---
âEr wordt teveel gepraat en te weinig gedaanâ
Er wordt veel gesproken over manieren waarop we de ondervoeding bij
ouderen in zorginstellingen kunnen aanpakken, maar er wordt nog veel
te weinig daadwerkelijk ondernomen. En dat terwijl er volop
innovatiekansen liggen voor mkb-ondernemers op dit vlak. Deze
conclusies kwamen naar voren tijdens de bijeenkomst âInnovatie? Aan
tafel!â, die op 29 mei plaatsvond in het kader van het project
âOuderen en de beleving van voedingâ.
Syntens, Innoflow en Stichting Zet hebben in het project âOuderen en
de beleving van voedingâ de kansrijke gebieden voor nieuwe producten
en diensten op het gebied van voeding in zorginstellingen en
woonvoorzieningen blootgelegd. Op 29 mei presenteerden de
projectpartners in de bijeenkomst âInnovatie? Aan tafel!â de tot nu
toe verkregen inzichten en de nieuwe initiatieven die zijn
voortgekomen uit dit project. De kansen op voedingsgebied blijken te
liggen op het gebied van levensmiddelen, maar ook aspecten als
beleving, aandacht en ambiance blijken een grote rol te spelen bij het
ontwikkelen van nieuwe producten en diensten.
Enorm potentieel
Edgar Keehnen van marketingbureau Booming Experience sprak op de
bijeenkomst over de belevingswereld van ouderen en hoe je daar als
ondernemer op kunt inspelen. âDe doelgroep 50+ is een fantastische
doelgroep, waar een enorm potentieel ligtâ, aldus Keehnen. Ook werd
tijdens de bijeenkomst een confronterende documentaire vertoond die
gemaakt is door Innoflow, waarin reële observaties te zien zijn van
ouderen tijdens hun maaltijd.
Provincie moet meer stimuleren
In het forumgesprek dat daarop volgde, werd er volop nagepraat aan de
hand van prikkelende stellingen. Het forum bestond uit Marjan Meijs
(Secretaris Stichting Verenigde Bonden Overleg Brabant en voorzitter
ANBO Brabant), Ad Schots (Directeur verzorgingshuis St. Franciscus),
Annelies Hermsen (Food & Experience designer bij Innoflow), Harmen
Bijsterbosch (Projectleider Innovatie & Ondernemerschap Provincie
Noord-Brabant) en Edgar Keehnen (Strategy Director Booming
Experience). Zowel de aanwezige mkb-ondernemers als de
zorginstellingen discussieerden volop mee.
Er werd stilgestaan bij onderwerpen als verpakkingen en de rol van de
overheid. âDe Provincie zou veel meer de gemeenten moeten stimuleren
om lokale initiatieven te ondersteunenâ, aldus een van de deelnemers,
die in Bergeijk een multidisciplinair dienstencentrum ontwikkelt.
Mooie markt
Mariëtte Nelissen is mede-eigenaar van het bedrijf Newtricious, dat
zich richt op innovaties in voeding. Ze heeft de bijeenkomst vooral
gebruikt om te netwerken en inspiratie op te doen voor haar bedrijf.
âEr ligt nog een hele mooie markt open, waar veel kansen liggenâ,
aldus Nelissen. âHet is bovendien goed om te weten te komen hoe je
doelgroep denkt en met wat voor problemen ze te maken hebben. Voor mij
was het verhaal van Edgar Keehnen een bevestiging dat we als bedrijf
de goede weg zijn ingeslagen.â
Het project âOuderen en de beleving van voedingâ
Uitgangspunt van het project âOuderen en de beleving van voedingâ is
inzicht te bieden in de beleving van voeding door ouderen en ouderen
met psycho-geriatrische problemen, met als doel om vanuit dit inzicht
te komen tot product- en dienstinnovatie in het Brabantse MKB. Het
project wordt door de Provincie Brabant gesubsidieerd in het kader van
de Innovatieve Acties Brabant. De projectpartners zijn Syntens
(innovatienetwerk voor het MKB), Stichting Zet (centrum voor
maatschappelijke ontwikkelingen in Brabant) en Innoflow (adviesbureau
voor strategische innovatie en creatief ondernemerschap).
Meer informatie over deze bijeenkomst is te vinden op
www.syntens.nl/aantafel.
Noot voor de pers
Meer informatie over dit persbericht kunt u verkrijgen bij Sabine
Schlooz, Communicatieadviseur, tel. 088-444 00 82, e-mail:
ssc@syntens.nl.
Syntens