NVA
PERSSTATEMENT
Amersfoort, 26 mei 2008
Krokodillentranen van verzekeraars
In De Telegraaf van maandag 26 mei 2008 klagen verzekeraars over
bonusprovisies die tussenpersonen op slinkse wijze zouden binnenhalen en
waarvan de klant de prijs betaalt, zonder dat hij zich dat bewust is. Volgens het
Verbond van Verzekeraars wordt de klant totaal op het verkeerde been gezet. De
NVA, belangenorganisatie van diezelfde tussenpersonen heeft met grote
verbazing hiervan kennis genomen .
De AFM heeft vorig jaar gericht onderzoek verricht naar de naleving hiervan en
geconcludeerd dat hier juist geen sprake van was.
Als er echter toch verzekeraars zijn die waarnemen dat er zogenaamde adviseurs
zijn, die provisie zwaarder laten wegen dan het advies aan de klant, dan rust op
deze verzekeraars de wettelijke plicht om aangifte te doen bij de AFM.
De NVA en de NBVA zijn onbekend met deze ontwikkeling, maar zouden dit
initiatief dan van harte ondersteunen.
De NVA roept verzekeraars op energie te steken in het dossier
beleggingsverzekeringen. Dit zou de branche meer helpen dan krokodillentranen
te huilen over bonusregelingen die door verzekeraars zelf zijn uitgedacht en die
volgens AFM-onderzoek keurig door partijen worden nageleefd. Het is ronduit
hilarisch de indruk te willen wekken dat tussenpersonen, die gemiddeld 1.000 keer
kleiner zijn een verzekeraar bij machte zouden zijn dit op eigen kracht bij
verzekeraars af te dwingen.
Wat er feitelijk aan de hand is, is dat verzekeraars afscheid nemen van tussenpersonen
die niet `voldoende' productie brengen. Vervolgens bundelen deze kleine intermediairs
hun krachten via inkooporganisaties. Daardoor kunnen zij voldoende volume
ontwikkelen om producten van zoveel mogelijk verzekeraars aan hun klanten aan te
bieden en daarmee hun onafhankelijkheid te waarborgen. Op basis van volume betalen
diezelfde verzekeraars nu naast de normale provisie een bonusprovisie. Immers,
verzekeraars hebben een extra beloning graag over voor financiële adviseurs die hun
veel productie brengen.
Verzekeraars hebben de bonusprovisie geïntroduceerd. Wat er bovendien speelt is dat
kleine tussenpersonen zich aansluiten bij service providers. Dit zijn bedrijven die niet
alleen inkoopkracht bundelen, maar die veelal ook administratieve taken overnemen van
de tussenpersonen. Maar niet alleen van tussenpersonen. Verzekeraars blijken al vele
jaren niet in staat te zijn hun werkprocessen zelf goed in te richten. Zo worden in de
praktijk veel werkzaamheden door de service providers overgenomen. Daarvoor betaalt
de verzekeraar provisie en bonusprovisie. Zij verschuiven dus een deel van hun eigen
kosten naar organisaties die beter in staat blijken de werkprocessen goed en snel uit te
voeren. Dat is het verhaal van de bonusprovisies, waaraan door de woordvoerder van
het Verbond van Verzekeraars een heel andere invulling wordt gegeven. Naar de
motieven kunnen wij slechts gissen.
Over een half jaar zal de bedrijfstak transparant worden over kosten van
vermogensopbouwende producten en over de beloning en eventuele bonus voor de
dienstverlening van de financiële adviseurs. Volgend jaar zal ook blijken hoe het zit met
de kosten van verzekeringsproducten. Dan kunnen klanten zelf beoordelen wat aan hun
inleg op producten door de verzekeraars wordt ingehouden en wat aan de financiële
adviseurs toevalt.
Noot voor de redactie/