Syntens


---

âEr wordt teveel gepraat en te weinig gedaanâ

Er wordt veel gesproken over manieren waarop we de ondervoeding bij ouderen in zorginstellingen kunnen aanpakken, maar er wordt nog veel te weinig daadwerkelijk ondernomen. En dat terwijl er volop innovatiekansen liggen voor mkb-ondernemers op dit vlak. Deze conclusies kwamen naar voren tijdens de bijeenkomst âInnovatie? Aan tafel!â, die op 29 mei plaatsvond in het kader van het project âOuderen en de beleving van voedingâ.

Syntens, Innoflow en Stichting Zet hebben in het project âOuderen en de beleving van voedingâ de kansrijke gebieden voor nieuwe producten en diensten op het gebied van voeding in zorginstellingen en woonvoorzieningen blootgelegd. Op 29 mei presenteerden de projectpartners in de bijeenkomst âInnovatie? Aan tafel!â de tot nu toe verkregen inzichten en de nieuwe initiatieven die zijn voortgekomen uit dit project. De kansen op voedingsgebied blijken te liggen op het gebied van levensmiddelen, maar ook aspecten als beleving, aandacht en ambiance blijken een grote rol te spelen bij het ontwikkelen van nieuwe producten en diensten.

Enorm potentieel

Edgar Keehnen van marketingbureau Booming Experience sprak op de bijeenkomst over de belevingswereld van ouderen en hoe je daar als ondernemer op kunt inspelen. âDe doelgroep 50+ is een fantastische doelgroep, waar een enorm potentieel ligtâ, aldus Keehnen. Ook werd tijdens de bijeenkomst een confronterende documentaire vertoond die gemaakt is door Innoflow, waarin reële observaties te zien zijn van ouderen tijdens hun maaltijd.

Provincie moet meer stimuleren

In het forumgesprek dat daarop volgde, werd er volop nagepraat aan de hand van prikkelende stellingen. Het forum bestond uit Marjan Meijs (Secretaris Stichting Verenigde Bonden Overleg Brabant en voorzitter ANBO Brabant), Ad Schots (Directeur verzorgingshuis St. Franciscus), Annelies Hermsen (Food & Experience designer bij Innoflow), Harmen Bijsterbosch (Projectleider Innovatie & Ondernemerschap Provincie Noord-Brabant) en Edgar Keehnen (Strategy Director Booming Experience). Zowel de aanwezige mkb-ondernemers als de zorginstellingen discussieerden volop mee.

Er werd stilgestaan bij onderwerpen als verpakkingen en de rol van de overheid. âDe Provincie zou veel meer de gemeenten moeten stimuleren om lokale initiatieven te ondersteunenâ, aldus een van de deelnemers, die in Bergeijk een multidisciplinair dienstencentrum ontwikkelt.

Mooie markt
Mariëtte Nelissen is mede-eigenaar van het bedrijf Newtricious, dat zich richt op innovaties in voeding. Ze heeft de bijeenkomst vooral gebruikt om te netwerken en inspiratie op te doen voor haar bedrijf. âEr ligt nog een hele mooie markt open, waar veel kansen liggenâ, aldus Nelissen. âHet is bovendien goed om te weten te komen hoe je doelgroep denkt en met wat voor problemen ze te maken hebben. Voor mij was het verhaal van Edgar Keehnen een bevestiging dat we als bedrijf de goede weg zijn ingeslagen.â

Het project âOuderen en de beleving van voedingâ

Uitgangspunt van het project âOuderen en de beleving van voedingâ is inzicht te bieden in de beleving van voeding door ouderen en ouderen met psycho-geriatrische problemen, met als doel om vanuit dit inzicht te komen tot product- en dienstinnovatie in het Brabantse MKB. Het project wordt door de Provincie Brabant gesubsidieerd in het kader van de Innovatieve Acties Brabant. De projectpartners zijn Syntens (innovatienetwerk voor het MKB), Stichting Zet (centrum voor maatschappelijke ontwikkelingen in Brabant) en Innoflow (adviesbureau voor strategische innovatie en creatief ondernemerschap).

Meer informatie over deze bijeenkomst is te vinden op www.syntens.nl/aantafel.

Noot voor de pers

Meer informatie over dit persbericht kunt u verkrijgen bij Sabine Schlooz, Communicatieadviseur, tel. 088-444 00 82, e-mail: ssc@syntens.nl.