Gemeente Arnhem

Sporen in Arnhem: college wil meer aandacht voor kwaliteit leefomgeving

(02-06-2008)

Het college van B&W heeft haar zienswijze gegeven op het Ontwerp Tracébesluit (OTB) Sporen in Arnhem. Het doel van het project Sporen in Arnhem is de bereikbaarheid van station Arnhem te verbeteren. Op dit moment is de railinfrastructuur niet toereikend om het huidige en toekomstige aantal reizigers te verwerken. Het college onderschrijft het doel van het project en de noodzaak van de maatregelen die daarvoor getroffen moeten worden, maar spreekt ook een aantal zorgen uit. Die hebben vooral betrekking op het leefklimaat van omwonenden.

In het kader van het project Sporen in Arnhem zijn maatregelen noodzakelijk als de aanleg van een vierde perron, het vernieuwen van perronkappen en traverse en de aanleg van een dive-under voor de lijn uit Nijmegen. Via het ontwerp tracébesluit (OTB) wordt het planologische kader geschapen om die werkzaamheden uit te kunnen voeren.

Unieke kans voor leefklimaat
Het Ontwerp Tracébesluit doet een aantal aanzetten tot een verbetering van het leefklimaat voor omwonenden, maar het college wil meer. Dit project biedt daarvoor namelijk een unieke kans. De zorgen van het college concentreren zich op een viertal vlakken: geluid, trillingen, externe veiligheid en de landschappelijke inpassing. De gemeente Arnhem verzoekt de minister en de railbeheerder eerst alle haalbare maatregelen te treffen om tot een acceptabel leefklimaat voor de omwonenden te komen, ook s nachts.

Flexibele maatregelen voor geluid
Op het vlak van geluid geeft het college aan dat zij meer en een grotere flexibiliteit in de maatregelen bij de geluidsbron verwacht. Meer raildempers bijvoorbeeld en extra aandacht voor het inpassen van de geluidsschermen. In het verlengde hiervan heeft het college zorgen over de ruimtelijke en landschappelijke inpassing van de maatregelen. Het gaat dan niet alleen om geluidsschermen maar ook om waardevolle groenstructuren bijvoorbeeld ter hoogte van Beaulieuflat, Sonsbeeksingel en Sinckenberghflat. Verdwijnen hiervan zal gecompenseerd moeten worden, eventueel door op een andere manier een gelijkwaardige kwaliteit te bieden. Andere zorgen van het college liggen bij de externe veiligheid, luchtkwaliteit en trillingen die door het treinverkeer veroorzaakt worden. Het OTB stelt weliswaar maatregelen op deze punten voor maar het college is er nog niet van overtuigd dat deze ver genoeg gaan.

Voorstel voor convenant
Het college stelt de betrokken partijen voor om met elkaar een convenant af te sluiten. Hierin kan geregeld worden dat er op basis van monitoring en evaluatie periodieke bijstelling van de plannen mogelijk is. Dat moet de leefbaarheid ook voor de toekomst veilig stellen. Ook voor de uitvoeringsfase stelt het college een convenant voor om tot oplossingen te kunnen komen voor bijvoorbeeld bouwverkeer, inrichting bouwterreinen en vergunningenverlening.

Belangstellenden kunnen het zienswijzendocument en de bijlagen inzien op www.arnhem.nl bij projecten, Sporen in Arnhem. Een exemplaar van de zienswijze ligt ter inzage bij het Informatiecentrum in het Stadhuis.