Ingezonden persbericht


P E R S B E R I C H T

Consumentenlijn Telemarketing: Consument wil beter geïnformeerd worden over telefonische verkoop

Leidschendam, 3 juni 2008 De Consumentenlijn Telemarketing, de informatie- en klachtenlijn van bedrijven en organisaties die aan telefonische verkoop (telemarketing) doen, heeft in het eerste kwartaal van 2008 192 klachten binnengekregen. 177 klachten kwamen via de website www.telemarketijnlijn.nl binnen. Net zoals in 2007 blijkt in het eerste kwartaal van 2008 de belfrequentie een veel gehoorde klacht onder consumenten. Ook de toon van het gesprek wordt steeds vaker geregistreerd als klacht. Maandelijks wordt de informatiesite www.telemarketinglijn.nl zo n 4000 keer geraadpleegd voor informatie over telefonische verkoop.

De afgelopen twee maanden heeft op de site van de Consumentenlijn Telemarketing online onderzoek plaatsgevonden naar de behoefte van de consument op het gebied van informatievoorziening rondom het onderwerp Telemarketing. Daaruit worden drie belangrijke conclusies getrokken:

§ Men komt vaker voor informatie dan voor klachten.

§ Voor de meeste klagers is Consumentenlijn Telemarketing de enige klachteninstantie geweest.

§ Het onder de aandacht brengen van de klachten bij de adverteerder wordt belangrijker gevonden dan de terugrapportage over de afhandeling.

De Consumentenlijn Telemarketing gaat aan de hand van deze conclusies de website www.telemarketinglijn.nl nog gebruiksvriendelijker maken voor de consument. Zowel op het gebied van informatievoorziening als op de indeling van de site.

Onbeschoft

Opvallend is dat in enkele klachten sprake is van ronduit onbeschofte behandeling van de consument. Herman Nieuwenhuis van de Consumentenlijn Telemarketing: Ook al zijn dat maar enkele gevallen per jaar, dergelijke scheldpartijen of ongepaste opmerkingen gaan van mond op mond en beschadigen de reputatie van alle bedrijven die via de telefoon met consumenten in contact treden. De Consumentenlijn Telemarketing overweegt dergelijke gevallen openbaar te maken, zodat bedrijven gedwongen worden hun callcentermedewerkers op ontoelaatbaar gedrag te corrigeren.

De Consumentenlijn Telemarketing is een initiatief van het Nederlands bedrijfsleven dat gebruik maakt van telemarketing en de facilitaire callcenters, verenigd in de WGCC.


---

Nadere informatie voor de pers:

Herman Nieuwenhuis

06 53 58 60 57

Stichting Consumentenlijn Telemarketing (0900-2442442)

Postbus 262

2260 AG Leidschendam

www.telemarketinglijn.nl