China: de eerste stapjes richting herstel
02 juni 2008, Chengdu - Drie weken nadat de Chinese provincie Sichuan
werd getroffen door een zware aardbeving, kampen de kinderen in dit
gebied nog met hevige naschokken. Niet in de grond, maar in hun hoofd.
Op een universiteitsterrein in Chengu verblijven ongeveer duizend
kinderen die in het aardbevingsgebied op kostscholen zaten. Foto:
Unicef
Op een universiteitsterrein in Chengu verblijven ongeveer duizend
kinderen die in het aardbevingsgebied op kostscholen zaten. Foto:
Unicef
Ongeveer duizend leerlingen van kostscholen in de regio verblijven nu
op het terrein van een universiteit in Chengu. Zo nu en dan bereikt
hen nieuws over vermiste ouders of familieleden. Als die nog in leven
blijken te zijn, zorgt dat voor tranen van blijdschap. Andere kinderen
blijven verstoken van goed nieuws en verkeren in een tergende
onzekerheid.
Uitgeput
"De kinderen die we in de universiteit spraken zijn uitgeput en staan
onder hoge druk," zegt Chen Xuefeng van Unicef. "Ze zaten in het
aardbevingsgebied op verschillende scholen en zijn hier net
aangekomen. Ze hebben dagenlang over bergpaden gelopen en moesten
vanwege de naschokken steeds in de bossen een schuilplaats zoeken."
Met behulp van spelletjes worden de kinderen aangemoedigd om over
hun nare ervaringen te praten. Foto: Unicef
Met behulp van spelletjes worden de kinderen aangemoedigd om over hun
nare ervaringen te praten. Foto: Unicef
Chen is net terug van een gezamenlijke missie van Unicef en
vertegenwoordigers van de Chinese overheid. Zij steunen
sociaalpsychologische hulp aan kinderen, zodat die de ervaringen die
zij tijdens en na de aardbeving hebben opgedaan beter kunnen
verwerken. Tijdens de missie zag Chen dat ook onderwijzers de situatie
geestelijk bijna niet meer aankunnen. Sommigen hebben zelf
familieleden verloren en zijn daardoor niet in staat om hun leerlingen
bij te staan.
Spelen en praten
Unicef heeft op 27 mei vrijwilligers een training aangeboden, zodat
zij de kinderen die geen thuis meer hebben kunnen helpen. Kinderen
kunnen bijvoorbeeld met behulp van spelletjes worden aangemoedigd om
vrijuit te praten over wat hen bezighoudt.
"Ongeveer 90 procent van de kinderen is van nature veerkrachtig. Zij
kunnen met hulp - als ze herenigd zijn met hun familie, kunnen spelen
en weer naar school gaan - de draad van het leven weer oppakken," zegt
Kirsten Di Martino van Unicef. "Slechts 10 procent van de kinderen is
ernstig getraumatiseerd. Zij hebben hulp van bijvoorbeeld een
psycholoog nodig."