De Nederlandse Bank

maatschappelijk verantwoorde implementatie van SEPA, naar aanleiding van de zorgpuntennota?'

Speech directeur Klopper 'Hoe zorgen we voor een maatschappelijk verantwoorde implementatie van SEPA, naar aanleiding van de zorgpuntennota?'

Speech

Datum 2 juni 2008
Tijdstip 18:03 uur
Spreker Mr. J. Ph. W. Klopper, directeur van de Nederlandsche Bank

Dames en heren,

Het is mij een genoegen u vanochtend hier toe te spreken. Elke keer dat ik op Schiphol ben realiseer ik mij weer hoe goed en efficiënt het vliegverkeer binnen Europa geregeld is. Het is veilig: vliegtuigongelukken zijn een zeldzaamheid. Het is goed toegankelijk: ben je slecht ter been, dan word je naar de gate gereden. En het is goedkoop: voor een appel en een ei vlieg
je naar de randen van de Europese Unie. Aan de basis van het goede en efficiënte Europese vliegverkeer liggen internationale standaarden voor bijvoorbeeld veiligheid, Europese regulering op het gebied van onder andere consumentenbescherming en last but not least luchtvaartondernemers die overal in Europa dingen naar de gunst van de klant. Kortom, de luchtvaartmarkt in Europa is in hoge mate één markt.

Het Europese retail betalingsverkeer kan nog wel wat leren van de Europese luchtvaartmarkt. De lidstaten van de toenmalige Europese Gemeenschap maakten al in 1957 afspraken om te komen tot een interne markt met vrij verkeer van diensten, goederen, kapitaal en personen. Toch is het retail betalingsverkeer anno 2008 nog steeds grotendeels nationaal georganiseerd. Maar daar gaat verandering in komen. In januari is de migratie naar de Single Euro Payments Area van start gegaan. Banken hebben zich gebonden aan het SEPA Cards Framework en gebruikers kunnen geld ontvangen dat is overgemaakt met Europese overschrijvingen. Eind 2009 volgt de introductie van de Europese automatische incasso en wordt Europese regulering van kracht die er op gericht is de concurrentie op de retail betaalmarkt te bevorderen en klanten te beschermen. Na de uitfasering van de nationale betaalproducten is er dan één Europese markt voor retail betalingsverkeer ontstaan. Deze éne markt zal leiden tot de benutting van schaalvoordelen in het betalingsverkeer en tot meer concurrentie. En dat is goed nieuws voor zowel de efficiënte Nederlandse banken als de Nederlandse gebruikers van het betalingsverkeer.

SEPA mag dan een logisch onderdeel zijn van Europese integratie en leiden tot meer efficiency, het huidige Nederlandse betalingsverkeer is al goed en efficiënt geregeld. Alle partijen in het Nederlandse betalingsverkeer willen dat ook in de toekomst zo houden en zijn het er over eens dat Nederland op een behoedzame en zorgvuldige manier over moet gaan naar de Europese betaalproducten. Die gemeenschappelijke visie is een goede basis om te komen tot een maatschappelijk verantwoorde implementatie van SEPA.

Hoe komen we dan tot een maatschappelijk verantwoorde implementatie van SEPA in Nederland, zult u vragen. Mijn antwoord daarop is tweeledig. Ten eerste door passende oplossingen te ontwikkelen die tegemoet komen aan de zorgen van gebruikers. Bij het oplossen van een groot aantal zorgpunten is al goede vooruitgang geboekt. Ten tweede door SEPA efficiënt te implementeren. Dat betekent dat de fase waarin zowel de oude Nederlandse als de nieuwe Europese betaalproducten kunnen worden gebruikt zo kort als mogelijk moet duren, maar wel zo lang als nodig is voor een ordelijke overgang. Hiervoor moeten nog de nodige stappen worden gezet. Ik zal u dit toelichten.

Rekening houden met de zorgen van gebruikers

De implementatie van SEPA in Nederland is maatschappelijk verantwoord van start gegaan. In het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer zijn de zorgen van gebruikers geïnventariseerd. Banken werken nu intensief aan het ontwikkelen van passende oplossingen. Ik zal dit illustreren met twee voorbeelden.

Ten eerste hebben de banken op verzoek van grootzakelijke gebruikers een standaard ontwikkeld voor het klant - bank domein. Deze SEPA credit transfer implementation guidelines stellen bedrijven en hun IT dienstverleners in staat om Europese overschrijvingen op zo'n manier op te stellen dat deze kunnen worden aangeleverd bij en verwerkt door Nederlandse banken. Overigens is pas voor deze oplossing gekozen nadat gebleken was dat een Europese standaard niet tijdig beschikbaar zou zijn.

Ten tweede werken Nederlandse banken momenteel hard aan een dienstverlening die gebruikers in staat zal stellen om huidige bankrekeningnummers te verrijken tot de nieuwe Europese rekeningnummers. U zult van deze dienst gebruik kunnen maken via de telefoon en het internet. Speciaal voor ondernemers is het goed te weten dat het hierbij ook mogelijk zal zijn complete bestanden met Nederlandse rekeningnummers te laten omzetten.

Gebruikers hebben de vooruitgang bij het aanpakken van een groot deel van hun zorgen als `so far, so good' beoordeeld. Een aantal zorgen van gebruikers is echter nog niet opgelost. Dat is met name het geval bij de zorgen over de veiligheid van de Europese incasso en de zorgen over de prijzen en keuzemogelijkheden voor betalingen met betaalpassen. De veiligheid van de Europese incasso is met name een issue dat op internationaal niveau moet worden aangepakt. Ik zal mij daarom nu focussen op de zorgen over betaalpassen.

DNB deelt de zorgen over een mogelijk duopolie van Maestro en Visa en zou het verwelkomen als er ten minste één ander Europees merk voor betalingen met betaalpassen bij zou komen. Zo'n Europees merk zou de concurrentie verder kunnen bevorderen en zou er voor kunnen zorgen dat Europese banken nauw betrokken zijn bij het beheer van het merk. Dat neemt niet weg dat ik de zorgen van gebruikers over de prijzen en keuzemogelijkheden voor betalingen met betaalpassen op de Nederlandse markt wil relativeren. In Nederland is er nu sprake van één merk voor betalingen met betaalpassen: PIN. Toch heeft dit monopolie niet geleid tot hoge tarieven. Integendeel, het Nederlandse betalingsverkeer behoort tot de efficiëntste in Europa. Een belangrijke reden hiervoor is de concurrentie tussen Nederlandse banken als aanbieders van PIN. Deze concurrentie wordt in SEPA alleen maar groter, want waarom zou een Nederlandse winkelier zijn SEPA betaalpas transacties laten verwerken door een Nederlandse bank wanneer een buitenlandse bank goedkoper is? Concurrentie tussen Maestro, Visa en een mogelijk derde Europees scheme zal er voor zorgen dat deze merken zich niet uit de markt prijzen met de kosten die zij maken voor hun eigen organisatie en de marketing van hun merk.

Bovendien bieden internationale schemes internationaal actieve banken de mogelijkheid om schaalvoordelen te realiseren door één merk te gebruiken voor alle betaalpassen die zij in Europa uitgeven. De bancaire kosten van een betaalpas transactie zouden bij gebruik van Maestro of Visa dus lager moeten kunnen uitvallen dan nu het geval is bij een nationaal merk als PIN.

Ten slotte zijn er voor Nederlandse banken twee belangrijke prikkels om de prijzen voor betalingen met betaalpassen niet te verhogen. A: hogere tarieven voor internationale merken dan voor PIN leiden er toe dat geen enkele winkelier deze zal willen gebruiken. Hierdoor zal de door banken gewenste migratie naar betaalpassen met een Europees bereik niet op gang komen. B: banken hebben er belang bij om het aantal transacties met betaalpassen te verhogen ten koste van contante betalingen, want cash is voor de banken de meest verlieslatende betaalvorm.

Kortom: naar het oordeel van DNB is er geen reden om aan te nemen dat SEPA voor Nederland zal leiden tot minder concurrentie, en dus tot minder scherpe prijzen, op de cardsmarkt dan nu.

Efficiënte implementatie

Voor een maatschappelijk verantwoorde implementatie is het niet alleen nodig om rekening te houden met de zorgen van gebruikers, maar moet SEPA ook efficiënt worden geïmplementeerd. Sinds januari dit jaar is het mogelijk om naast de Nederlandse betaalproducten ook de nieuwe Europese overschrijving te gebruiken. Deze periode van duaal gebruik leidt tot een dubbele infrastructuur voor verwerking van Nederlandse en Europese betaalproducten en daarmee tot dubbele kosten. Vanuit het streven naar zo laag mogelijke maatschappelijke kosten van het betalingsverkeer is het daarom wenselijk dat de migratieperiode zo kort mogelijk duurt. Tegelijkertijd is het duidelijk dat de overgang naar de Europese producten niet van vandaag op morgen kan plaatsvinden. Gebruikers moeten de tijd krijgen om ervaring op te doen met deze producten en voor zakelijke gebruikers geldt bovendien dat zij de overgang naar SEPA op een natuurlijk moment moeten kunnen inpassen in de reguliere vervanging van hun ERP-software. Kortom, de migratieperiode moet zo kort als mogelijk duren en zo lang als nodig.

Om SEPA langs deze lijnen efficiënt te implementeren moeten er ten minste twee dingen gebeuren. Ten eerste is het van belang dat er zo snel mogelijk duidelijkheid komt ten aanzien van de einddatum voor het gebruik van uit te faseren Nederlandse betaalproducten. Een einddatum is zoals gezegd van belang omdat het gebruikers in staat stelt om de overgang naar SEPA producten op te nemen in de normale vervangingscyclus van hun ERP-software. Een einddatum is ook van belang omdat er bij de invoering van elke nieuwe productstandaard altijd een kleine groep gebruikers overblijft die de overgang naar de nieuwe standaard zo lang mogelijk uitstelt. Zonder een einddatum zou deze groep in het betalingsverkeer buitenproportioneel hoge infrastructuur-kosten veroorzaken.

Een gezamenlijk vastgestelde einddatum is ook van belang omdat je collectieve betaalproducten nu eenmaal alleen collectief kunt invoeren en afschaffen. U kunt zich voorstellen dat er een onwerkbare situatie zou ontstaan wanneer de bank van de incassant die incassant de mogelijkheid blijft bieden om acceptgiro's aan te bieden, terwijl de bank van de debiteur geen acceptgiro's meer verwerkt.

Naast een einddatum is het voor een efficiënte implementatie ook noodzakelijk dat gebruikers starten met het gebruiken van SEPA producten. Ook hier geldt: als er één schaap over de dam is, volgen er meer. Het zijn met name de overheid en de grote bedrijven die de logische early adopters van SEPA producten zijn. Deze partijen zullen als gevolg van hun omvangrijke betalingsverkeer ook het meeste profijt trekken van de schaalvoordelen als gevolg van SEPA. Bovendien zullen bedrijven die ook elders in Europa actief zijn dankzij SEPA hun cash management verder kunnen optimaliseren.

Verder zijn Europese overschrijvingen een noodzakelijke voorwaarde om te komen tot een Europese standaard voor E-invoicing. E-invoicing heeft volgens recent onderzoek de potentie om Europa in de periode 2006 tot en met 2012 een welvaartswinst van in totaal meer dan 200 miljard euro op te leveren, waarvan een groot deel zal neerslaan bij overheden en grote bedrijven. Belangrijk is ook dat de publieke authoriteiten aanjager zijn geweest van het SEPA-initiatief van de banken. Ik ben dan ook verheugd dat het ministerie van Financiën recentelijk initiatieven heeft aangekondigd om de migratie van overheidsorganisaties naar SEPA te bevorderen. Ten slotte wil ik niet onvermeld laten dat bij het aan de man brengen van de Europese producten bij overheden en bedrijven er een cruciale taak ligt bij de banken: zij zullen SEPA producten met een prijs kwaliteit verhouding moeten aanbieden die zodanig concurrerend is met die van de huidige Nederlandse producten dat hun klanten bereid zijn de overstap te maken.

Afsluiting

Resumerend, mijn antwoord op de vraag in de titel van deze speech is als volgt. In Nederland zorgen we voor een maatschappelijk verantwoorde implementatie van SEPA door passende oplossingen te ontwikkelen voor de zorgen van gebruikers. Bij het oplossen van een groot aantal zorgpunten is al goede vooruitgang geboekt. Voor een maatschappelijk verantwoorde implementatie is echter meer nodig, namelijk een duale periode die zo kort als mogelijk is en zo lang als nodig voor een ordelijke overgang. Hiervoor is het gewenst dat er zo spoedig mogelijk duidelijkheid komt over de einddatum van de duale periode, en dat overheden en grote bedrijven als early adopters optreden.

Ik wil afsluiten met vier ingrediënten voor een succesvolle migratie naar SEPA door overheden en bedrijven:

* Zet in overleg met uw huisbankier op een rij aan welke eisen uw bedrijfsvoering moet voldoen om gebruik te kunnen maken van de Europese producten. Ik denk daarbij onder andere aan het gebruik van IBAN en BIC in uw klantenadministratie en het gebruiken van de klant-bank standaard voor de aanlevering van Europese overschrijvingen bij uw bank.

* Bepaal welke aanpassingen u moet doorvoeren om uw bedrijfsvoering SEPA proof te maken.

* Ga op basis van uw investeringsplannen na wat een logisch moment is om deze aanpassingen door te voeren.

* En stel deze acties niet uit tot morgen, want het is hoog tijd voor één Europese markt voor retail betalingsverkeer.

Ik dank u voor uw aandacht.

---

Lees deze pagina voor