Brussel, 3 juni 2008
De EU geeft het Europese alarmnummer 112 vóór de zomervakantie extra
bekendheid
De Europese Commissie gaat zich vanaf vandaag nog meer inspannen om het
gebruik van het gratis Europese alarmnummer 112 in de EU te promoten. Vanaf
heden kan de Europese burger op een speciale website terecht,
ec.europa.eu/112, waarop wordt uitgelegd hoe 112 moet worden gebruikt en wat
ervan mag worden verwacht, met name wanneer hij binnen de EU op reis is. Die
site laat ook zien hoe 112 in elke lidstaat werkt: hoe snel oproepen worden
beantwoord en in welke talen.
"De miljoenen EU-burgers die deze zomer op vakantie gaan, hoeven maar
één alarmnummer te onthouden: 112," zei Viviane Reding, EU-Commissaris
voor telecommunicatie in dit verband. "Nu 112 in alle landen van de
EU, op één na, beschikbaar is, roep ik de lidstaten op 112 meer
bekendheid te geven en doeltreffender te maken. Alle EU-burgers zouden
moeten weten dat zij 112 kunnen bellen om de hulpdiensten te bereiken.
Ik wil er vooral bij die lidstaten die nog geen bellerlokalisatie
hebben ingevoerd, op aandringen dit alsnog zo snel mogelijk te doen
voor alle 112-oproepen, aangezien die functie de hulpdiensten helpt om
slachtoffers van ongevallen te vinden. Ik reken er ook op dat de
Bulgaarse autoriteiten snel actie ondernemen om 112 eindelijk in het
hele land bereikbaar te maken."
In februari jongstleden heeft de Commissie de nationale autoriteiten
gevraagd om de bekendheid van het grote publiek met 112 te verbeteren,
nadat uit een enquête was gebleken dat slechts 22% van de EU-burgers
weten dat zij in geval van nood in heel Europa 112 kunnen bellen.
De Commissie heeft vandaag de 112-website gelanceerd om de burgers op
tijd voor de zomervakantie voor te lichten over de werking van 112 in
de lidstaten. Op basis van de informatie die door de lidstaten is
verstrekt, vergelijkt zij de prestaties van de nationale autoriteiten
bij de invoering van de EU-regels inzake 112 en geeft zij daarbij aan
wat de beste praktijken zijn.
* Snelle behandeling van oproepen: De lidstaten hebben gerapporteerd
over de reactietijd op oproepen naar 112 vanaf het moment dat de
telefoon overgaat. In Tsjechië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk
worden in ten minste 97% van de gevallen oproepen naar 112 binnen
20 seconden beantwoord; in Nederland en Finland wordt de telefoon
in ten minste 71% van de gevallen al binnen 10 seconden opgenomen.
* 17 landen hebben gerapporteerd over hun mogelijkheden om oproepen
naar 112 in vreemde EU-talen te beantwoorden: In 16 landen
(Oostenrijk, Bulgarije, Tsjechië, Denemarken, Duitsland, Estland,
Finland, Frankrijk, Hongarije, Griekenland, Litouwen, Malta,
Nederland, Slovenië, Spanje, en Zweden) kunnen de centrales
normaal gesproken noodoproepen in het Engels afhandelen. Zeven
landen (Bulgarije, Duitsland, Estland, Spanje, Litouwen, Hongarije
en Slovenië) zeiden dat hun centrales oproepen kunnen beantwoorden
in de taal van een naburige lidstaat. Verschillende landen hebben
speciale regelingen getroffen waardoor centrales oproepen in
andere buitenlandse talen kunnen beantwoorden, bijvoorbeeld door
ze door te schakelen naar andere centrales met vakbekwaam
personeel dat dienst heeft (Tsjechië, Griekenland, Slovenië en
Spanje) of naar tolkendiensten (Finland, Frankrijk, Nederland,
Spanje, Zweden en het VK).
* Bewustmaking: 4 landen zenden tv-programma's uit waarin 112 wordt
gepromoot (Cyprus, Tsjechië, Letland en Zweden). Finland en
Roemenië vieren nu jaarlijks 112-dag op 11 februari (IP/08/198).
Andere nuttige hulpmiddelen zijn borden langs de snelwegen
(Oostenrijk en Hongarije), folders die bij tolpoorten worden
uitgedeeld (Spanje) en sms'jes naar mobiele bellers die
gebruikmaken van roaming (Hongarije).
De 112-website wijst ook op tekortkomingen:
* 112 is nog steeds niet volledig beschikbaar in Bulgarije;
hiertegen loopt momenteel een inbreukprocedure. Er is weliswaar
gerapporteerd dat 112 in de regio Sofia werkt, maar het nummer kan
nog niet in het hele land worden gebeld.
* De functie "lokalisatie van de beller" is niet beschikbaar bij
mobiele oproepen naar 112: tegen 6 landen (Italië, Litouwen,
Nederland, Polen, Roemenië en Slowakije) loopt op dit moment om
deze reden een inbreukprocedure.
* Negen landen hebben geen informatie verstrekt over de reactietijd
op oproepen naar 112 vanaf het moment dat de telefoon overgaat:
België, Frankrijk, Italië, Cyprus, Luxemburg, Malta, Polen,
Roemenië en Slowakije.
* Tien landen hebben geen informatie verstrekt over de mogelijkheid
van hun 112-alarmcentrales om oproepen te beantwoorden in ten
minste één EU-taal die niet hun landstaal of hun officiële taal
is: België, Ierland, Italië, Cyprus, Letland, Luxemburg, Polen,
Roemenië en Slowakije.
Achtergrond
Het Europese alarmnummer 112 is in 1991 geïntroduceerd om, naast de
nationale noodnummers, één universeel alarmnummer voor alle
EU-lidstaten in te voeren om de hulpdiensten toegankelijker te maken,
met name voor reizigers. Sinds 1998 zijn de lidstaten op grond van
EU-regels verplicht ervoor te zorgen dat alle vaste en mobiele
telefoongebruikers 112 gratis kunnen bellen. Sinds 2003 moeten de
telecommunicatiebedrijven aan de hulpdiensten informatie verstrekken
over de plaats waar de beller zich bevindt, zodat zij de slachtoffers
van ongevallen snel vinden. De EU-lidstaten moeten ook de bekendheid
van 112 bij de burger vergroten.
De Commissie heeft met het oog op de doeltreffende invoering van 112
tot dusverre tegen 15 landen 16 inbreukprocedures ingeleid, omdat 112
zelf of de functie "lokalisatie van de beller" niet beschikbaar was.
Negen procedures zijn inmiddels afgesloten nadat correctieve
maatregelen zijn genomen.
In het Berlaymontgebouw van de Commissie wordt vandaag om 14.00 uur
een tentoonstelling over 112 geopend door Commissaris Reding en Diana
Wallis, ondervoorzitter van het Europees Parlement.
European Union