Technische Universiteit Delft

Wielprofiel
door M&C

Promotie van dhr. I.Y. Shevtsov: "Wheel/Rail Interface Optimisation"


03 juni 2008 | 10:00 uur
plaats: Aula TU Delft

De heer I.Y. Shevtsov | Mechanical Engineering - Researcher, Oekraïne promotor | Prof.dr.ir. C. Esveld (em.hgl (2006) CiTG) toeg.prom | Dr.ir. V.L. Markine (UD-CiTG)

Wheel/Rail Interface Optimisation
In dit proefschrift worden de problemen van optimalisatie van de wiel-rail interface beschouwd, toegespitst op de bepaling van het optimale ontwerp van wiel en rail profiel. Verschillende aspecten van de wiel-rail problematiek zijn binnen dit onderzoek aangepakt. In eerste instantie zijn de geometrische eigenschappen van het wiel-rail contact onderzocht. Fysische eigenschappen van wiel-rail contact werden met behulp van contact mechanica bestudeerd. De voertuigdynamica werd geanalyseerd met het pakket ADAMS/Rail, een multibody simulatiesoftware. Ten slotte werd een numerieke optimalisatie methode voor het ontwerp van het wielprofiel gebruikt. Al deze disciplines zijn geïntegreerd in de ontwerpprocedure optimale combinatie van wiel en rail profiel.

Deze ontwerpprocedure is ontwikkeld met als achtergrond dat het rolstraalverschil (rolling radius difference, RRD) grotendeels de eigenschappen van het wiel/rail interface bepaalt. Voor een gegeven (optimaal) RRD functie wordt geprobeerd een wielprofiel met de gewenste contacteigenschappen (bepaald door de gegeven RRD) te vinden. Op basis van de geometrische contacteigenschappen van verschillende wiel en rail combinaties kan de optimale (doel) rolstraalverschilfunctie berekend worden. Het bepalen van het wielprofiel dat voldoet aan deze rolstraalverschilfunctie wordt geformuleerd als een optimalisatie probleem. In de dynamica analyse met ADAMS/Rail van het voertuig met het ontworpen wielprofiel worden stabiliteit, wiel/rail slijtage en contactspanningen gecontroleerd.

Deze ontwerpprocedure is toegepast op drie verschillende spoorwegsystemen namelijk tram, metro en conventionele reizigerstrein. De problemen van flens slijtage, stabiliteit (tengevolge van loopvlak slijtage) en RCF waren opgelost. In de eerste twee gevallen werden de geoptimaliseerde wielprofielen ook met succes in de praktijk geïmplementeerd.
De succesrijke toepassing van de ontwerpprocedure naar praktijkproblemen heeft zijn bruikbaarheid en geschiktheid bewezen.

Meer informatie?
Voor inzage in proefschriften van de promovendi kunt kijken in de TU Delft Repository op: repository.tudelft.nl. TU Delft Repository is de digitale vindplaats van openbare publicaties van de TU Delft. Proefschriften zullen binnen een paar weken na de desbetreffende promotie in de Repository te vinden zijn.

Laatst gewijzigd: 27 mei 2008