroepsidentiteit een verklaring kan geven voor een actief wetenschapscommunicatiegedrag, namelijk wanneer communiceren op een of andere manier terug te vinden is in de taakopvatting van de onderzoeker, en/of deel uitmaakt van de arbeidsmotivatie van de onderzoeker.
Ten slotte is er de derde achtergrondfactor: de interactie met de samenleving. Het onderzoek leert dat het al dan niet hebben van een externe onderzoeksoriëntatie verklarend kan zijn voor een actief wetenschapscommunicatiegedrag, met andere woorden wanneer de samenleving op de een of andere manier het studieobject is van de onderzoeker zoals bijvoorbeeld vaak het geval is bij onderzoek in de geneeskunde, sociologie of rechten.

Meer over dit onderwerp
Directe internet uitzending van de promotie