Ook de 'stiekem-op-het-toilet-roker' kan stoppen
Campagne laat zien dat in iedere roker een stopper zit
Bijna een derde van de ex-rokers ging 's avonds nog even snel naar het tankstation om sigaretten te halen. En bijna een op de tien haalde wel eens peuken uit de asbak om te kunnen roken. Zelfs notoire rokers die van alles deden om te roken, hebben bewezen dat ze kunnen stoppen. Zo blijkt uit onderzoek van TNS NIPO in opdracht van STIVORO dat onlangs onder 1200 rokers en ex-rokers is uitgevoerd. De resultaten maken duidelijk dat iedereen kan stoppen. Dat gegeven staat dan ook centraal in de nieuwe, gezamenlijke campagne 'In iedere roker zit een stopper' van KWF Kankerbestrijding, Nederlandse Hartstichting, Astma Fonds en STIVORO. De campagne gaat vandaag van start.
Volgens Cora Honing van KWF Kankerbestrijding is de insteek van de campagne om te laten zien dat rokers die heel ver gingen om te kunnen roken, ook kunnen stoppen. 'Zoals een vrouw die peuken uit de stofzuigerzak haalde om er vervolgens nog een shagje van te draaien. Ook zij is erin geslaagd te stoppen. Ze is daar blij mee en is er trots op. In iedere roker zit dus een stopper. Dat willen we hiermee uitdragen.'
1 | De 'wat-deed-ik-als-ik-maar-kon-roken' top 5 van ex-rokers
%
's avonds nog even snel naar het tankstation 29
roken in de buurt van kinderen 28
buiten in de regen roken 22
omweg nemen 17
stiekem op het toilet roken 12
Uit het onderzoek van TNS NIPO blijkt ook dat 61 procent van de rokers een ex-roker kent van wie ze het idee hadden dat die nooit zou kunnen stoppen. Hoe en wanneer mensen stoppen met roken, bepalen ze overigens zelf. Daarbij kan stoppen-met-roken ondersteuning op maat goed van pas komen.
En dan zijn er volgens het TNS NIPO-onderzoek ook nog ex-rokers die een stapje verder gingen, zoals peuken uit de asbak (8%) of de vuilnisbak (1%) halen. Of half opgerookte peuken van de straat oprapen (1%). Uiteindelijk zijn ook zij erin geslaagd om te stoppen.
'Stopstory' op stoppen-met-rokensite
De 'In iedere roker zit een stopper'-campagne bestaat uit verschillende elementen, waaronder tv- en radiocommercials waarin ex-rokers aan het woord komen. Ook wordt er een speciale campagnesite gelanceerd, die bereikbaar is via
TNS NIPO: naar schatting 340.000 rokers van plan komende weken te stoppen
De campagne sluit aan op ontwikkelingen als de accijnsverhoging op tabaksproducten en de invoering van rookvrije horeca per 1 juli 2008. Die datum is voor veel rokers aanleiding om te stoppen. Uit gegevens van TNS NIPO blijkt dat naar schatting 340.000 rokers van plan zijn de komende weken al of rond 1 juli te stoppen.
Stoppen-met-rokencampagne 2008
De grootschalige stoppen-met-rokencampagne 'In ieder roker zit een stopper' moet meer rokers ertoe bewegen te stoppen met roken. De campagne is een gezamenlijk initiatief van KWF Kankerbestrijding, Nederlandse Hartstichting, Astma Fonds en STIVORO. Een en ander wordt ingegeven door het rookverbod dat per 1 juli 2008 geldt voor de sectoren horeca, kunst/cultuur en sport. Daarnaast wordt de accijns op tabaksproducten verhoogd. Dergelijke maatregelen zetten rokers aan tot nadenken over stoppen met roken en verhogen de stopintentie, zo is bekend uit onderzoek. De campagne is bedoeld om stopintenties te ondersteunen en deze om te zetten in succesvolle stoppogingen.
Download het volledige TNS NIPO onderzoek:
C6574 | TNS NIPObase CASI | Het veldwerk vond plaats van 15 t/m 20 mei 2008. Hierbij zijn 600 rokers en 400 ex-rokers geïnterviewd (n=1.000).
Bij publicatie of verspreiding graag de bron TNS NIPO vermelden. Voor eventuele vragen over het onderzoek kunt u contact opnemen met
TNS NIPO