Gemeente Nederbetuwe
* Bekendmakingen
Uitkomsten klanttevredenheidsonderzoek Wmo
03 jun 2008
Onze gemeente doet het lang niet gek bij de uitvoering van de Wet
maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Dat blijkt uit het eerste
klanttevredenheidsonderzoek nadat ruim een jaar geleden de Wmo in
werking trad.
Maar liefst 95 procent van de ondervraagden geeft aan tevreden te zijn
over de ondersteuning door de gemeente.
Verantwoording
Doel van de Wmo is mensen in staat stellen om zo lang mogelijk
zelfstandig te blijven wonen en volop mee te doen in de samenleving.
De wet schrijft onder andere voor dat de gemeente verantwoording
aflegt aan haar inwoners en aan de gemeenteraad over het gevoerde
beleid op het terrein van de maatschappelijke ondersteuning.
Informatie
Voor een goed oordeel hebben de inwoners en de raad informatie nodig.
Daarom informeert de gemeente hen elk jaar met de prestatiegegevens
over de uitvoering van de wet en de uitkomsten van een onderzoek naar
de klanttevredenheid.
Meer winst
Uit de aangeleverde prestatiegegevens blijkt dat ten aanzien van het
gevoerde beleid op het terrein van de maatschappelijke ondersteuning
nog winst te behalen valt. Zo wil de gemeente graag regelmatiger
burgers bij het tot stand komen van het Wmo-beleid betrekken. Op dit
terrein zijn al initiatieven genomen ter verbetering, maar de
resultaten worden pas dit jaar zichtbaar. Pas in het najaar is het
mogelijk om de prestaties van onze gemeente te vergelijken met andere
gemeenten.
Het onderzoek
In totaal zijn 432 personen uit Neder-Betuwe ondervraagd. Deze
inwoners dienden in het afgelopen jaar een aanvraag in voor een
voorziening of hulp bij het huishouden in verband met een beperking.
De respons was 51%, dat wil zeggen dat 222 inwoners meewerkten aan het
klanttevredenheidsonderzoek. Zij geven een ruime voldoende als het
gaat om de toegang tot de maatschappelijke ondersteuning.
Wachttijd
De tevredenheid over de wachttijd na de toekenning is minder groot. De
oorzaak van dit laatste is dat er een tekort is aan Wmo-medewerkers
bij de Gemeentewinkel. Het gemeentebestuur stelt in de Kadernota aan
de raad voor om extra formatie in te zetten. De gemeenteraad moet zich
hierover nog uitspreken.
Kwaliteit ondersteuning
Van de deelnemers is 95 procent tevreden tot zeer tevreden over de
kwaliteit van de ondersteuning en/of de voorziening. 96 procent geeft
aan dat de ondersteuning van de gemeente eraan bijdraagt dat men
zelfstandig kan blijven wonen en/of mee kan doen in de maatschappij.
Wmo-raad
Uit het onderzoek blijkt ook dat de `Wmo-raad', die dit jaar officieel
is ingesteld, nog niet zo bekend is. Van de ondervraagden geeft 27
procent aan weleens van dit adviesorgaan te hebben gehoord.
In de Wmo-raad zitten inwoners en vertegenwoordigers van
belangenorganisaties die betrokken zijn bij de verschillende
beleidsvelden van de Wmo. Zij adviseert het college van burgemeester
en wethouders over het beleid op het gebied van de maatschappelijke
ondersteuning. De Wmo-raad is op dit moment al druk bezig haar
bekendheid onder de inwoners te vergroten. Zo zal bijvoorbeeld
binnenkort een artikel in het Neder-Betuwe Magazine over de Wmo-raad
verschijnen om de werkzaamheden onder de aandacht te brengen van de
inwoners van de gemeente.
Lees ook het volledige rapport.
(Noot : in het rapport wordt gesproken over de STMR; dit moet zijn de
Stichting Thuiszorg Midden Gelderland (STMG).
Gemeente Neder-Betuwe | Burgemeester Lodderstraat 20 | 4043KM
Opheusden | Tel: 0488-449900 |info@nederbetuwe.nl |
© Gemeente Neder-Betuwe