European Union



Brussel, 2 juni 2008

Belanghebbenden discussiëren over het in de praktijk brengen van het Europees kwalificatiekader

Onlangs is het Europees kwalificatiekader (EKK) in de vorm van een aanbeveling formeel door het Europees Parlement en de Raad goedgekeurd. Nu komen belanghebbenden overal uit de EU bijeen om te praten over hoe deze nieuwe regeling zo goed mogelijk kan worden toegepast. Het doel van de regeling is de mobiliteit te verbeteren door de transparantie van kwalificaties in de gehele EU te vergroten. De eerste conferentie over de toepassing van het EKK, die op 3 en 4 juni 2008 in Brussel plaatsvindt, zal zo'n 230 vertegenwoordigers van nationale instanties, sociale partners, industriesectoren en belanghebbende organisaties bijeenbrengen.

Met de acht referentieniveaus voor kwalificaties kan het EKK een vertaalslag maken om kwalificaties leesbaarder en begrijpelijker voor werkgevers, individuen en instellingen te maken, zodat werknemers en leerlingen hun kwalificaties in andere landen kunnen gebruiken. Het kader is gebaseerd op een leven lang leren en is van toepassing op kwalificaties die in alle sectoren van het formeel onderwijs zijn verworven, waaronder het algemeen onderwijs, het hoger onderwijs en beroepsopleiding, maar ook op leerresultaten die in een niet-formele of informele leeromgeving zijn opgedaan.

Ján Figel', Europees commissaris voor Onderwijs, opleiding, cultuur en jongeren, die het slotwoord zal houden, zei het volgende: "Het EKK is een belangrijke stap op weg naar meer transparantie van de kwalificaties die leerlingen en werknemers overleggen als zij ergens in Europa een baan of studieplek zoeken. Er ligt nu een voorstel om het EKK op te zetten; nu is het aan de lidstaten om het uit te voeren, zodat in 2012 op alle nieuwe certificaten en kwalificaties die in de EU worden afgegeven een van de acht referentieniveaus van het EKK-stelsel kan worden vermeld".

Om het EKK in de stelsels van de verschillende landen en sectoren doeltreffend te laten werken, zijn de acht niveaus van het EKK gebaseerd op leerresultaten (wat een leerling weet, begrijpt en kan) in plaats van op leerinputs (de duur van de leerervaring, het soort instelling enz.).

De aanbeveling waarin het EKK werd vastgesteld is in april 2008 formeel goedgekeurd. De aanbeveling stelt dat landen tussen nu en 2010 hun kwalificatiestelsels aan het EKK moeten koppelen, waardoor kwalificaties uit verschillende landen gemakkelijker met elkaar kunnen worden vergeleken. Vanaf 2012 moeten alle nieuwe kwalificaties een verwijzing naar het EKK bevatten. Dit biedt bedrijven en instellingen de mogelijkheid snel en duidelijk inzicht te krijgen in wat de kwalificaties van een kandidaat inhouden.

Op 3 en 4 juni 2008 komen nationale instanties, sociale partners en belanghebbende organisaties voor een tweedaagse conferentie bijeen om praktische zaken rondom de toepassing van het EKK te bespreken.

Tijdens deze eerste conferentie over de toepassing van het EKK wordt ingegaan op vragen zoals hoe de nationale kwalificatieniveaus het best kunnen worden gekoppeld aan het Europees kwalificatiekader, hoe zij doeltreffend kunnen werken in verschillende sectoren van het onderwijs en hoe niet-formeel en informeel leren kunnen worden gevalideerd. De deelnemers zullen met name bespreken welke rol de nationale kwalificatiekaders, die nu in de meeste lidstaten worden ontwikkeld, in de toepassing van het EKK kunnen spelen.

Ook worden op het evenement aandacht besteed aan specifieke projecten waarin het EKK al wordt getest en ontwikkeld en aan de leerresultatenaanpak.

De conferentie, die in het Management Centre Europe in Brussel wordt gehouden, is toegankelijk voor de pers.

Workshops:

Workshop 1: Nationale kwalificatieniveaus koppelen aan het EKK - hoe kunnen kwaliteitsborging en criteria voor zelfcertificering het onderling vertrouwen vergroten?

Workshop 2: Hoe kan het EKK - en de nationale kwalificatiekaders - de validatie van het niet-formeel en informeel leren helpen verbeteren?

Workshop 3: Hoe kan het EKK worden gebruikt als referentiepunt voor alle kwalificaties - waaronder door de industriesectoren, bedrijven en beroepsgroepen ontwikkelde kwalificaties?

Workshop 4: Welke rol spelen de nationale kwalificatiekaders in de implementatie van het EKK?

Workshop 5: Hoe kan het EKK worden gebruikt om een koppeling te maken tussen verschillende subsystemen van het onderwijs, waaronder het volwassenenonderwijs, beroepsopleiding en hoger onderwijs?

Meer informatie:

MEMO/08/265, Veelgestelde vragen over het Europees kwalificatiekader:

http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=MEMO/08/265&fo rmat=HTML&aged=0&language=EN&guiLanguage=fr

DG Onderwijs en cultuur: het Europees kwalificatiekader:

http://ec.europa.eu/education/policies/educ/eqf/index_en.html