Gemeente Rotterdam

Gemeentewerken Rotterdam werkt komende maanden aan de renovatie van het roltrappengebouw in het Maastunnel-complex aan de zuidkant. Vorig jaar werd het roltrappengebouw aan de noordkant gerenoveerd. Het verschil tussen de gerenoveerde noordkant en de nog aan te pakken zuidkant is nu nog duidelijk zichtbaar. Deze week starten de werkzaamheden in het gebouw op zuid, zodat eind november beide zijden er als nieuw uitzien. Tijdens de werkzaamheden kunnen fietsers en voetgangers gewoon van deze passage gebruik blijven maken, al is dat met enige beperkingen. De renovatie omvat schilder- en reparatiewerkzaamheden, herstellen van de vloer, vervangen van de verlichting en het aanbrengen van een anti-sliplaag op de betonnen vloer.
De gebouwen van de Maastunnel hebben een monumentale status. Daarom is er voor gekozen het interieur zoveel mogelijk in de oorspronkelijke staat en kleur te herstellen.


******** Klik hier om het TVprogramma Wegwerken van 4 oktober 2006 te bekijken ******* Zie het origineel

Maatregelen
Fietsers en voetgangers kunnen tijdens het werk van de roltrappengebouwen gebruik maken. Afhankelijk van de plek waar wordt gewerkt, kan een van de drie roltrappen tijdelijk buiten gebruik zijn. Met andere maatregelen, zoals het plaatsen van hekwerk en borden, worden voetgangers en fietsers veilig langs het werk geleid.

Historie
Het Maastunnel-complex is gebouwd in de jaren 1937-1942 naar een ontwerp van het Ingenieursbureau van Gemeentewerken. Het bestaat uit twee auto-tunnelbuizen, ventilatiegebouwen en de fiets- en voetgangerstunnel. Aan de architectuur van de gebouwen, tunnels en viaducten is destijds veel aandacht besteed. Hiervoor tekende architect A.J. van der Steur.

Werkzaamheden uitgebreid beschreven
De roltrappengebouwen op de linker- en rechter Maasoever geven toegang tot de fiets- en voetgangstunnel onder de Maas. In 2005 is de noordzijde opgeknapt en eind november 2006 zal ook de zuidkant er net zo mooi uitzien als de noordkant. De foto's laten het resultaat van de opknapbeurt aan de noordkant zien.

Kleur en verlichting De voorkant van het roltrappengebouw aan de noordkant na de opknapbeurt
De renovatie omvat het interieur van het roltrappengebouw aan de zuidkant. Aan de buitenkant krijgen de in gebroken wit geschilderde stalen kozijnen, ramen en deuren, net als de andere gebouwen van het complex de kleur bronsgroen.
Het interieur krijgt meer eenheid in kleur en verlichting. De originele crèmekleurige tegels op de wand in de hal en de tunnel blijven. Het plafond en de wanden in de centrale hal worden zacht geel, terwijl de mozaïkwand in lichtblauw wordt uitgevoerd. De wanden in het kantoor worden gebroken wit en het plafond zachtgeel. In beide ruimtes worden de binnenkozijnen en deuren bronsgroen. Het plafond, de wanden en de kozijnen in de roltrapruimten, de benedenhal en de fiets- en voetgangerstunnel worden gebroken wit. Op beide wanden aan weerszijden van de roltrappen komt een collage van bouwfoto's en wetenswaardigheden over de Maastunnel. De groene terrazzo vloeren in de hal worden opnieuw gepolijst. Onder aan de roltrappen in de fietstunnel komt een anti-sliplaag. Op de vloeren in de voetgangers- en fietserstunnel wordt een anti-sliplaag aangebracht in dezelfde kleur als de halruimte.

Lichtere ruimtes
De plafonds boven de roltrappen en de tunnel worden gebroken wit zodat de ruimtes lichter worden en er ook eenheid komt in kleur. De verlichting zelf wordt eveneens verbeterd. De lichtlijnen in de trappenhuizen krijgen een vervolg in de hal. De kabelgoten in de tunnel worden in gebroken wit geschilderd.
Het hout van de roltrappen wordt geschuurd en vernist. Houten banken en afvalbakken in een houten omkasting maken de renovatie compleet.

De gebouwen van de Maastunnel hebben een monumentale status. Daarom is er voor gekozen het interieur zoveel mogelijk in de oorspronkelijke staat en kleur te herstellen.

Bron: Gemeentewerken, 03-06-2008