Gemeentewerken Rotterdam werkt komende maanden aan de renovatie van
het roltrappengebouw in het Maastunnel-complex aan de zuidkant. Vorig
jaar werd het roltrappengebouw aan de noordkant gerenoveerd. Het
verschil tussen de gerenoveerde noordkant en de nog aan te pakken
zuidkant is nu nog duidelijk zichtbaar. Deze week starten de
werkzaamheden in het gebouw op zuid, zodat eind november beide zijden
er als nieuw uitzien. Tijdens de werkzaamheden kunnen fietsers en
voetgangers gewoon van deze passage gebruik blijven maken, al is dat
met enige beperkingen. De renovatie omvat schilder- en
reparatiewerkzaamheden, herstellen van de vloer, vervangen van de
verlichting en het aanbrengen van een anti-sliplaag op de betonnen
vloer.
De gebouwen van de Maastunnel hebben een monumentale status. Daarom is
er voor gekozen het interieur zoveel mogelijk in de oorspronkelijke
staat en kleur te herstellen.
******** Klik hier om het TVprogramma Wegwerken van 4 oktober 2006 te
bekijken *******
Zie het origineel
Maatregelen
Fietsers en voetgangers kunnen tijdens het werk van de
roltrappengebouwen gebruik maken. Afhankelijk van de plek waar wordt
gewerkt, kan een van de drie roltrappen tijdelijk buiten gebruik zijn.
Met andere maatregelen, zoals het plaatsen van hekwerk en borden,
worden voetgangers en fietsers veilig langs het werk geleid.
Historie
Het Maastunnel-complex is gebouwd in de jaren 1937-1942 naar een
ontwerp van het Ingenieursbureau van Gemeentewerken. Het bestaat uit
twee auto-tunnelbuizen, ventilatiegebouwen en de fiets- en
voetgangerstunnel. Aan de architectuur van de gebouwen, tunnels en
viaducten is destijds veel aandacht besteed. Hiervoor tekende
architect A.J. van der Steur.
Werkzaamheden uitgebreid beschreven
De roltrappengebouwen op de linker- en rechter Maasoever geven toegang
tot de fiets- en voetgangstunnel onder de Maas. In 2005 is
de noordzijde opgeknapt en eind november 2006 zal ook de zuidkant er
net zo mooi uitzien als de noordkant. De foto's laten het resultaat
van de opknapbeurt aan de noordkant zien.
Kleur en verlichting De voorkant van het roltrappengebouw aan de
noordkant na de opknapbeurt
De renovatie omvat het interieur van het roltrappengebouw aan de
zuidkant. Aan de buitenkant krijgen de in gebroken wit geschilderde
stalen kozijnen, ramen en deuren, net als de andere gebouwen van het
complex de kleur bronsgroen.
Het interieur krijgt meer eenheid in kleur en verlichting. De
originele crèmekleurige tegels op de wand in de hal en de tunnel
blijven. Het plafond en de wanden in de centrale hal worden zacht
geel, terwijl de mozaïkwand in lichtblauw wordt uitgevoerd. De wanden
in het kantoor worden gebroken wit en het plafond zachtgeel. In beide
ruimtes worden de binnenkozijnen en deuren bronsgroen.
Het plafond, de wanden en de kozijnen in de roltrapruimten, de
benedenhal en de fiets- en voetgangerstunnel worden gebroken wit. Op
beide wanden aan weerszijden van de roltrappen komt een collage van
bouwfoto's en wetenswaardigheden over de Maastunnel.
De groene terrazzo vloeren in de hal worden opnieuw gepolijst. Onder
aan de roltrappen in de fietstunnel komt een anti-sliplaag. Op de
vloeren in de voetgangers- en fietserstunnel wordt een anti-sliplaag
aangebracht in dezelfde kleur als de halruimte.
Lichtere ruimtes
De plafonds boven de roltrappen en de tunnel worden gebroken wit zodat
de ruimtes lichter worden en er ook eenheid komt in kleur. De
verlichting zelf wordt eveneens verbeterd. De lichtlijnen in de
trappenhuizen krijgen een vervolg in de hal. De kabelgoten in de
tunnel worden in gebroken wit geschilderd.
Het hout van de roltrappen wordt geschuurd en vernist. Houten banken
en afvalbakken in een houten omkasting maken de renovatie compleet.
De gebouwen van de Maastunnel hebben een monumentale status. Daarom is
er voor gekozen het interieur zoveel mogelijk in de oorspronkelijke
staat en kleur te herstellen.
Bron: Gemeentewerken, 03-06-2008