High Level Conference in juni te Rome
27 mei 2008 - kamerstuk
Internationale zaken
De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA 's-GRAVENHAGE
uw brief van uw kenmerk ons kenmerk datum
2008/1081
IZ. 27 mei 2008
onderwerp bijlagen
High Level Conference in juni te Rome 1
Geachte Voorzitter,
Hiermee informeren wij u over de belangrijkste agenda-onderwerpen van en Nederlandse
inzet voor de High Level Conference on World Food Security and the Challenges of Climate
Change and Bioenergy, die de FAO van 3 tot 5 juni in Rome organiseert en over de resul-
taten die Nederland nastreeft.
De FAO heeft lidstaten, internationale organisaties, relevante instituten en NGO's
uitgenodigd de uitdagingen en gevolgen van klimaatverandering en bio-energie voor
voedselzekerheid te bespreken en te bezien of acties moeten worden geïdentificeerd op
de mondiale, regionale en nationale niveaus, vooral in het licht van de stijgende voedsel-
prijzen. De conferentie zal een bijdrage leveren aan de bepaling van een brede VN-inzet
op het gebied van klimaatverandering. Deze bijeenkomst bouwt voort op de uitkomst van
de 16e bijeenkomst van de Commissie voor Duurzame ontwikkeling, die van 5 mei tot
17 mei in New York werd gehouden.
De FAO streeft naar een politieke verklaring als uitkomst van de conferentie. De door het
secretariaat van de FAO opgestelde conceptverklaring bevat een voorstel voor een agenda
voor wereldwijde actie met maatregelen op de korte termijn (directe steun aan de meest
kwetsbare en getroffen landen) en de middellange termijn, zoals klimaatadaptatie van
de landbouw, stimulering van de productie en rurale ontwikkeling, het tegengaan van
exportbeperkingen en verstorende marktmaatregelen, risicomanagement voor opkomen-
de ziekten en plagen, alsmede een voorstel voor mondiale richtlijnen voor bio-energie.
Deelnemers
Alle FAO-lidstaten, relevante intergouvernementele organisaties, waaronder de Wereld-
bank, het World Food Programme en the International Fund for Agricultural Development,
internationale NGO's en instituten zijn uitgenodigd.
Datum Kenmerk Paraaf: Vervolgblad
27 mei 2008 IZ. 2008/1081 2
Onder meer VN-Secretaris Ban Ki-moon, de president van Argentinië Cristina Fernandez,
de president van Brazilië Luiz Inacio Lula da Silva en de president van Frankrijk Nicolas
Sarkozy, evenals vele ministers van Landbouw en enkele ministers voor Ontwikkelings-
samenwerking hebben aangegeven aan de conferentie deel te zullen nemen.
Namens het kabinet zullen de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, als
coördinerend minister voor de FAO, en de minister voor Ontwikkelingssamenwerking
deelnemen, vanuit zijn verantwoordelijkheid voor onze inzet ten aanzien van inter-
nationale duurzaamheid en armoede agenda's.
Graag gaan wij in op het verzoek van de vaste Kamercommissie voor LNV van 14 mei jl.
om twee van haar leden in de delegatie op te nemen.
Inzet Nederland
De Nederlandse inzet tijdens de High Level Conference on World Food Security and the
Challenges of Climate Change and Bioenergy zal zoveel mogelijk binnen de coördinatie
van de EU worden afgestemd. Daarnaast zal Nederland de mogelijkheid willen benutten
om tijdens het High Level Segment een statement uit te spreken, waarin de Nederlandse
inzet zal worden toegelicht.
De sterk gestegen voedselprijzen zullen een centraal thema zijn van de conferentie, omdat
door verschillende internationale organisaties wordt aangegeven dat dit zal leiden tot een
voedselcrises. Over de conjuncturele en structurele oorzaken van de hoge voedselprijzen
wordt momenteel veel gepubliceerd. Er zijn verschillende oorzaken voor de stijgende
voedselprijzen, zowel aan de aanbodzijde(productie) als aan de vraagzijde (consumptie).
Aanbod is structureel achteruitgegaan door verminderde aandacht voor landbouw in
ontwikkelingslanden, een inkrimpend landbouwareaal, programma's voor aanbod-
beheersing en afbouw van interventievoorraden in Westerse landen. De vraag naar
voedsel stijgt door een toenemende wereldbevolking en dieetveranderingen in landen
met opkomende economieën, zoals China, India en Brazilië. De hogere prijzen voor
fossiele brandstoffen hebben ook directe gevolgen voor de productiekosten. Falend
beleid, perverse subsidies, speculatief inspelen van handelaren en beleggers en
incidentele droogtes in onder meer Australië hebben ook een prijsopdrijvend effect.
Dit centrale thema sluit goed aan bij de beleidsbrief Landbouw, rurale bedrijvigheid en
voedselzekerheid, die wij op 8 mei aan uw Kamer hebben gezonden. Nederland zal in de
conferentie ook langs de in deze notitie genoemde lijnen interveniëren.
Zoals wij in genoemde beleidsbrief hebben aangegeven, is er een scherpe reactie nodig
van regeringen, maar ook van internationale instellingen op het verwaarlozen van
miljoenen armen die afhankelijk zijn van de landbouw. Meer dan tweederde van de arme
mensen in de wereld leeft in plattelandsgebieden en het merendeel daarvan is vrouw.
Tijdens de conferentie zal worden uitgedragen hoe de Nederlandse regering actief wil
inspelen op de noodzaak van grotere aandacht voor de rurale armoede en de proble-
matiek van voedselzekerheid en handel.
Datum Kenmerk Paraaf: Vervolgblad
27 mei 2008 IZ. 2008/1081 3
Er zijn zowel oplossingen op de korte als lange termijn nodig. Beleid ten aanzien van
productieve vangnetten, productiviteitsstijging in de landbouw en rurale private
sectorontwikkeling, duurzame ketenontwikkeling en verbeterde markttoegang spelen
daarbij een grote rol. Waar trade-offs tussen klimaat, energie en armoede aan de orde
zijn, moeten ook politieke keuzes gemaakt worden, bijvoorbeeld over de mate van het
stimuleren van voedselproductie en biobrandstof, in Europa en ontwikkelingslanden
vanwege toenemende economische ongelijkheid. Maar ook beleidsafwegingen ten
aanzien van de mate van bescherming van lokale consumenten versus bevordering van de
wereldhandel en afgewogen beslissingen over economische groei en duurzaamheid.
De keuzes moeten zowel bij ons als in ontwikkelingslanden worden gemaakt door
overheden, bedrijfsleven en het maatschappelijk middenveld.
Internationale bedrijven hebben een verantwoordelijkheid, bijvoorbeeld als het gaat om
het verduurzamen van internationale agri-ketens en aandacht voor kleine boeren aan het
begin van de ketens.
Om aan de structurele hogere vraag te kunnen voldoen, is productiviteitsverbetering
noodzakelijk en ondersteuning van producenten in ontwikkelingslanden, in het bijzonder
in Afrika, om op de groeiende vraag te kunnen inspelen. Bijzondere aandacht daarbij moet
gaan naar kleine boeren en het zekerstellen van toegang tot land, water en energie.
Randvoorwaarden hierbij zijn een level playing field en internationale afspraken over
duurzaamheid en handel.
De Nederlandse regering is ervan doordrongen dat ook vanuit Nederland en de
Nederlandse land- en tuinbouw en aanverwante sectoren belangrijke bijdragen kunnen
worden geleverd aan het oplossen van de problematiek waarvoor we nu staan. Nederland
is één van de koplopers in de wereld als het gaat om handel in agrarische producten, in
innovatiekracht van de gehele agro-keten en onze kennis op het gebied van landbouw en
rurale ontwikkeling.
Nederland zal conform de hiervoor genoemde beleidsbrief (extra) inzet bepleiten langs vijf
sporen:
1. Productiviteitsverbetering: onderzoek en lokaal toepasbare innovaties blijven nodig om
de productiviteit in ontwikkelingslanden, in het bijzonder in Afrika, te verhogen, zodat
boeren en rurale ondernemers op dit continent met stijgende productie kunnen reageren
op de groeiende vraag.
2. Enabling Environment: de private sector moet het doen, maar de overheid moet de
juiste kaders stellen en investeren in publieke diensten en instituties. Daarbij kunnen
belangenorganisaties zorgen voor de benodigde `checks and balances'.
3. Duurzame ketenontwikkeling: verbetering en verduurzaming van de keten, productie,
handel en verwerking, en consumptie, zijn noodzakelijk met aandacht voor People
(economische verdeling en sociale aspecten), Planet (ecologische duurzaamheid) en Profit
(economische groei).
4. Verbeterde markttoegang: stimuleren van lokale en regionale markten en bevorderen
van internationale markttoegang en handel, zodat producenten en consumenten aan
elkaar gekoppeld worden en marktprikkels kunnen dienen als leidraad voor economische
ontwikkeling.
Datum Kenmerk Paraaf: Vervolgblad
27 mei 2008 IZ. 2008/1081 4
5. Voedselzekerheid en overdrachtsmechanismen: er moet aandacht besteed worden aan
kwetsbare groepen die structureel buiten de boot kunnen of dreigen te vallen.
Bij elk van deze vijf sporen zijn de volgende basisprincipes van kracht:
· Vanzelfsprekend zal de inzet vraaggestuurd moeten zijn en zal `ownership' binnen de
ontwikkelingslanden het uitgangspunt vormen. Middels politieke dialoog zal met
overheden in ontwikkelingslanden inzicht worden verkregen in politieke keuzes en
prioriteiten.
· De Parijse agenda over alignement en harmonisatie blijft onverminderd van kracht,
ook als het gaat om donorinspanningen ten aanzien van landbouw, rurale bedrijvig-
heid en voedselzekerheid.
· Aandacht voor de rol van vrouwen is zeker binnen de landbouw en rurale bedrijvig-
heid van cruciaal belang; in veel gevallen zijn zij de belangrijkste actoren en belang-
hebbenden.
Zoals in de beleidsbrief Landbouw, rurale bedrijvigheid en voedselzekerheid is aan-
gegeven, zet Nederland in op het gebruik van biobrandstoffen voor energiedoeleinden,
onder de voorwaarden dat deze duurzaam en kosteneffectief worden geproduceerd en
dat de 2e generatie biobrandstoffen beschikbaar komen. Het kabinet wil dat alle zes
duurzaamheidsaspecten die in het toetsingskader (Commissie Cramer) zijn opgenomen,
ook in Europees kader en in internationale afspraken aan de orde moeten komen. Daarbij
gaat het om broeikasemissies, concurrentie met voedsel of andere lokale toepassingen,
biodiversiteit, milieu (bodem, water, lucht), welvaart en welzijn. Op basis daarvan zal
Nederland pleiten voor internationale afspraken over het gebruik van biobrandstoffen en
voor de ontwikkeling van wereldwijd aanvaarde duurzaamheidscriteria. Nederland wil
bijdragen aan capaciteitsopbouw in ontwikkelingslanden, zodat zij zelf het duurzaam-
heidsvraagstuk nationaal kunnen agenderen en daar waar nodig internationaal aan de
orde te stellen. In dialoog met ontwikkelingslanden wil Nederland productie en gebruik
van grondstoffen en biobrandstoffen verduurzamen. Internationaal wordt volop gewerkt
aan het verduurzamen van grondstoffenketens, waaronder ketens waar Nederland een
cruciale positie in heeft, zoals palmolie (Roundtable Sustainable Palm Oil - RSPO), soja
(Round Table on Responsible Soy - RTRS). Nederlandse bedrijven en NGO's dragen hier
constructief aan bij en de Nederlandse regering ondersteunt deze processen beleidsmatig,
met expertise en financieel. Intensivering van de steun kan, daar waar gewenst, plaats-
vinden via het Initiatief voor Duurzame Handel, met name als het gaat om verbeter-
programma's in ontwikkelingslanden.
Aandacht voor de effecten van de productie van bio-energie op voedselzekerheid (en
armoede in bredere zin) is de derde aandachtslijn van de Nederlandse inzet. Daarbij moet
zoveel mogelijk bij internationale mechanismen en werk van internationale organisaties
(zoals de FAO) worden aangesloten. Mogelijke concurrentie tussen biobrandstoffen en
voedselzekerheid krijgt ook in een aantal ontwikkelingslanden grote aandacht. De FAO
ontwikkelt op dit moment, in samenwerking met andere organisaties, een methode om
beter inzicht te krijgen hierin, zodat feiten en ficties van elkaar kunnen worden
gescheiden.
Datum Kenmerk Paraaf: Vervolgblad
27 mei 2008 IZ. 2008/1081 5
Nieuwe en innovatieve mechanismen zullen moeten worden ontwikkeld die beant-
woorden aan de vraag naar beter toegankelijke, adequate, stabiele en voorspelbare
financiering. Ook zullen nieuwe bronnen van middelen moeten worden benut voor het
nieuwe en aanvullende publieke geld dat wereldwijd nodig is, boven op de huidige ODA-
stromen. Nederland is zeker bereid haar aandeel in de benodigde geldstromen te blijven
leveren, zoals wij altijd al hebben gedaan. Nederland is immers sinds jaar en dag één van
de koplopers met een ODA-budget ter grootte van 0,8 procent van het Bruto Nationaal
Product. Daarbovenop hebben wij in het Coalitieakkoord een extra enveloppe voor
duurzame energie in ontwikkelingslanden beschikbaar gesteld.
Voorts zal het kabinet in het kader van eerdergenoemde beleidsbrief vijftig miljoen euro
extra investeren in versterking van de landbouw in ontwikkelingslanden. Hiermee willen
wij de economische groei in deze landen bevorderen, productiviteit en duurzaamheid van
de landbouw verbeteren, armoede op het platteland bestrijden, en voedselzekerheid
vergroten.
Specifieke onderwerpen
Naast deze algemene problematiek komen nog enkele meer specifieke onderwerpen aan
de orde.
a. Klimaatadaptatie en mitigatie, genetische bronnen en biodiversiteit
De urgentie voor klimaatadaptatie en mitigatie van landbouwsystemen, visserij en
bosbouw is hoog. In het bijzonder is extra assistentie nodig voor ondersteuning van kleine
boeren (in ontwikkelingslanden betreft dat vooral veel vrouwen) en inheemse volkeren.
Klimaatverandering zal eveneens gevolgen hebben voor de beschikbaarheid van zoet
water, zowel in termen van verdroging als vernatting, in grote delen van de wereld. Dit
heeft directe consequenties voor de landbouwontwikkeling en voedselzekerheid. Voor de
ontwikkeling van nieuwe rassen en variëteiten die zijn aangepast aan een veranderend
klimaat is in de eerste plaats een brede basis van genetisch uitgangsmateriaal noodzake-
lijk. Nederland ondersteunt dan ook de extra inzet die binnen de FAO aan de onder-
werpen water en genetische bronnen (met name voor plant, dier, bos en vis) wordt
gegeven.
Ook is de relatie met (agro)biodiversiteit in dit kader van belang. Biodiversiteit voor
voedsel en landbouw heeft in relatie tot klimaatverandering nog amper aandacht
gekregen, terwijl de erosie van genetische diversiteit door klimaatverandering waar-
schijnlijk alleen maar groter wordt. Nederland zal daarom pleiten voor een verbetering
van de coherentie binnen het VN-systeem en samenwerking tussen de verschillende VN-
organisaties, zoals tussen de secretariaten van het Klimaatverdrag, het Biodiversiteits-
verdrag en het Internationale Verdrag voor Plantgenetische Bronnen voor Voedsel en
Landbouw.
b. Ziekten en plagen
Door klimaatverandering ontstaan nieuwe ecologische niches, waarin ziekten en plagen
zich kunnen vestigen en van waaruit deze zich kunnen verspreiden naar andere regio's en
landen. Bluetongue is zo'n voorbeeld.
Datum Kenmerk Paraaf: Vervolgblad
27 mei 2008 IZ. 2008/1081 6
Zowel ontwikkelde landen als ontwikkelingslanden zullen met nieuwe opkomende ziekten
en plagen te maken krijgen. De preventie en bestrijding van ziekten en plagen is van groot
belang voor productiviteitsstijging in de landbouw. Naar de mening van Nederland zou
additioneel aandacht moeten gaan naar coördinatie en afstemming van internationaal
onderzoek, mondiale uitwisseling van gegevens over de mechanismen van de verspreiding
van ziekten en plagen en pest management onder klimaatveranderingscenario's.
c. Risicomanagement
Klimaatgerelateerde rampen komen steeds vaker voor. Het aantal gerapporteerde klimaat-
rampen (zoals extreme droogte, overstromingen, cyclonen en orkanen, bosbranden en
landverschuivingen) is significant gestegen in de periode 1998 - 2006, van 196/jr in 1998
tot 365/jr in 2006. Het spreekt voor zich dat dergelijke rampen van invloed zijn op de
voedselvoorziening. Nederland zal in de conferentie pleiten voor maatregelen op zowel
korte als lange termijn, zoals de ontwikkeling van early warning systemen en voortzetting
en intensivering van een gecoördineerde samenwerking tussen de drie Romeinse instel-
lingen (FAO, WFP en IFAD) bij het bestrijden van honger, vooral door rampen als gevolg
van een veranderend klimaat.
In de bijlage bij deze brief treft u de geannoteerde agenda voor de conferentie aan.
DE MINISTER VAN LANDBOUW, NATUUR EN DE MINISTER VOOR ONTWIKKELINGS-
VOEDSELKWALITEIT, SAMENWERKING
G. Verburg A.G. Koenders
HLC/08/2 Rev.3
April 2008 E
HIGH-LEVEL CONFERENCE ON WORLD FOOD SECURITY:
THE CHALLENGES OF CLIMATE CHANGE AND BIOENERGY
Rome, 3 - 5 June 2008
PROVISIONAL ANNOTATED AGENDA
AND TIMETABLE
A. INAUGURAL CEREMONY
1. Inaugural statements will be delivered by the President of the Republic of Italy, the
Secretary-General of the United Nations and the Director-General of FAO.
B. ELECTION OF THE CHAIR AND VICE-CHAIRS AND APPOINTMENT OF
THE RAPPORTEUR
2. The Director-General will call for the election of a Chair of the High-Level Conference,
who will then assume office.
3. The Chair will call for the election of Vice-Chairs, and for the appointment of a
Rapporteur.
C. ADOPTION OF AGENDA AND TIMETABLE
4. The High-Level Conference comprises two segments: the High-Level Segment and the
Committee of the Whole. The Provisional Timetable for the meetings of these two segments is
contained in the Appendix to this document. It provides for the High-Level Conference to
undertake two tasks:
· To consider a Synthesis Document, so that the Rapporteur may prepare the draft Report
of the High-Level Conference. For this purpose, the High-Level Conference may wish to
reconvene as a Committee of the Whole.
· To review the draft of the Declaration of the High-Level Conference.
For reasons of economy, this document is produced in a limited number of copies. Delegates and observers are kindly requested to
bring it to the meetings and to refrain from asking for additional copies, unless strictly indispensable.
Conference documents are available at www.fao.org/foodclimate
W0000
2 HLC/08/2 Rev.3
5. The High-Level Segment will hear statements from Heads of State/Government and
delegations, as well as heads of United Nations agencies, international inter-governmental and
non-governmental and private sector organizations, and will adopt a Declaration at the conclusion
of the High-Level Conference.
6. The High-Level Conference is invited to adopt its Agenda and Timetable.
D. ESTABLISHMENT OF THE COMMITTEE OF THE WHOLE AND OTHER
ARRANGEMENTS
7. The High-Level Conference is invited to appoint a Chair for the Committee of the Whole.
E. OPENING OF THE COMMITTEE OF THE WHOLE
8. The High-Level Conference will reconvene as the Committee of the Whole, which will be
opened by the Director-General. Statements will be delivered by heads of UN agencies, including
the International Fund for Agricultural Development, the World Food Programmes, the
Consultative Grofor International Agricultural Research and others.
F. WORLD FOOD SECURITY: THE CHALLENGES OF CLIMATE CHANGE AND
BIOENERGY
9. In the preparation of the High-Level Conference, a number of expert meetings and
stakeholder consultations were convened. Their reports are at the disposal of the High-Level
Conference on the website (www.fao.org/foodclimate) as background documents1.
10. The Synthesis Document of the High-Level Conference pulls together the response
options identified by the above-mentioned expert meetings and stakeholder consultations, as well
as a number of technical documents, available as information documents2 for the High-Level
Conference.
11. The Synthesis Document World Food Security: the Challenges of Climate Change and
Bioenergy (HLC/08/5) reviews the current state of the knowledge regarding the major challenges
facing the agriculture, forestry and fisheries sectors, including the changing vulnerabilities in the
food system, impacts on food supply and demand, commodity prices, nutrition and food safety
and the stability of the food supply system. The document provides an overview of options for
development that could safeguard food security, while ensuring rural development, protecting the
environment and contributing to climate change adaptation and mitigation and energy security.
1 HLC/08/Bak/1,Climate change adaptation and mitigation
HLC/08/Bak/2, Climate change, water and food security
HLC/08/Bak/.3, Climate change and biodiversity for food and agriculture
HLC/08/Bak/4,, Climate-related transboundary pests and diseases
HLC/08/Bak./5, Climate change and disaster risk management
HLC/08/Bak/6, Climate change and fisheries and aquaculture
HLC/08/Bak/7, Bioenergy policy, markets and trade and food security
HLC/08/Bak/8, Climate change, bioenergy and nutrition
2 HLC/08/Inf/1, Soaring food prices: the need for international action
HLC/08/Inf/2, Climate change adaptation and mitigation: challenges and opportunities for food security
HLC/08/Inf/3, Food security and bioenergy: towards an international framework
HLC/08/Inf/4, Financial mechanisms and investment requirements for climate adaptation and mitigation
HLC/08/Inf/ 5, Climate change, bioenergy and food security: options for decision makers identified by expert meetings
HLC/08/Inf/6, Climate change, bioenergy and food security: civil society and private sector perspectives
HLC/08/2 Rev.3 3
12. Participants are invited to review the strategies, policies and programmes proposed, with
a view to identifying the relevant recommendations for the Report of the High-Level Conference.
G. REVIEW OF THE DRAFT TEXT OF THE DECLARATION
13. The Committee of the Whole will consider the text of the draft Declaration, so that this
may be agreed and forwarded to the final Plenary meeting for adoption.
H. ADOPTION OF THE REPORT OF THE COMMITTEE OF THE WHOLE
14. The Rapporteur will present the draft report of the discussions on item 4 for adoption by
the Committee of the Whole.
I. ADOPTION OF THE REPORT AND DECLARATION OF THE HIGH-LEVEL
CONFERENCE
15. The High-Level Segment and the Committee of the Whole will reconvene in Plenary to
adopt the Report of the High Level Conference, which will be presented by the Chair of the
Committee of the Whole.
16. The Declaration will be adopted at the conclusion of the High-Level Conference.
4 HLC/08/2 Rev.3
APPENDIX
HIGH-LEVEL CONFERENCE ON WORLD FOOD SECURITY:
THE CHALLENGES OF CLIMATE CHANGE AND BIOENERGY
FAO Headquarters, Rome, 3-5 June 2008
PROVISIONAL TIMETABLE
Tuesday, 3 June 2008
Hour Agenda PLENARY
Item
9:00 10:30 Inaugural Ceremony
- Address by the President of the Republic of Italy
- Address by the Secretary-General of the United Nations
- Address by the Director-General of FAO
Opening of the High-Level Conference
1 Election of the Chair and Vice-Chairs and Appointment of the Rapporteur
2 Adoption of the Agenda and Timetable
3 Establishment of the Committee of the Whole and other Arrangements
HIGH LEVEL SEGMENT
10:30 12:00
Statements by Heads of State and Government
Lunch Break
13:30 15:00 · Private sector Forum
· Civil society and non-governmental organizations Forum
Agenda COMMITTEE OF THE
HIGH LEVEL SEGMENT item WHOLE (COW)
15:00 18:00 - Statements by Heads of State and - Opening by the Director-
Government General
- Message from His Holiness Pope Benedict - Statements by Heads of
XVI UN agencies
- Statements by Heads of Delegations
- Statements by Special Guests
4 Presentation of the Synthesis
Document and Discussion of
Relevant Policies, Strategies
and Programmes
HLC/08/2 Rev.3 5
Wednesday, 4 June 2008
Hour Agenda COMMITTEE OF THE
HIGH LEVEL SEGMENT item WHOLE
9:00 12:00 - Statements by Heads of State and 4 Presentation of the Synthesis
Government Document and Discussion of
- Statements by Heads of Delegations Relevant Policies, Strategies
and Programmes
- Statements by Special Guests
Lunch Break
13:30 15:00 · SIDS Forum: From environmental to food security concerns in Small Island
Developing States
· Africa Forum: African livelihood responses to climate change and bioenergy
Agenda COMMITTEE OF THE
HIGH LEVEL SEGMENT item WHOLE
15:00 18:00 - Statements by Heads of State and 4 Presentation of the Synthesis
Government Document and Discussion of
- Statements by Heads of Delegations Relevant Policies, Strategies
and Programmes
- Statements by Special Guests
19:00 20:00 5 Review of the draft text of
the Declaration
Thursday, 5 June 2008
HIGH LEVEL SEGMENT SIDE EVENTS
9:00 12:00 - Statements by Heads of State and
Government
- Statements by Heads of Delegations Side Events: to be determined
- Statements by Special Guests
- Statements by representatives of
CSOs/NGOs and the private sector
12:00 Press Conference by the Director-General
Agenda COMMITTEE OF THE WHOLE
Item
14:00 15:00 6 Adoption of the Report of the Committee of the Whole
PLENARY: CLOSING MEETING
15:00 17:00 7 Adoption of the Report and Declaration of the High-Level Conference
---- --
Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit