Gemeente Roermond

Mavo Roermond met Cuypers digitaal

VMBO project Bouwkundig Atelier Cuypers van start

Op dinsdag 3 juni is het dan zover: leerlingen van MAVO Roermond gaan digitaal aan de slag in het Stedelijk Museum Roermond. Het museumbezoek is onderdeel van een grootschalig schoolproject dat leerlingen laat kennis maken met de veranderingen in het Limburgse leven tijdens de Industriële Revolutie. Maar de samenwerking is meer, want dit museumbezoek is ook de aanzet tot een structurele samenwerking om VMBO-leerlingen meer te betrekken bij Cultuureducatie en Techniek. Pierre Cuypers is namelijk niet alleen als architect historisch interessant, vanuit technisch oogpunt is hij bijzonder. En juist voor deze groep leerlingen!

Schoolproject Het Limburgse leven veranderde

De afgelopen maanden zijn alle tweedejaars leerlingen van MAVO Roermond betrokken bij het vakoverstijgende project Industrialisatie, het Limburgse leven veranderde. Dit project keert jaarlijks terug in het lesprogramma van MAVO Roermond. Tijdens de vakken Geschiedenis, Aardrijkskunde, Techniek, Duits en Engels wordt lesstof behandeld dat aansluit bij het thema industrialisatie. Daarnaast is er in het programma volop aandacht voor opdrachten buiten de schoolmuren om het lesmateriaal tastbaar te maken. Een van deze buitenschoolse opdrachten is een bezoek aan het Stedelijk Museum Roermond, de woon- en werkplek van architect Pierre Cuypers. Via de digitale leeromgeving Its Learning doen de leerlingen zelfstandig onderzoek naar het gebouw, de voormalige werkplaatsen en de door Cuypers gebruikte technieken.

Bouwkundig Atelier Cuypers

Kunst en cultuur zijn voor veel VMBO-leerlingen nog een relatief jong begrip. Een bezoek aan een culturele instelling is voor deze jongeren één van de activiteiten in kader van Culturele en Kunstzinnige Vorming. Hij of zij maakt in deze context dan ook vaak voor het eerst kennis met het Stedelijk Museum Roermond.

In het project Bouwkundig Atelier Cuypers wil het museum juist de docenten stimuleren om meer te doen met cultuureducatie en de mogelijkheden die het museum hierbij biedt. Het gebouw én de collectie kunnen immers ook gebruikt worden als leidraad tijdens projecten of als lesmateriaal voor bijvoorbeeld bouwtechniek, wiskunde, maatschappijleer of economie. Gevonden informatie over Cuypers werk, bevindingen en lessuggesties worden uiteindelijk gebundeld tot een digitaal lespakket dat in de vaste presentatie over het leven en werk van Cuypers gehanteerd zal worden.

Een verder streven in dit project is om de leerlingen, naast ambachtelijke technieken, kennis te laten maken met renoveren en erfgoedbehoud. Dit ideaal zal de komende jaren verder gestalte gaan krijgen tijdens het samenwerkingsverband met drie VMBO scholen in Roermond. Voor informatie kunt u kijken op www.museum.roermond.nl en www.mavoroermond.nl.

Publicatiedatum: 28-5-2008 Bijgewerkt: 28-5-2008