Sporen in Arnhem: college wil meer aandacht voor kwaliteit leefomgeving
(02-06-2008)
Het college van B&W heeft haar zienswijze gegeven op het Ontwerp
Tracébesluit (OTB) Sporen in Arnhem. Het doel van het project Sporen
in Arnhem is de bereikbaarheid van station Arnhem te verbeteren. Op
dit moment is de railinfrastructuur niet toereikend om het huidige en
toekomstige aantal reizigers te verwerken. Het college onderschrijft
het doel van het project en de noodzaak van de maatregelen die
daarvoor getroffen moeten worden, maar spreekt ook een aantal zorgen
uit. Die hebben vooral betrekking op het leefklimaat van omwonenden.
In het kader van het project Sporen in Arnhem zijn maatregelen
noodzakelijk als de aanleg van een vierde perron, het vernieuwen van
perronkappen en traverse en de aanleg van een dive-under voor de lijn
uit Nijmegen. Via het ontwerp tracébesluit (OTB) wordt het
planologische kader geschapen om die werkzaamheden uit te kunnen
voeren.
Unieke kans voor leefklimaat
Het Ontwerp Tracébesluit doet een aantal aanzetten tot een verbetering
van het leefklimaat voor omwonenden, maar het college wil meer. Dit
project biedt daarvoor namelijk een unieke kans. De zorgen van het
college concentreren zich op een viertal vlakken: geluid, trillingen,
externe veiligheid en de landschappelijke inpassing. De gemeente
Arnhem verzoekt de minister en de railbeheerder eerst alle haalbare
maatregelen te treffen om tot een acceptabel leefklimaat voor de
omwonenden te komen, ook s nachts.
Flexibele maatregelen voor geluid
Op het vlak van geluid geeft het college aan dat zij meer en een
grotere flexibiliteit in de maatregelen bij de geluidsbron verwacht.
Meer raildempers bijvoorbeeld en extra aandacht voor het inpassen van
de geluidsschermen. In het verlengde hiervan heeft het college zorgen
over de ruimtelijke en landschappelijke inpassing van de maatregelen.
Het gaat dan niet alleen om geluidsschermen maar ook om waardevolle
groenstructuren bijvoorbeeld ter hoogte van Beaulieuflat,
Sonsbeeksingel en Sinckenberghflat. Verdwijnen hiervan zal
gecompenseerd moeten worden, eventueel door op een andere manier een
gelijkwaardige kwaliteit te bieden. Andere zorgen van het college
liggen bij de externe veiligheid, luchtkwaliteit en trillingen die
door het treinverkeer veroorzaakt worden. Het OTB stelt weliswaar
maatregelen op deze punten voor maar het college is er nog niet van
overtuigd dat deze ver genoeg gaan.
Voorstel voor convenant
Het college stelt de betrokken partijen voor om met elkaar een
convenant af te sluiten. Hierin kan geregeld worden dat er op basis
van monitoring en evaluatie periodieke bijstelling van de plannen
mogelijk is. Dat moet de leefbaarheid ook voor de toekomst veilig
stellen. Ook voor de uitvoeringsfase stelt het college een convenant
voor om tot oplossingen te kunnen komen voor bijvoorbeeld bouwverkeer,
inrichting bouwterreinen en vergunningenverlening.
Belangstellenden kunnen het zienswijzendocument en de bijlagen inzien
op www.arnhem.nl bij projecten, Sporen in Arnhem. Een exemplaar van de
zienswijze ligt ter inzage bij het Informatiecentrum in het Stadhuis.