VVD


vvd


2-6-2008

Alleen Q-bus als het slot van G3 afgaat

De NS overwegen opnieuw de busmarkt in de stappen met Q-bus.

De VVD wil dat overwegen maar alleen als het slot van de OV markt in de drie grote steden (G3) afgaat. Door de motie Roefs is de verplichte aanbesteding van het OV in de G3 van de baan en kunnen de RET (Rotterdam), HTM (Den Haag) en het GVB (Amsterdam) ongestoord hun monopolistische koninkrijkjes blijven besturen. Q-bus kan daar dus in ieder geval niet opereren.De VVD vindt dat de door NS geclaimde voordelen van geïntegreerd trein-busvervoer in ieder geval aan alle Nederlanders ten goede moeten komen, inclusief de inwoners van Rotterdam, Den Haag en Amsterdam.

Hieronder vindt u de inbreng van VVD woordvoerder Paul de Krom. Alleen het gesproken woord geldt.

----------------------------------------

De liberalisering van het openbaar vervoer - via verplichte aanbesteding - is een groot succes. Samengevat is zowel de kwaliteit als de kwantiteit, de doelmatigheid, de toegankelijkheid en de klanttevredenheid in aanbestede gebieden groter dan in niet-aanbestede gebieden. Aldus de conclusie van het onderzoek marktwerkingsbeleid. Niet nieuws. Dat wisten wij al lang. De vraag blijft waarom een linkse meerderheid in de Kamer - inclusief de PVV - dan toch hardnekkig vasthoudt om dat succes weer om zeep te helpen. Het antwoord is: omdat dogma's makkelijker verkopen dan feiten en cijfers. Omdat de PvdA doodsbenauwd is voor de gevestigde belangen van de vakbonden en de SP. Omdat `marktwerking' op dit moment geen populair gespreksonderwerp is in de kroeg. Omdat niets doen zoveel makkelijker is dan verandering. Omdat er een slappe staatssecretaris zit die bij de eerste tegenwind tegen beter weten in door haar knieën ging.

De gevolgen zijn desastreus. Voor de Staatssecretaris omdat zij daarmee de bijl legde aan haar politieke geloofwaardigheid. Voor de burgers en reizigers van de G3 wiens rechten op goed en meer OV worden vertrapt. Voor de aanbestedende autoriteiten omdat de onzekerheid of zij wel of niet inbesteden in overeenstemming met de Brusselse regels blijft en de Staatssecretaris intussen de hete steen bij hen over de schutting heeft gegooid. Voor de gehele decentrale OV markt omdat 40% van de markt is afgesloten en daarmee de prikkel om te investeren door nieuwe partijen is weggenomen. Omdat het een scheuring in het OV veld teweeg heeft gebracht, terwijl eenheid en samenwerking nu juist zo belangrijk zijn om het OV in zijn totaliteit te verbeteren. Winnaars zijn de bange monopolisten van de RET, de HTM en vooral het GVB. Die mogen onbedreigd hun gevestigde koninkrijken blijven runnen. Uit angst dat anderen het beter doen dan zij. Het bordje "concurrentie niet gewenst" is met succes verhangen naar de voordeur van de Staatssecretaris. Maar het ergste is dat het belang van enkelen, de managers en het personeel van de vervoersbedrijven in de G3, kennelijk gaat boven het belang van velen, de burgers en reizigers van dit land. Kabinet en Kamer moeten zich schamen over zoveel ongegeneerd clientelisme. Mocht het zover komen dat de stadsregio's inderdaad problemen krijgen met Europa, dan verwacht de VVD niets minder dan dat deze Staatssecretaris die verantwoordelijk is voor dit staaltje van onbehoorlijk bestuur alsnog haar biezen pakt. Wat de mislukte introductie van de straattaximarkt in de grote steden betreft wachten wij op de visie van de staatssecretaris voor het zomerreces. Wij gaan ervan uit dat met de conclusies van het rapport rekening wordt gehouden.

De NS wil met Q-bus gaan concurreren in de bestaande busmarkt. Terwijl de NS eerder haar busactiviteiten hebben afgestoten. Daaruit kwam Connexxion voort dat onlangs door de Staat is verkocht. En nu wil NS opnieuw de busmarkt op. Met als motivatie dat zij dan een betere geïntegreerde spoor-bus service kunnen verlenen aan de klanten. Je vraagt je af waarom indertijd de busservice dan is afgestoten. Maar dat terzijde. Ik kan een heleboel voor- en tegenargumenten bedenken ten aanzien van dit voorstel. Maar waar het in de kern op neerkomt is dit. Als het inderdaad zo is dat dit de klanten ten goede komt, dan moet het natuurlijk ook aan alle klanten van de NS ten goede komen. Dus inclusief die in de G3. Het kan toch niet zo zijn dat de NS tegen de mensen zeggen: wij bieden een geweldige nieuwe service aan, maar even niet voor de mensen in de G3? Het is toch ondenkbaar dat de inwoners van Rotterdam, den Haag en Amsterdam als enigen in Nederland van die geweldige geïntegreerde trein-buswinst van de NS verstoken zouden blijven? Maar dat gebeurt wel, want die markt zit op slot. Q-bus kan geen diensten aanbieden in de G3, want daar gelden de monopolies van de RET, HTM en GVB. En ten tweede: als je extra concurrentie in de busmarkt accepteert, dan wel eerlijk en dus ook overal. En niet alleen in de gebieden waar Veolia, Connexxion en Arriva actief zijn, maar ook in de gebieden waar HTM, RET en GVB actief zijn. Het kan toch niet zo zijn dat marktintroductie van de NS alleen ten koste gaat van de private bedrijven, en niet van de koninkrijkjes in de G3 als extra beloning voor hun monopolistische arrogantie. Dat is gewoon niet eerlijk. M.a.w.: de VVD fractie wil herintroductie van de NS op de busmarkt alleen overwegen als het slot van de G3 af gaat, of, m.a.w. de motie Roefs door het kabinet wordt heroverwogen. Zoniet, dan kan het kabinet niet op de steun van de VVD fractie voor Q-bus rekenen. Het een gaat niet zonder het ander. Graag de reactie van de Staatssecretaris.

Tenslotte. De stakingen in het busvervoer beginnen zo langzamerhand een flinke graat in de keel te vormen. De VVD stelt voor dat de OV ambassadeur mevrouw Jeltje van Nieuwenhoven gaat bemiddelen in het conflict. Wil de Staatssecretaris dit bevorderen?