Universiteit Leiden

Droom als werkelijkheid

Fotobijschrift: Een fragment uit het ontwerp in zwarte inkt van Uri Ruff

Het ontwerp van Uri Ruff, tweedejaarsstudent Beeldende kunsten, is op 2 juni gekozen om in de traptoren van het Academie-gebouw vanaf de eerste verdieping aangebracht te worden. Het vormt een voortzetting van de tekeningen van rechtenstudent Victor de Stuers uit 1865.

Studenten Beeldende kunsten
In februari namen tien studenten van de afdelingen Grafiek, Schilderen en Autonoom met Ewoud van Rijn, docent Grafiek aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag en Corrie van Maris, conservator van het Academisch Historisch Museum van de Universiteit Leiden, een kijkje in de traptoren van het Academiegebouw.

Voortzetting

Fotobijschrift: Uri Ruff

Zij waren daar omdat ze belangstelling hadden getoond voor de opdracht om een ontwerp te maken voor beschildering van de muur van de toren vanaf de tweede verdieping. Dit bij wijze van voortzetting van de tekeningen van rechtenstudent Victor de Stuers, die zich in 1865 een nacht liet opsluiten in het gebouw, om in de traptoren in houtskool vier fasen in het leven van een student uit te beelden. Hij begon op de begane grond en kwam tot de eerste verdieping.

Onder de indruk
De studenten waren zeer onder de indruk van de sfeer van het gebouw en de traptoren. Academie en museum besloten een aantal studenten te selecteren en met hen een competitie te organiseren. Eind mei zou de uiteindelijke keuze worden gemaakt, maar de jury, met onder meer prof.dr. Willem Otterspeer en Rosalien van der Poel, hoofd Communicatie van de Faculteit der Kunsten en tevens student Kunstgeschiedenis, kwam er niet uit: aan Autonoomstudenten Nare Eloyan en Uri Ruff werd gevraagd méér werk te tonen. Op 2 juni hakte de jury de knoop door ten gunste van Ruff.

Sterk verhalend
In de poëtische en dromerige schilderingen in zwarte inkt van Ruff (Israël, 1983) zien we een Aziatisch meisje tijdens college en daarna (zie de afbeelding van een student in diepe slaap boven haar boek). De sterk verhalende schilderingen zijn in een omgekeerde volgorde aangebracht. Ze eindigen aan de onderste trede van de trap op de tweede verdieping en ontmoeten daar letterlijk de oude tekeningen van De Stuers. Het werk van Ruff is dan ook geïnspireerd op dat van De Stuers.

Belang van vrije universiteit
Ruff kiest in zijn verhaal nadrukkelijk voor een vrouwelijke student met een niet-westerse achtergrond en legt zo de nadruk op het belang van een vrije universiteit waar ook minderheden hun stem kunnen laten horen, hun kansen kunnen verbeteren en hun dromen kunnen verwerkelijken.

Geestelijk vader
De tekeningen van Ruff zijn bij de ingebruikneming van het verbouwde Academiegebouw, per 1 september, te zien. Dit overigens vooral dankzij Stichting 3D, opgericht door studentenvereniging Minerva, die de financiering van het project voor haar rekening nam.

Victor de Stuers ging de geschiedenis in als geestelijk vader van de Nederlandse monumentenzorg en het museumbestel. Ruffs toekomst ligt nog open.

(3 juni 2008/ RvdP-CvM-CH)