Gemeente Nederbetuwe


* Bekendmakingen

Uitkomsten klanttevredenheidsonderzoek Wmo

03 jun 2008
Onze gemeente doet het lang niet gek bij de uitvoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Dat blijkt uit het eerste klanttevredenheidsonderzoek nadat ruim een jaar geleden de Wmo in werking trad.
Maar liefst 95 procent van de ondervraagden geeft aan tevreden te zijn over de ondersteuning door de gemeente.

Verantwoording
Doel van de Wmo is mensen in staat stellen om zo lang mogelijk zelfstandig te blijven wonen en volop mee te doen in de samenleving. De wet schrijft onder andere voor dat de gemeente verantwoording aflegt aan haar inwoners en aan de gemeenteraad over het gevoerde beleid op het terrein van de maatschappelijke ondersteuning.

Informatie
Voor een goed oordeel hebben de inwoners en de raad informatie nodig. Daarom informeert de gemeente hen elk jaar met de prestatiegegevens over de uitvoering van de wet en de uitkomsten van een onderzoek naar de klanttevredenheid.

Meer winst
Uit de aangeleverde prestatiegegevens blijkt dat ten aanzien van het gevoerde beleid op het terrein van de maatschappelijke ondersteuning nog winst te behalen valt. Zo wil de gemeente graag regelmatiger burgers bij het tot stand komen van het Wmo-beleid betrekken. Op dit terrein zijn al initiatieven genomen ter verbetering, maar de resultaten worden pas dit jaar zichtbaar. Pas in het najaar is het mogelijk om de prestaties van onze gemeente te vergelijken met andere gemeenten.

Het onderzoek
In totaal zijn 432 personen uit Neder-Betuwe ondervraagd. Deze inwoners dienden in het afgelopen jaar een aanvraag in voor een voorziening of hulp bij het huishouden in verband met een beperking. De respons was 51%, dat wil zeggen dat 222 inwoners meewerkten aan het klanttevredenheidsonderzoek. Zij geven een ruime voldoende als het gaat om de toegang tot de maatschappelijke ondersteuning.

Wachttijd
De tevredenheid over de wachttijd na de toekenning is minder groot. De oorzaak van dit laatste is dat er een tekort is aan Wmo-medewerkers bij de Gemeentewinkel. Het gemeentebestuur stelt in de Kadernota aan de raad voor om extra formatie in te zetten. De gemeenteraad moet zich hierover nog uitspreken.

Kwaliteit ondersteuning
Van de deelnemers is 95 procent tevreden tot zeer tevreden over de kwaliteit van de ondersteuning en/of de voorziening. 96 procent geeft aan dat de ondersteuning van de gemeente eraan bijdraagt dat men zelfstandig kan blijven wonen en/of mee kan doen in de maatschappij.

Wmo-raad
Uit het onderzoek blijkt ook dat de `Wmo-raad', die dit jaar officieel is ingesteld, nog niet zo bekend is. Van de ondervraagden geeft 27 procent aan weleens van dit adviesorgaan te hebben gehoord. In de Wmo-raad zitten inwoners en vertegenwoordigers van belangenorganisaties die betrokken zijn bij de verschillende beleidsvelden van de Wmo. Zij adviseert het college van burgemeester en wethouders over het beleid op het gebied van de maatschappelijke ondersteuning. De Wmo-raad is op dit moment al druk bezig haar bekendheid onder de inwoners te vergroten. Zo zal bijvoorbeeld binnenkort een artikel in het Neder-Betuwe Magazine over de Wmo-raad verschijnen om de werkzaamheden onder de aandacht te brengen van de inwoners van de gemeente.

Lees ook het volledige rapport.
(Noot : in het rapport wordt gesproken over de STMR; dit moet zijn de Stichting Thuiszorg Midden Gelderland (STMG).

Gemeente Neder-Betuwe | Burgemeester Lodderstraat 20 | 4043KM Opheusden | Tel: 0488-449900 |info@nederbetuwe.nl | © Gemeente Neder-Betuwe