Brussel, 2 juni 2008
Belanghebbenden discussiëren over het in de praktijk brengen van het
Europees kwalificatiekader
Onlangs is het Europees kwalificatiekader (EKK) in de vorm van een
aanbeveling formeel door het Europees Parlement en de Raad goedgekeurd. Nu
komen belanghebbenden overal uit de EU bijeen om te praten over hoe deze
nieuwe regeling zo goed mogelijk kan worden toegepast. Het doel van de
regeling is de mobiliteit te verbeteren door de transparantie van
kwalificaties in de gehele EU te vergroten. De eerste conferentie over de
toepassing van het EKK, die op 3 en 4 juni 2008 in Brussel plaatsvindt, zal
zo'n 230 vertegenwoordigers van nationale instanties, sociale partners,
industriesectoren en belanghebbende organisaties bijeenbrengen.
Met de acht referentieniveaus voor kwalificaties kan het EKK een
vertaalslag maken om kwalificaties leesbaarder en begrijpelijker voor
werkgevers, individuen en instellingen te maken, zodat werknemers en
leerlingen hun kwalificaties in andere landen kunnen gebruiken. Het
kader is gebaseerd op een leven lang leren en is van toepassing op
kwalificaties die in alle sectoren van het formeel onderwijs zijn
verworven, waaronder het algemeen onderwijs, het hoger onderwijs en
beroepsopleiding, maar ook op leerresultaten die in een niet-formele
of informele leeromgeving zijn opgedaan.
Ján Figel', Europees commissaris voor Onderwijs, opleiding, cultuur en
jongeren, die het slotwoord zal houden, zei het volgende: "Het EKK is
een belangrijke stap op weg naar meer transparantie van de
kwalificaties die leerlingen en werknemers overleggen als zij ergens
in Europa een baan of studieplek zoeken. Er ligt nu een voorstel om
het EKK op te zetten; nu is het aan de lidstaten om het uit te voeren,
zodat in 2012 op alle nieuwe certificaten en kwalificaties die in de
EU worden afgegeven een van de acht referentieniveaus van het
EKK-stelsel kan worden vermeld".
Om het EKK in de stelsels van de verschillende landen en sectoren
doeltreffend te laten werken, zijn de acht niveaus van het EKK
gebaseerd op leerresultaten (wat een leerling weet, begrijpt en kan)
in plaats van op leerinputs (de duur van de leerervaring, het soort
instelling enz.).
De aanbeveling waarin het EKK werd vastgesteld is in april 2008
formeel goedgekeurd. De aanbeveling stelt dat landen tussen nu en 2010
hun kwalificatiestelsels aan het EKK moeten koppelen, waardoor
kwalificaties uit verschillende landen gemakkelijker met elkaar kunnen
worden vergeleken. Vanaf 2012 moeten alle nieuwe kwalificaties een
verwijzing naar het EKK bevatten. Dit biedt bedrijven en instellingen
de mogelijkheid snel en duidelijk inzicht te krijgen in wat de
kwalificaties van een kandidaat inhouden.
Op 3 en 4 juni 2008 komen nationale instanties, sociale partners en
belanghebbende organisaties voor een tweedaagse conferentie bijeen om
praktische zaken rondom de toepassing van het EKK te bespreken.
Tijdens deze eerste conferentie over de toepassing van het EKK wordt
ingegaan op vragen zoals hoe de nationale kwalificatieniveaus het best
kunnen worden gekoppeld aan het Europees kwalificatiekader, hoe zij
doeltreffend kunnen werken in verschillende sectoren van het onderwijs
en hoe niet-formeel en informeel leren kunnen worden gevalideerd. De
deelnemers zullen met name bespreken welke rol de nationale
kwalificatiekaders, die nu in de meeste lidstaten worden ontwikkeld,
in de toepassing van het EKK kunnen spelen.
Ook worden op het evenement aandacht besteed aan specifieke projecten
waarin het EKK al wordt getest en ontwikkeld en aan de
leerresultatenaanpak.
De conferentie, die in het Management Centre Europe in Brussel wordt
gehouden, is toegankelijk voor de pers.
Workshops:
Workshop 1: Nationale kwalificatieniveaus koppelen aan het EKK - hoe
kunnen kwaliteitsborging en criteria voor zelfcertificering het
onderling vertrouwen vergroten?
Workshop 2: Hoe kan het EKK - en de nationale kwalificatiekaders - de
validatie van het niet-formeel en informeel leren helpen verbeteren?
Workshop 3: Hoe kan het EKK worden gebruikt als referentiepunt voor
alle kwalificaties - waaronder door de industriesectoren, bedrijven en
beroepsgroepen ontwikkelde kwalificaties?
Workshop 4: Welke rol spelen de nationale kwalificatiekaders in de
implementatie van het EKK?
Workshop 5: Hoe kan het EKK worden gebruikt om een koppeling te maken
tussen verschillende subsystemen van het onderwijs, waaronder het
volwassenenonderwijs, beroepsopleiding en hoger onderwijs?
Meer informatie:
MEMO/08/265, Veelgestelde vragen over het Europees kwalificatiekader:
http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=MEMO/08/265&fo
rmat=HTML&aged=0&language=EN&guiLanguage=fr
DG Onderwijs en cultuur: het Europees kwalificatiekader:
http://ec.europa.eu/education/policies/educ/eqf/index_en.html
European Union