7e jaarlijkse Vision & Reality Study van Capgemini: farmaceutische industrie
heeft nieuwe en innovatieve bedrijfsstrategieën nodig
Farmaceutische bedrijven reageren langzaam op verschuiving van invloed
tussen artsen en patiënten
Publicatiedatum 3 June 2008
Capgemini heeft onlangs zijn 7e jaarlijkse Vision & Reality Study
gepubliceerd, met de titel `Customer Value Integration - How to
Re-Tune Pharma's Commercial Model in Light of Changing Stakeholder
Influence'. Uit dit onderzoek blijkt dat farmaceutische bedrijven in
de huidige markt winstgevend kunnen blijven en hun waarde voor de
klant kunnen optimaliseren. Dit door hun inspanningen om in te spelen
op de verschuiving van invloed tussen artsen en patiënten, te richten
op een betere samenwerking met alle belanghebbenden en alle
invloedrijke mensen en instellingen in de industrie, zoals artsen,
geldschieters, verzekeringsmaatschappijen en overheidsinstellingen.
Capgemini heeft onderzoek gedaan onder meer dan 100 leidinggevenden
van farmaceutische en financiële afdelingen van zorgverzekeraars,
verzekeringsmaatschappijen en overheidsinstellingen in de hele wereld.
Daarnaast is er een bijeenkomst georganiseerd van een adviserend
comité van vooraanstaande artsen en onderzoek gedaan naar hoe
farmaceutische bedrijven inspelen op het veranderende landschap van
belanghebbenden. Hoewel men het erover eens is dat de aanpassing aan
deze verschuiving bedrijfstransformaties in de farmaceutische
industrie vereist, bleek uit de antwoorden op de onderzoeksvragen dat
er veel verschil bestaat tussen hoe leidinggevenden de ontwikkeling
van de markt zien en hoe ze hierop inspelen.
Uit het onderzoek blijkt dat in de afgelopen tien jaar de invloed van
artsen afgenomen is ten voordele van patiënten en betalers van zorg.
Het besluitvormingsproces voor het voorschrijven van medicijnen
bestaat uit een complexe mix van interacties tussen invloedrijke
mensen en instellingen en belanghebbenden, iets waar de farmaceutische
industrie zeker op in zou moeten spelen.
De samenstelling van de groep belanghebbenden verschilt aanzienlijk
naargelang het therapeutische vakgebied en de economische levensduur
van een medicijn. Het vorige algemene model is te langzaam en te
inefficiënt om de verschuiving op te kunnen vangen. Hoewel
traditionele belanghebbenden als artsen nog steeds invloed uitoefenen
en een belangrijke rol spelen in het besluitvormingsproces voor het
voorschrijven van medicijnen, beginnen nieuwe en invloedrijke
belanghebbenden de manier waarop voorschriften tot stand komen, te
veranderen.
"Terwijl de farmaceutische industrie moeite heeft om zich aan te
passen aan deze fundamentele verschuiving van invloed, is `customer
value integration' een fundamentele verschuiving, die het gezicht van
de industrie in de komende drie tot vijf jaar ingrijpend zal
veranderen. `Customer value integration' is het in kaart brengen van
de behoeften van de klant en de verwachte waard, en vervolgens de
kerncompetenties van een bedrijf af te stemmen op deze behoeften",
verklaarde Omar Chane, vice president Life Sciences van Capgemini. "De
industrie heeft geprobeerd om in te spelen op de verschuiving in de
markt door het aanpassen van hun kerncompetenties, maar de
verschuiving treedt steeds sneller op en de industrie kan binnenkort
een nog ingrijpendere structurele verandering tegemoet zien."
Het onderzoek omvat tevens inzicht in de mate van verandering in de
farmaceutische industrie en in de obstakels die men tegenkomt wanneer
een definitieve oplossing wordt gezocht voor deze uitdaging:
o 51% van de respondenten ziet de veranderingen op de farmaceutische
markt als structureel, terwijl 38% denkt dat ze steeds groter worden
en bijna 11% ze beschrijft als tijdelijk.
o 79% van de deelnemers aan het onderzoek ziet meer druk van betalers
van zorg/prijzen als een van de drie belangrijkste marktfactoren die
de veranderingen stimuleren. De andere factoren die het meest worden
genoemd, zijn meer overheidsinmenging (55%) en meer wettelijke
voorschriften (47%).
o 63% van de respondenten is van mening dat een organisatorische
aanpassing één van de belangrijkste competenties is die farmaceutische
bedrijven moeten ontwikkelen om de nieuwe uitdagingen in de markt het
hoofd te kunnen bieden. Op het wensenlijstje van competenties staan
daarnaast expertise op het gebied van marktanalyse en segmentatie
(47%) en kennis en kunde van het in kaart brengen van behoeften van de
klant (43%).
De Vision & Reality-onderzoeken
Sinds 2001 onderzoekt `Life Sciences' van Capgemini een specifiek
onderwerp dat op dat moment speelt op de markt van de
levenswetenschappen en waarvoor snel een oplossing moet worden
gevonden. De 7e jaarlijkse Vision & Reality Study is het resultaat van
een reeks interviews met managers van farmaceutische bedrijven in de
hele wereld, managers van betalers van zorg in de Verenigde Staten en
Europa, de organisatie van een onafhankelijk artsenpanel en aanvullend
onderzoek dat uitgevoerd is door de Capgemini's Strategic Research
Group.
De nieuwe Vision & Reality Study is verkrijgbaar via de volgende link:
http://www.capgemini.com/resources/thoug
ht_leadership/global_vision__reality_stu dy_7th_edition/
EINDE PERSBERICHT
Over Capgemini
Capgemini levert aantoonbaar toegevoegde waarde aan de prestaties en
veranderingsprocessen van zijn klanten in een groot aantal branches.
Dit gebeurt met een compleet en innovatief aanbod van consulting-,
technology- en outsourcingdiensten, die vrijheid creëren in het
ondernemerschap van de klanten. Daarbij werkt Capgemini op een
onderscheidende manier - the Collaborative Business Experience - samen
met zijn klanten aan het behalen van snellere en betere resultaten.
Bovendien wordt gebruikgemaakt van het eigen wereldwijde
leveringsmodel Rightshore®, met als doel de juiste resources op de
juiste locatie tegen concurrerende prijzen te kunnen leveren.
Capgemini heeft vestigingen in 36 landen en heeft wereldwijd meer dan
83.000 medewerkers in dienst. De organisatie realiseerde in 2007 een
omzet van 8,7 miljard euro. Meer informatie is beschikbaar op
www.nl.capgemini.com.