Mavo Roermond met Cuypers digitaal
VMBO project Bouwkundig Atelier Cuypers van start
Op dinsdag 3 juni is het dan zover: leerlingen van MAVO Roermond gaan
digitaal aan de slag in het Stedelijk Museum Roermond. Het
museumbezoek is onderdeel van een grootschalig schoolproject dat
leerlingen laat kennis maken met de veranderingen in het Limburgse
leven tijdens de Industriële Revolutie. Maar de samenwerking is meer,
want dit museumbezoek is ook de aanzet tot een structurele
samenwerking om VMBO-leerlingen meer te betrekken bij Cultuureducatie
en Techniek. Pierre Cuypers is namelijk niet alleen als architect
historisch interessant, vanuit technisch oogpunt is hij bijzonder. En
juist voor deze groep leerlingen!
Schoolproject Het Limburgse leven veranderde
De afgelopen maanden zijn alle tweedejaars leerlingen van MAVO
Roermond betrokken bij het vakoverstijgende project Industrialisatie,
het Limburgse leven veranderde. Dit project keert jaarlijks terug in
het lesprogramma van MAVO Roermond. Tijdens de vakken Geschiedenis,
Aardrijkskunde, Techniek, Duits en Engels wordt lesstof behandeld dat
aansluit bij het thema industrialisatie. Daarnaast is er in het
programma volop aandacht voor opdrachten buiten de schoolmuren om het
lesmateriaal tastbaar te maken. Een van deze buitenschoolse opdrachten
is een bezoek aan het Stedelijk Museum Roermond, de woon- en werkplek
van architect Pierre Cuypers. Via de digitale leeromgeving Its
Learning doen de leerlingen zelfstandig onderzoek naar het gebouw, de
voormalige werkplaatsen en de door Cuypers gebruikte technieken.
Bouwkundig Atelier Cuypers
Kunst en cultuur zijn voor veel VMBO-leerlingen nog een relatief jong
begrip. Een bezoek aan een culturele instelling is voor deze jongeren
één van de activiteiten in kader van Culturele en Kunstzinnige
Vorming. Hij of zij maakt in deze context dan ook vaak voor het eerst
kennis met het Stedelijk Museum Roermond.
In het project Bouwkundig Atelier Cuypers wil het museum juist de
docenten stimuleren om meer te doen met cultuureducatie en de
mogelijkheden die het museum hierbij biedt. Het gebouw én de collectie
kunnen immers ook gebruikt worden als leidraad tijdens projecten of
als lesmateriaal voor bijvoorbeeld bouwtechniek, wiskunde,
maatschappijleer of economie. Gevonden informatie over Cuypers werk,
bevindingen en lessuggesties worden uiteindelijk gebundeld tot een
digitaal lespakket dat in de vaste presentatie over het leven en werk
van Cuypers gehanteerd zal worden.
Een verder streven in dit project is om de leerlingen, naast
ambachtelijke technieken, kennis te laten maken met renoveren en
erfgoedbehoud. Dit ideaal zal de komende jaren verder gestalte gaan
krijgen tijdens het samenwerkingsverband met drie VMBO scholen in
Roermond. Voor informatie kunt u kijken op www.museum.roermond.nl en
www.mavoroermond.nl.
Publicatiedatum: 28-5-2008 Bijgewerkt: 28-5-2008