China: de eerste stapjes richting herstel 02 juni 2008, Chengdu - Drie weken nadat de Chinese provincie Sichuan werd getroffen door een zware aardbeving, kampen de kinderen in dit gebied nog met hevige naschokken. Niet in de grond, maar in hun hoofd.

Op een universiteitsterrein in Chengu verblijven ongeveer duizend kinderen die in het aardbevingsgebied op kostscholen zaten. Foto: Unicef
Op een universiteitsterrein in Chengu verblijven ongeveer duizend kinderen die in het aardbevingsgebied op kostscholen zaten. Foto: Unicef

Ongeveer duizend leerlingen van kostscholen in de regio verblijven nu op het terrein van een universiteit in Chengu. Zo nu en dan bereikt hen nieuws over vermiste ouders of familieleden. Als die nog in leven blijken te zijn, zorgt dat voor tranen van blijdschap. Andere kinderen blijven verstoken van goed nieuws en verkeren in een tergende onzekerheid.

Uitgeput
"De kinderen die we in de universiteit spraken zijn uitgeput en staan onder hoge druk," zegt Chen Xuefeng van Unicef. "Ze zaten in het aardbevingsgebied op verschillende scholen en zijn hier net aangekomen. Ze hebben dagenlang over bergpaden gelopen en moesten vanwege de naschokken steeds in de bossen een schuilplaats zoeken."

Met behulp van spelletjes worden de kinderen aangemoedigd om over hun nare ervaringen te praten. Foto: Unicef Met behulp van spelletjes worden de kinderen aangemoedigd om over hun nare ervaringen te praten. Foto: Unicef

Chen is net terug van een gezamenlijke missie van Unicef en vertegenwoordigers van de Chinese overheid. Zij steunen sociaalpsychologische hulp aan kinderen, zodat die de ervaringen die zij tijdens en na de aardbeving hebben opgedaan beter kunnen verwerken. Tijdens de missie zag Chen dat ook onderwijzers de situatie geestelijk bijna niet meer aankunnen. Sommigen hebben zelf familieleden verloren en zijn daardoor niet in staat om hun leerlingen bij te staan.

Spelen en praten
Unicef heeft op 27 mei vrijwilligers een training aangeboden, zodat zij de kinderen die geen thuis meer hebben kunnen helpen. Kinderen kunnen bijvoorbeeld met behulp van spelletjes worden aangemoedigd om vrijuit te praten over wat hen bezighoudt.

"Ongeveer 90 procent van de kinderen is van nature veerkrachtig. Zij kunnen met hulp - als ze herenigd zijn met hun familie, kunnen spelen en weer naar school gaan - de draad van het leven weer oppakken," zegt Kirsten Di Martino van Unicef. "Slechts 10 procent van de kinderen is ernstig getraumatiseerd. Zij hebben hulp van bijvoorbeeld een psycholoog nodig."