vvd
2-6-2008
Alleen Q-bus als het slot van G3 afgaat
De NS overwegen opnieuw de busmarkt in de stappen met Q-bus.
De VVD wil dat overwegen maar alleen als het slot van de OV markt in
de drie grote steden (G3) afgaat. Door de motie Roefs is de verplichte
aanbesteding van het OV in de G3 van de baan en kunnen de RET
(Rotterdam), HTM (Den Haag) en het GVB (Amsterdam) ongestoord hun
monopolistische koninkrijkjes blijven besturen. Q-bus kan daar dus in
ieder geval niet opereren.De VVD vindt dat de door NS geclaimde
voordelen van geïntegreerd trein-busvervoer in ieder geval aan alle
Nederlanders ten goede moeten komen, inclusief de inwoners van
Rotterdam, Den Haag en Amsterdam.
Hieronder vindt u de inbreng van VVD woordvoerder Paul de Krom. Alleen
het gesproken woord geldt.
----------------------------------------
De liberalisering van het openbaar vervoer - via verplichte
aanbesteding - is een groot succes. Samengevat is zowel de kwaliteit
als de kwantiteit, de doelmatigheid, de toegankelijkheid en de
klanttevredenheid in aanbestede gebieden groter dan in niet-aanbestede
gebieden. Aldus de conclusie van het onderzoek marktwerkingsbeleid.
Niet nieuws. Dat wisten wij al lang. De vraag blijft waarom een linkse
meerderheid in de Kamer - inclusief de PVV - dan toch hardnekkig
vasthoudt om dat succes weer om zeep te helpen. Het antwoord is: omdat
dogma's makkelijker verkopen dan feiten en cijfers. Omdat de PvdA
doodsbenauwd is voor de gevestigde belangen van de vakbonden en de SP.
Omdat `marktwerking' op dit moment geen populair gespreksonderwerp is
in de kroeg. Omdat niets doen zoveel makkelijker is dan verandering.
Omdat er een slappe staatssecretaris zit die bij de eerste tegenwind
tegen beter weten in door haar knieën ging.
De gevolgen zijn desastreus. Voor de Staatssecretaris omdat zij
daarmee de bijl legde aan haar politieke geloofwaardigheid. Voor de
burgers en reizigers van de G3 wiens rechten op goed en meer OV worden
vertrapt. Voor de aanbestedende autoriteiten omdat de onzekerheid of
zij wel of niet inbesteden in overeenstemming met de Brusselse regels
blijft en de Staatssecretaris intussen de hete steen bij hen over de
schutting heeft gegooid. Voor de gehele decentrale OV markt omdat 40%
van de markt is afgesloten en daarmee de prikkel om te investeren door
nieuwe partijen is weggenomen. Omdat het een scheuring in het OV veld
teweeg heeft gebracht, terwijl eenheid en samenwerking nu juist zo
belangrijk zijn om het OV in zijn totaliteit te verbeteren. Winnaars
zijn de bange monopolisten van de RET, de HTM en vooral het GVB. Die
mogen onbedreigd hun gevestigde koninkrijken blijven runnen. Uit angst
dat anderen het beter doen dan zij. Het bordje "concurrentie niet
gewenst" is met succes verhangen naar de voordeur van de
Staatssecretaris. Maar het ergste is dat het belang van enkelen, de
managers en het personeel van de vervoersbedrijven in de G3, kennelijk
gaat boven het belang van velen, de burgers en reizigers van dit land.
Kabinet en Kamer moeten zich schamen over zoveel ongegeneerd
clientelisme. Mocht het zover komen dat de stadsregio's inderdaad
problemen krijgen met Europa, dan verwacht de VVD niets minder dan dat
deze Staatssecretaris die verantwoordelijk is voor dit staaltje van
onbehoorlijk bestuur alsnog haar biezen pakt. Wat de mislukte
introductie van de straattaximarkt in de grote steden betreft wachten
wij op de visie van de staatssecretaris voor het zomerreces. Wij gaan
ervan uit dat met de conclusies van het rapport rekening wordt
gehouden.
De NS wil met Q-bus gaan concurreren in de bestaande busmarkt. Terwijl
de NS eerder haar busactiviteiten hebben afgestoten. Daaruit kwam
Connexxion voort dat onlangs door de Staat is verkocht. En nu wil NS
opnieuw de busmarkt op. Met als motivatie dat zij dan een betere
geïntegreerde spoor-bus service kunnen verlenen aan de klanten. Je
vraagt je af waarom indertijd de busservice dan is afgestoten. Maar
dat terzijde. Ik kan een heleboel voor- en tegenargumenten bedenken
ten aanzien van dit voorstel. Maar waar het in de kern op neerkomt is
dit. Als het inderdaad zo is dat dit de klanten ten goede komt, dan
moet het natuurlijk ook aan alle klanten van de NS ten goede komen.
Dus inclusief die in de G3. Het kan toch niet zo zijn dat de NS tegen
de mensen zeggen: wij bieden een geweldige nieuwe service aan, maar
even niet voor de mensen in de G3? Het is toch ondenkbaar dat de
inwoners van Rotterdam, den Haag en Amsterdam als enigen in Nederland
van die geweldige geïntegreerde trein-buswinst van de NS verstoken
zouden blijven? Maar dat gebeurt wel, want die markt zit op slot.
Q-bus kan geen diensten aanbieden in de G3, want daar gelden de
monopolies van de RET, HTM en GVB. En ten tweede: als je extra
concurrentie in de busmarkt accepteert, dan wel eerlijk en dus ook
overal. En niet alleen in de gebieden waar Veolia, Connexxion en
Arriva actief zijn, maar ook in de gebieden waar HTM, RET en GVB
actief zijn. Het kan toch niet zo zijn dat marktintroductie van de NS
alleen ten koste gaat van de private bedrijven, en niet van de
koninkrijkjes in de G3 als extra beloning voor hun monopolistische
arrogantie. Dat is gewoon niet eerlijk. M.a.w.: de VVD fractie wil
herintroductie van de NS op de busmarkt alleen overwegen als het slot
van de G3 af gaat, of, m.a.w. de motie Roefs door het kabinet wordt
heroverwogen. Zoniet, dan kan het kabinet niet op de steun van de VVD
fractie voor Q-bus rekenen. Het een gaat niet zonder het ander. Graag
de reactie van de Staatssecretaris.
Tenslotte. De stakingen in het busvervoer beginnen zo langzamerhand
een flinke graat in de keel te vormen. De VVD stelt voor dat de OV
ambassadeur mevrouw Jeltje van Nieuwenhoven gaat bemiddelen in het
conflict. Wil de Staatssecretaris dit bevorderen?
VVD