Ministerie van Verkeer en Waterstaat

abcdefgh

Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG

Contactpersoon Doorkiesnummer
- - Datum Bijlage(n) 2 juni 2008 2 Ons kenmerk Uw kenmerk VENW/DGP-2008/4510 - Onderwerp
Voortgangsrapportage Tracéwet en Spoedwet wegverbreding, derde en vierde kwartaal 2007

Geachte voorzitter,

Met deze halfjaarlijkse voortgangsrapportage informeer ik u over de voortgang van de Tracéwetplichtige projecten en de projecten die vallen onder de Spoedwet wegverbreding. De halfjaarlijkse voortgangsrapportage beslaat de periode van 1 juli 2007 tot en met 31 maart 2008, met als referentie de voorgaande voortgangsrapportage welke in september 2007 is uitgebracht als bijlage in het MIRT-projectenboek 2008. Omdat ik u een zo actueel mogelijk beeld wil geven heb ik besloten de halfjaarlijkse periode te verlengen van 31 december 2007 tot en met 31 maart 2008.
Ik heb u toegezegd om ook over Spoedwetprojecten (ZSM1) te rapporteren, in bijlage 2 vindt u hier een overzicht van.

Algemeen beeld
Ten opzichte van de brief die ik u in november vorig jaar stuurde, kan ik u melden dat het beeld overeenkomt met wat ik toen heb geschetst. Van het totale programma aan Tracéwetplichtige projecten (54 projecten) verschuift voor 21 projecten de opleverdatum helaas naar achteren. De overige 33 projecten zullen naar het zich nu laat aanzien op tijd kunnen worden opgeleverd. Daarbij moet wel worden vermeld dat van deze projecten er 19 projecten zijn die weliswaar achter lopen op schema, maar waarvan de verwachting is dat door onder meer parallelschakeling van de planstudiefase met de realisatiefase de oplevertijd gehaald wordt. 14 projecten lopen geheel conform planning. In onderstaand schema zijn de belangrijkste redenen van de 40 vertraagde projecten aangegeven.

Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71

Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95 bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)

VENW/DGP-2008/4510

Oorzaken bijstelling planning

Financiering: 3

Bestuurlijk/ politiek: 10

Onderzoek, m.n. lucht: 27

Figuur 1: Oorzaken van bijstelling planning van de 40 procedureel vertraagde projecten

Het algemene beeld bevestigt de analyse van de Commissie Versnelling Besluitvorming Infrastructurele Projecten (Commissie Elverding). De commissie laat zien dat de oorzaken van de vertragingen dieper liggen dan de gebiedsafbakening voor het luchtonderzoek. Andere oorzaken zijn onder andere het detailniveau van de beslisinformatie, die nodig is om tot besluitvorming over infrastructuurprojecten te komen, de te ingewikkelde rekenmodellen en regelgeving en de kwaliteit en werking van de ambtelijke en bestuurlijke organisatie.

De Tweede Kamer heeft het kabinetsstandpunt over het advies van de Commissie Elverding inmiddels ontvangen. Deze voortgangsrapportage sterkt me in de overtuiging dat snelle uitvoering van het kabinetsstandpunt bij het advies van de Commissie Elverding dringend noodzakelijk is. Graag ga ik hierover met uw Kamer het gesprek aan tijdens het Nota-overleg op 9 juni aanstaande.

Luchtkwaliteit
Verreweg de belangrijkste reden voor de vertraging van de projecten in deze rapportageperiode is de noodzakelijke ontwikkeling van de nieuwe methode voor de gebiedsafbakening voor het luchtonderzoek. Na het vernietigen van het tracébesluit van het project A4 Burgerveen ­ Leiden zijn niet alleen alle Tracéwetplichtige projecten, maar ook de Spoedwetprojecten stilgelegd. Vervolgens is de nieuwe methode ontwikkeld en in december 2007 gebruiksklaar gemaakt. Daarnaast is in december 2007 een expertteam geformeerd dat de maanden december en januari heeft benut om de werkwijze uit te werken en te komen tot een robuuste aanpak. In februari 2008 is voor de eerste projecten de gebiedsafbakening gereed gekomen.


---

VENW/DGP-2008/4510

De vernietiging van het tracébesluit A4 Burgerveen ­ Leiden heeft tot gevolg gehad dat er een stuwmeer is ontstaan aan projecten waarop de nieuwe methode moet worden toegepast. Het is onmogelijk om alle projecten gelijktijdig weer op te starten, omdat er dan een capaciteitstekort ontstaat voor met name de luchtberekeningen. De projecten worden opgestart conform de criteria zoals aangegeven in de brief van 27 november 2007 (VENW/DGP-2007/9369, Kamerstuk 29385).

Gebiedsafbakening
Met de brief d.d. 27 november 2007 heb ik u geïnformeerd over de nieuwe aanpak van de gebiedsafbakening luchtonderzoek en de gevolgen voor de hoofdwegenprojecten. De nieuwe aanpak, welke inmiddels wordt toegepast, verbetert de kwaliteit van het luchtonderzoek. Hierbij is met de meest grote zorgvuldigheid te werk gegaan. Ik ga ervan uit dat de Raad van State de voorgestelde aanpak deelt. Dit zal gaandeweg de eerste projecten die in procedure gaan moeten blijken.

Gevolgen nieuwe methode gebiedsafbakening voor planning hoofdwegenprojecten In de brief d.d. 27 november 2007 is aangegeven dat:
1. Het ontwikkelen van de nieuwe methode circa 4 maanden heeft geduurd;
2. Het Expertteam Lucht per project advies zal uitbrengen over gebiedsafbakening en dat dit per project enkele weken in beslag zal nemen;
3. Naar verwachting voor het merendeel van de projecten een aanvullend luchtonderzoek zou moeten worden uitgevoerd (duur minimaal 3 maanden);
4. Er naast de genoemde vertraging nog andere risico's zijn, waar onder capaciteitsproblemen bij uitvoering luchtonderzoek en het domino-effect;
5. In de Tracéwetrapportage de gevolgen per project zullen worden aangegeven.

Ad. 1. Ontwikkelen nieuwe methode gebiedsafbakening De nieuwe methode voor gebiedsafbakening van luchtonderzoek is in november 2007 gereed gekomen en ter informatie aan de Tweede Kamer gestuurd. De methode omvat een onderzoek naar de significante intensiteitverandering in verkeer en de gevolgen voor luchtkwaliteit.

Ad. 2. Toepassing nieuwe methode gebiedsafbakening Om de kwaliteit van het onderzoek te waarborgen is een team van onafhankelijke deskundigen ingesteld. Zij adviseren over de grootte van het onderzoeksgebied. Het Expertteam heeft in december en januari aan de hand van een aantal pilots de aanpak verder verbeterd. Hiermee wordt nog meer tegemoet gekomen aan de kritiek op de luchtonderzoeken. Het expertteam is vanaf februari 2008 aan de slag met het beoordelen en vaststellen van de gebiedsafbakening van projecten, waarna er gestart is met de luchtonderzoeken.


---

VENW/DGP-2008/4510

Ad.3. Noodzakelijkheid aanvullend luchtonderzoek
In de brief d.d. 27 november 2007 heb ik gemeld dat de gebiedsafbakening tot twee uitkomsten kan leiden:
a. het luchtonderzoek van het project voldoet, zodat snel overgegaan kan worden tot besluitvorming, ofwel
b. aanvullend luchtonderzoek is nodig, waarmee minimaal 3 maanden gemoeid zijn. In de praktijk blijkt nu aanvullend luchtonderzoek voor alle hoofdwegenprojecten noodzakelijk te zijn, omdat de afgebakende gebieden veel groter zijn dan voorheen. Dit vergroot ook de complexiteit van het luchtonderzoek zelf.

Ad. 4. Risico's (capaciteitsproblemen en "domino-effect") De capaciteit binnen het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, met name Rijkswaterstaat voor aansturing en specialistische advisering is niet voldoende om het stuwmeer van alle infrastructuurprojecten die het benodigde luchtonderzoek moet doorlopen gelijktijdig uit te laten voeren. Ondanks dat zo veel mogelijk is uitbesteed wordt daarom toch een prioritering gehanteerd waarbij de politiek prioritaire projecten voorrang krijgen. Bij het uitbesteden van planstudiewerkzaamheden zijn de grenzen bij de advies- en ingenieursbureaus in zicht, vanwege krapte op de arbeidsmarkt voor ingenieurs.

Door de verschuiving van peiljaren waarbij de verkeersgegevens wijzigen, moeten veelal ook andere milieuonderzoeken worden aangepast (het zogenoemde "domino-effect"). Het gaat met name om de geluidsonderzoeken, waarbij een doorlooptijd van enkele maanden geldt. Deze slag wordt zo veel mogelijk parallel aan het aanvullend luchtonderzoek uitgevoerd, zodat een extra vertraging wordt ingeperkt. Er is interactie tussen uitkomsten van het geluidsonderzoek en het luchtonderzoek, zoals de invloed van geluidsschermen op de luchtkwaliteit. Deze wisselwerking kan tot 1 maand extra doorlooptijd vergen.

Ad. 5. Gevolgen per project
Inmiddels is er inzicht in de gevolgen die de nieuwe methode voor gebiedsafbakening heeft voor de planning van de projecten.

Voor alle Tracéwetplichtige projecten (bijlage 1) en Spoedwetprojecten (bijlage 2) is inzichtelijk gemaakt wat de consequenties zijn voor de mijlpalen. Afhankelijk van de projectspecifieke omstandigheden, is de gemiddelde extra procedurele doorlooptijd ten gevolge van de nieuwe gebiedsafbakening luchtonderzoek 12 maanden. Daarbij zijn een aantal uitschieters; projecten met minder dan 3 maanden of meer dan 19 maanden extra procedurele doorlooptijd. De spreiding ontstaat onder andere door de eerder genoemde oorzaken op het gebied van onder meer verkeerscijfers en geluidsonderzoeken.

Lopende en afgeronde versnellingsacties
Los van het feit dat de planning van projecten voornamelijk door onderzoek naar luchtkwaliteit verschoven is, zijn binnen het ministerie van Verkeer en Waterstaat acties gestart met als inzet het projectmanagement continu te verbeteren.
---

VENW/DGP-2008/4510

De commissie Elverding geeft immers ook aan dat de ambtelijke voorbereiding moet worden verbeterd en doet hiervoor een aantal suggesties. Binnen het ministerie van VenW zijn al acties gestart voor het professionaliseren van de organisatie, de kennisuitwisseling en de procesbeheersing en kwaliteitsborging bij projecten. De adviezen van de commissie worden gezien als een belangrijke stimulans om deze acties met kracht voor te zetten en te monitoren of het gewenste effect wordt bereikt.

In mijn brief van 7 november 2007 (CenD/DAB-2007/4215, Kamerstuk 30561) heb ik, naar aanleiding van de fouten die waren opgetreden in de verkeersmodellen van de A4 en A74, maatregelen aangekondigd ter verbetering van de aanpak en kwaliteit van planstudies; versterking van de kwaliteitsborging en snellere en slagvaardiger besluitvorming.

Om de kwaliteitsborging te verbeteren heb ik op het departement een projectenbureau voor de stroomlijning en uniformering van producten, processen en planningen ingesteld. Dit projectenbureau functioneert inmiddels. Daarnaast is een nieuwe centrale programmadirectie bij Rijkswaterstaat opgericht voor de centrale sturing en monitoring van ZSM- en MIRT planstudies en verkenningen van het hoofdwegenprogramma. Ook deze functioneert reeds. Er zijn landelijke modeluitgangspunten bij verkeersmodellen opgesteld, werkwijzen zijn gestandaardiseerd en kwaliteitscontroles op verkeersberekeningen en milieueffecten ontwikkeld. Een nog lopende actie is de werving van nieuw deskundig personeel (m.n. verkeerskundige en milieu expertise).

Behaalde mijlpalen
Ondanks de langere doorlooptijden van veel projecten kan ik u de volgende behaalde mijlpalen melden:

Randstad Urgent
Een bereikte mijlpaal is het ondertekenen van de bestuurlijke projectafspraken binnen het programma Randstad Urgent in oktober 2007. Het doel van het programma Randstad Urgent is om de Randstad weer aan de top te brengen als duurzame, economisch sterke regio, door besluitvaardigheid en bestuurlijke daadkracht te organiseren. Het programma Randstad Urgent omvat 35 projecten voor drie hoofdopgaven: `bereikbaarheid en economische dynamiek', `aantrekkelijke woon-, werk- en leefomgeving' en een `klimaatbestendige delta'. Voor de hoofdopgave bereikbaarheid zijn de belangrijkste bereikte projectmijlpalen:
o De kabinetsbesluiten over investeringen in het openbaar vervoer tussen Schiphol, Amsterdam, Almere en Lelystad (OV-SAAL) en over uitbreiding en inpassing van de wegen op de corridor A1, A6, A9 en A10-oost (planstudie -Schiphol- Amsterdam-Almere),
o De ondertekening van de bestuursovereenkomst Ontsluiting Mainport Rotterdam (A15 Maasvlakte-Vaanplein),
o Vaststellen van een pakket regionale maatregelen ter verbetering van de bereikbaarheid in de Utrechtse regio en de start van een planstudie naar weguitbreiding (gereedkomen Startnotitie A27/A1/A28 Driehoek Utrecht- Hilversum-Amersfoort).

---

VENW/DGP-2008/4510

Hoofdwegen
o In de tweede helft van 2007 zijn de Tracéwetplichtige projecten A4 Dinteloord- Bergen op Zoom (omleiding Halsteren), N31 Leeuwarden ­ Drachten, A35 Wierden ­ Almelo en N37 Hoogeveen - Holsloot ­ Emmen - Duitse grens opgeleverd.
o Tevens zijn als onderdeel van de Spoedwet wegverbreding de spitsstroken A7 Zaanstad-Purmerend (december 2007) en A1 Barneveld ­ Hoevelaken (april 2008) opengesteld.
o Vaststellen gewijzigd OTB en TB voor de A10 2e Coentunnel o Vaststellen TB A5 Westrandweg

Hoofdvaarwegen
De infrastructuur van het project "Maasroute, modernisering fase 1" is in tweede helft van 2007 opgeleverd.

Ten slotte
Zoals al gezegd sterkt deze voortgangsrapportage me in de overtuiging dat een snelle uitvoering van de maatregelen uit het kabinetsstandpunt naar aanleiding van de Commissie Elverding, noodzakelijk is om de structurele oorzaken van vertragingen weg te nemen.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

Camiel Eurlings

---

VENW/DGP-2008/4510

Bijlage 1: Voortgangsoverzicht Tracéwetplichtige projecten

Voortgang Tracéwetplichtige projecten
Totaal zijn er 54 Tracéwetplichtige projecten beschouwd. Het betreft:
· 30 hoofdwegenprojecten die de uitgebreide Tracéwetprocedure doorlopen
· 18 hoofdwegenprojecten die de verkorte Tracéwetprocedure doorlopen1
· 3 spoorwegenprojecten

· 1 waterbeheerproject

· 2 vaarwegprojecten

Ten opzichte van de vorige rapportage, waarin 49 projecten werden behandeld, zijn de volgende wijzigingen opgetreden:

· 1 hoofdwegenproject (A15 Papendrecht-Gorinchem) is conform de uitkomsten van het bestuurlijk overleg in het najaar 2007 komen te vervallen.
· Het ZSM2 project A1 Eemnes-Eembrugge is stopgezet en gaat samen met het ZSM1 project A27 Utrecht-Noord ­ Eemnes op in een nieuw planstudie A27/A1 Utrecht- Hilversum-Amersfoort, zie hieronder.

· 5 hoofdwegenprojecten (Bereikbaarheid regio Arnhem-Nijmegen (onder ander A15), A27/A1 Utrecht-Hilversum-Amersfoort, Knpt. Hoevelaken, A1/12/27/28 Ring Utrecht en A27 Utrecht (Lunetten) ­ Hooipolder) zijn toegevoegd.
· 1 spoorproject (Sporen in Utrecht) is toegevoegd.

Toelichting procedurele voortgang
Voor de voortgang van de procedure is naar de volgende mijlpalen gekeken:
· Startnotitie

· Richtlijnen

· Trajectnota/MER

· Standpunt (indien van toepassing)

· Ontwerp tracébesluit of OTB/MER

· Tracébesluit

Er zijn 2 figuren opgenomen die inzicht geven in de voortgang van de projecten. Figuur 1 maakt de procedurele voortgang van de projecten inzichtelijk. Figuur 2 geeft een overzicht van de verwachte opleveringen.
Vervolgens is in bijlage 1 per project aangegeven wat de mijlpalen in de procedure zijn en of er sprake is van een verwachte vertraging in de oplevering.


1 Hieronder vallen 13 lopende projecten uit het benuttingsprogramma ZSM 2
---

VENW/DGP-2008/4510

Procedurele voortgang

Planning nog niet
vastgesteld: 1
6 - 12 mnd vertraagd: 18 Vertraagd: 40 Op Schema: 13

12 - 18 mnd vertraagd: 10 > 18 mnd vertraagd: 3

Figuur 1: Procedurele voortgang t.o.v. vorige VGR.

Van het volgende project is de (nieuwe) planning van procedure en oplevering nog niet vastgesteld:

· N61 Kanaalkruising Sluiskil (afhankelijk van rondkomen financiering). Vooralsnog wordt uitgegaan dat de regio binnenkort de financiering rond krijgt, zodat openstelling in 2013 kan plaatsvinden.

Toelichting oplevering van projecten
Ondanks dat 40 projecten in procedure zijn vertraagd, wordt verwacht dat het aantal projecten waarvan de oplevering wordt vertraagd beperkt kan worden tot 21 projecten. De beperking van de opleveringsvertraging kan worden bereikt door vervlechting van procedures (parallel uitvoeren planstudie- en aanbestedingsprocedure) en optimalisatie van de uitvoering.
Verwachte oplevering projecten

Planning nog niet vastgesteld: 1
1 jaar eerder: 1
1 -2 jaar later: 7


1 jaar later: 14
Zoals gepland: 31

Figuur 2: Verwachte oplevering projecten t.o.v. vorige VGR.
---

VENW/DGP-2008/4510

Analyse aanpassingen planningen
In het voorgaande is aangegeven dat de belangrijkste reden voor aanpassing van de planning van Tracéwetplichtige en Spoedwet projecten de noodzakelijke ontwikkeling van de nieuwe methode voor gebiedsafbakening is. In figuur 3 is dit aangegeven als onderzoek (gebiedsafbakening, verkeer-, lucht- en geluidonderzoek, inclusief capaciteitsproblemen om deze onderzoeken uit te voeren en te begeleiden). In een aantal gevallen zijn planningen ook om andere redenen aangepast, zoals:
· Bestuurlijke afspraken over aanpassing procedures en scope;
· Financiën: budgettekorten, bijdragen overheden. (De projecten: A4 Dinteloord-Bergen op Zoom (omlegging Steenbergen), N61 Kanaalkruising Sluiskil, Lekkanaal/3de kolk beatrixsluis)
Oorzaken bijstelling planning

Financiering: 3
Bestuurlijk/ politiek: 10

Onderzoek: 27

Figuur 3: Oorzaken van bijstelling planning van de 40 procedureel vertraagde projecten

Toelichting gebruikte afkortingen:

· SN: Startnotitie

· RL: Richtlijnen

· TN/MER: Trajectnota/Milieueffectrapportage

· (G)SP: (Gewijzigd) Standpunt

· (G)OTB: (Gewijzigd) Ontwerp Tracébesluit

· (G)OTB/MER: (Gewijzigd) Ontwerp Tracébesluit / Milieueffectrapportage
· (G)TB: (Gewijzigd) Tracébesluit

· ZSM: Zichtbaar Slim en Meetbaar (Benuttingsprogramma)
---

VENW/DGP-2008/4510


1.1 Landsdeel Noord

Projectnaam Laatst bereikte Mijlpalen volgens Mijlpalen volgens Reden aanpassing planning Oplevering mijlpaal VGR Q1 / Q2 2007 nieuwe planning vertraagd? Hoofdwegen
RW31 Leeuwarden (Haak SP Q4 2006 OTB Q3 2007 OTB Q3 2008 Optimalisatie ontwerp om kosten Nee om Leeuwarden) TB 2008 TB 2009 te beheersen, gebiedsafbakening RW33 Assen-Zuidbroek RL Q2 2007 OTB/MER Q2 2009 OTB/MER Q2 2009 - Nee TB 2009 TB 2009


1.2 Landsdeel Oost

Projectnaam Laatst bereikte Mijlpalen volgens Mijlpalen volgens Reden aanpassing planning Oplevering mijlpaal VGR Q1 / Q2 2007 nieuwe planning vertraagd? Hoofdwegen
A28 Hattemmerbroek- RL Q4 2005 OTB/MER Q3 2007 OTB/MER Q4 2008 Gebiedsafbakening, genereren Ja Zwolle-Meppel (ZSM2) TB 2008 TB 2009 verkeerscijfers, luchtonderzoek N34 Omleiding Ommen TB Q1 2006 Geen Geen - (TB is onherroepelijk) Nee A50 Ewijk-Valburg SP Q4 2005 OTB Q3 2007 OTB Q1 2009 Gebiedsafbakening, genereren Ja TB 2008 TB 2009 verkeerscijfers, luchtonderzoek, besluitvorming relatie dijkteruglegging ­ ontwerp brug Bereikbaarheid regio SN Q2 2008 Geen RL Q4 2008 - Nee Arnhem-Nijmegen TN/MER 2009 (onder ander A15) SP 2009 OTB 2010 TB 2011 N18 Varsseveld-Enschede RL Q3 2005 TN/MER Q3 2007 TN/MER Q3 2008 Discussie tussen rijks- en Nee SP 2007 SP 2008 regionale overheden over OTB 2008 OTB 2009 kenmerken regionale stroomweg TB 2009 TB 2010 en maximumsnelheid. A50 Valburg ­ Grijsoord OTB/MER TB Q4 2007 TB Q4 2008 Gebiedsafbakening, genereren Ja (ZSM2) Q1 2007 verkeerscijfers, luchtonderzoek A12 Ede ­ Grijsoord SP Q2 2002 OTB Q4 2008 OTB Q3 2009 Discussie tussen Rijk, Provincie en Nee (onderdeel van TB 2009 TB 2010 KAN over bestuursovereenkomst A12 Ede ­ Duitse grens)
A12 Waterberg- GSP Q1 2007 OTB Q3 2007 OTB Q4 2008 Gebiedsafbakening, genereren Ja Velperbroek (ZSM2) TB 2008 TB 2009 verkeerscijfers, luchtonderzoek (onderdeel van
A12 Ede ­ Duitse grens)

iv

VENW/DGP-2008/4510

Projecten met bijgestelde planning openstelling Openstelling volgens VGR Q1 / Q2 2007 Nieuwe planning A28 Hattemmerbroek-Zwolle-Meppel (ZSM2) 2010 2012 A50 Ewijk-Valburg 2012 2014 A50 Valburg ­ Grijsoord (ZSM2) 2011 2012 A12 Waterberg-Velperbroek (ZSM2) 2012 2014


1.3 Landsdeel West

Projectnaam Laatst bereikte Mijlpalen volgens Mijlpalen volgens Reden aanpassing planning Oplevering mijlpaal VGR Q1 / Q2 2007 nieuwe planning vertraagd? Hoofdwegen
A9 Alkmaar - Uitgeest RL Q1 2008 OTB/MER Q3 2008 OTB/MER Q4 2009 Vertraagde afhandeling SN, Ja TB 2009 TB 2010 vertraagde vaststelling RL, kwaliteitsverbetering planstudies N50 Ramspol-Ens GSP Q4 2007 OTB Q4 2007 OTB Q4 2008 Vaststelling tweede gewijzigd Ja TB 2008 TB 2009 standpunt, gebiedsafbakening, generen verkeerscijfers, luchtonderzoek N9 Koedijk-De Stolpen TB Q4 2006 - - Behandeling beroep TB door Ja Raad van State. A12 Maarsbergen- SN Q3 2001 OTB/MER Q1 2008 OTB/MER Q3 2008 Generen verkeerscijfers, Nee, Veenendaal (ZSM2) RL TB 2008 TB 2009 luchtonderzoek versneld

Projecten met bijgestelde planning openstelling Openstelling volgens VGR Q1 / Q2 2007 Nieuwe planning A9 Alkmaar - Uitgeest 2011 2012 N50 Ramspol-Ens 2012 2013 N9 Koedijk-De Stolpen 2009 2010 A12 Maarsbergen-Veenendaal (ZSM2) 2015 2014


---

VENW/DGP-2008/4510


1.4 Landsdeel Randstad

Projectnaam Laatst bereikte Mijlpalen volgens Mijlpalen volgens Reden aanpassing planning Oplevering mijlpaal VGR Q1 / Q2 2007 nieuwe planning vertraagd? Hoofdwegen
A2 Holendrecht- SP Q2 2006 OTB Q4 2007 OTB Q4 2008 Gebiedsafbakening, genereren Nee Oudenrijn (2x5) TB 2008 TB 2009 verkeerscijfers, luchtonderzoek A2 Oudenrijn-Everdingen SP Q3 2003 OTB Q3 2007 OTB Q1 2009 Gebiedsafbakening, genereren Ja (onderdeel van A2 TB 2008 TB 2010 verkeerscijfers, luchtonderzoek Oudenrijn-Deil)
A2 Everdingen-Deil OTB Q3 2006 TB Q4 2007 TB Q3 2008 Gebiedsafbakening, genereren Nee (onderdeel van A2 verkeerscijfers, luchtonderzoek Oudenrijn - Deil)
Schiphol-Amsterdam- RL Q2 2005 TN/MER Q4 2007 TN/MER Q2 2008 Generen verkeerscijfers, Nee Almere SP 2008 SP 2008 kwaliteitsverbetering TN/MER OTB 2009 OTB 2009 TB 2009 TB 2009 A10 2e Coentunnel GTB Q1 2008 - GOTB Q1 2008 A.g.v. de vernietiging TB A4 op Ja GTB Q1 2008 25 juli 2007 door Raad van State is ook voor dit project een gewijzigd (O)TB opgesteld met nieuwe gebiedsafbakening. A5 Westrandweg TB Q1 2008 TB Q3 2007 - Aanpassing TB aan nieuwe Nee methode gebiedsafbakening A9 Omlegging RL Q3 2007 TN/MER Q3 2008 TN/MER Q1 2009 Capaciteitsproblemen, Nee Badhoevedorp SP 2009 kwaliteitsverbetering planstudies OTB 2010 OTB 2010 TB 2010 TB 2010 A4 Burgerveen-Leiden TB Q1 2006 - GOTB Q3 2008 TB is op 25 juli 2007 door Raad Ja GTB 2008 van State vernietigd. Er wordt een gewijzigd (O)TB opgesteld met nieuwe gebiedsafbakening A4 Delft-Schiedam TN/MER Q4 2007 TN/MER Q4 2007 TN/MER Q1 2009 Na gereedkomen TN/MER Nee (eerste fase) (eerste fase) (tweede fase) (eerste fase) is besloten ook SP 2008 SP 2009 A13/16 volwaardig mee te TB 2009 TB 2010 nemen in TN/MER (tweede fase) Tweede Kamer op de hoogte gesteld met brief 30561 nr 8, d.d. 16 januari 2008 N11 Leiden/ RL Q4 2003 OTB/MER Q1 2008 OTB/MER Q4 2008 Aanpassing verkeerscijfers en n.v.t. Zoeterwoude ­ Alphen TB 2008 TB 2009 contract tussen VenW en a/d Rijn ingenieursbureau, capaciteitsproblemen A1 Eemnes-Eembrugge RL Q1 2006 OTB Q4 2007 - Project vervalt en is nu n.v.t (ZSM2) TB 2008 opgenomen in planstudie A27/ vi

VENW/DGP-2008/4510

Projectnaam Laatst bereikte Mijlpalen volgens Mijlpalen volgens Reden aanpassing planning Oplevering mijlpaal VGR Q1 / Q2 2007 nieuwe planning vertraagd? A1 Utrecht-Hilversum- Amersfoort A2/12/27/28 Ring - - SN Q4 2008 - Nee Utrecht RL 2009 TN/MER 2011 SP 2011 OTB 2012 TB 2013 A27/A1 Utrecht- SN Q2 2008 - RL Q4 2008 - Nee Hilversum-Amersfoort OTB/MER 2010 (Onderdeel van Driehoek TB 2010 Utrecht-Hilversum-
Amersfoort)
Knpt. Hoevelaken (incl. - - SN Q4 2008 - Nee A28) (Onderdeel van RL 2009 Driehoek Utrecht- TN/MER 2011 Hilversum-Amersfoort)) SP 2011 OTB 2012 TB 2013 A28 Den Dolder-De - SN Q4 2007 SN Q2 2008 Afstemming op overige projecten Nee Uithof (ZSM2) OTB Q2 2008 OTB/MER Q1 2009 Driehoek Utrecht-Hilversum- TB 2009 TB 2010 Amersfoort. A1/A28 Knooppunt - SN Q4 2007 SN Q2 2008 Afstemming op overige projecten Nee Hoevelaken OTB/MER Q2 2008 OTB/MER Q1 2009 Driehoek Utrecht-Hilversum- (ZSM 2) TB 2009 TB 2010 Amersfoort. A12 Woerden-Oudenrijn RL 2006 OTB/MER Q1 2008 OTB/MER Q2 2009 Gebiedsafbakening, genereren Ja (ZSM2) TB 2008 TB 2009 verkeerscijfers, luchtonderzoek, capaciteitsproblemen A27/A28 knpt Lunetten ­ RL Q2 2007 OTB Q1 2008 OTB/MER Q1 2009 Gebiedsafbakening, genereren Ja knpt Rijnsweerd (ZSM2) TB 2008 TB 2009 verkeerscijfers, luchtonderzoek A12 Gouda-Woerden RL Q2 2006 OTB Q1 2008 OTB/MER Q4 2009 Gebiedsafbakening, genereren Ja (ZSM2) TB 2008 TB 2010 verkeerscijfers, luchtonderzoek, afhankelijkheid van Woerden- Gouda (ZSM1), capaciteitsproblemen A15 Maasvlakte- GSP 2005 OTB Q3 2007 OTB Q1 2009 Gebiedsafbakening, genereren Nee Vaanplein TB 2008 TB 2009 verkeerscijfers en afstemming op projecten A4 Delft-Schiedam en A13/A16/A20, luchtonderzoek

vii

VENW/DGP-2008/4510

Projectnaam Laatst bereikte Mijlpalen volgens Mijlpalen volgens Reden aanpassing planning Oplevering mijlpaal VGR Q1 / Q2 2007 nieuwe planning vertraagd? A13/A16/A20 Rotterdam RL 2006 TN/MER Q1 2009 TN/MER Q2 2009 Afhankelijkheid van A4 Delft Nee OTB 2010 OTB 2010 Schiedam. TB 2010 TB 2010 Spoorwegen
A10 Zuidas Amsterdam RL Q4 2001 TB 2010 TB 2010 - Nee (spoor en weg)
Sporen in Utrecht - - OTB Q2 2008 - Nee (onderdeel van Vleuten ­ TB Q4 2008 Geldermalsen)
Vaarwegen
Lekkanaal / 3de kolk RL Q4 2000 TN/MER Q3 2007 OTB/MER Q4 2009 Het taakstellend budget voor het Nee Beatrixsluis OTB 2008 TB 2010 oplossen van dit knelpunt is TB 2008 onvoldoende voor de bestudeerde oplossing. Om tot de keuze voor een alternatief te komen, worden versoberingen voor de voorgestane oplossing onderzocht. Als gevolg hiervan heeft de procedure vertraging opgelopen.

Projecten met bijgestelde planning openstelling Openstelling volgens VGR Q1 / Q2 2007 Nieuwe planning A2 Oudenrijn-Deil (deel Oudenrijn-Everdingen) 2011 2013 A10 2e Coentunnel 2011 2012 A4 Burgerveen-Leiden 2011 2014 A12 Woerden-Oudenrijn (ZSM2) 2010 2011 A27/A28 knpt Lunetten ­ knpt Rijnsweerd (ZSM2) 2010 2011 A12 Gouda-Woerden (ZSM2) 2012 2015

viii

VENW/DGP-2008/4510


1.5 Landsdeel Zuid

Projectnaam Laatst bereikte Mijlpalen volgens Mijlpalen volgens Reden aanpassing planning Oplevering mijlpaal VGR Q1 / Q2 2007 nieuwe planning vertraagd? Waterbeheren
Verruiming vaargeul OTB/MER OTB/MER Q4 2007 - Nee Westerschelde Q4 2007 TB 2008 TB Q2 2008 Hoofdwegen
N61 Hoek-Schoondijke SP Q2 2003 OTB Q3 2007 OTB Q3 2008 Door recente jurisprudentie is Ja TB 2008 TB 2009 besloten een aanvullend MER te publiceren. Daarnaast gebiedsafbakening, genereren verkeerscijfers, luchtonderzoek N61 Kanaalkruising TN/MER Q2 2005 TB 2008 - Planstudie stilgelegd tot de regio Ja Sluiskil de financiering rond gekregen heeft. A2 Den Bosch-Eindhoven - SN Q4 2007 SN Q2 2008 Capaciteitsproblemen, Ja (ZSM2) OTB/MER 2008 OTB/MER 2009 kwaliteitsverbetering SN, TB 2008 TB 2010 vertraagde afhandeling SN A4 Dinteloord-Bergen op SP Q1 2007 OTB Q4 2008 OTB Q1 2009 Vanwege financiële tekorten is Ja Zoom (omlegging TB 2009 TB 2009 aanbestedingsprocedure tijdelijk Steenbergen) gestopt. A2 Meerenakkerweg RL Q2 2007 OTB/MER Q1 2008 OTB/MER Q1 2009 Aanvullend lucht- en geluid- Nee TB 2008 TB 2009 onderzoek n.a.v. inspraak. Discussie tussen gemeenten Eindhoven en Veldhoven over voorkeursalternatief. A27 Utrecht (Lunetten) - SN Q3 2007 - RL Q2 2008 - Nee Hooipolder OTB/MER 2009 TB 2010 A74 Venlo OTB 2004 GOTB Q4 2007 GOTB Q1 2009 Gebiedsafbakening, genereren Ja TB 2008 TB 2009 verkeerscijfers, luchtonderzoek A2 Maasbracht-Geleen RL Q1 2007 TN/MER Q4 2008 Gebiedsafbakening, genereren Nee OTB 2009 OTB/MER Q3 2009 verkeerscijfers, luchtonderzoek TB 2009 TB 2010 A2 Spitsstrook St Joost - OTB Q1 2007 TB Q4 2007 TB Q4 2008 Gebiedsafbakening, genereren Ja Urmond verkeerscijfers, luchtonderzoek A58 Eindhoven RL Q2 2007 OTB Q4 2007 OTB Q2 2009 Gebiedsafbakening, genereren Ja (Batadorp)-Oirschot TB 2008 TB 2009 verkeerscijfers, luchtonderzoek, (ZSM2) actualisatie natuurinventarisatie A2 Leenderheide- SN Q4 2007 RL Q2 2008 Gebiedsafbakening, genereren Ja Valkenswaard (ZSM2) OTB Q1 2008 OTB Q2 2009 verkeerscijfers, luchtonderzoek, TB 2008 TB 2009 aanpassing ontwerp A2 Leenderheide-Budel SN Q2 2007 - - Stilgelegd in afwachting van - uitkomsten van de verkenning ix

VENW/DGP-2008/4510

Projectnaam Laatst bereikte Mijlpalen volgens Mijlpalen volgens Reden aanpassing planning Oplevering mijlpaal VGR Q1 / Q2 2007 nieuwe planning vertraagd? Zuid-Oost Brabant A2 Passage Maastricht SP 2006 OTB Q1 2010 OTB Q1 2010 Nee TB 2010 TB 2010

Spoorwegen
Goederenverbinding TN/MER Q2 2001 - OTB 2009 Vertraging gezamenlijke Belgisch- Nee Antwerpen ­ Roergebied TB 2010 Nederlandse studies (IJzeren Rijn)
Vaarwegen
Zuid ­ Willemsvaart , OTB Q1 2007 TB Q4 2007 TB Q2 2008 OTB opnieuw ter inzage gelegd Nee ged. Maas ­ Den Dungen vanwege gewijzigde jurisprudentie. Projecten met bijgestelde planning openstelling Openstelling volgens VGR Q1 / Q2 2007 Nieuwe planning N61 Hoek-Schoondijke 2012 2013 N61 Kanaalkruising Sluiskil 2012 2013 A2 Den Bosch-Eindhoven (ZSM2) 2011 2013 A2 Leenderheide-Valkenswaard (ZSM2) 2011 2012 A4 Dinteloord-Bergen op Zoom (omlegging 2012 2013 Steenbergen)
A74 Venlo 2011 2012 A2 Spitsstrook St Joost ­ Urmond 2009 2010 A58 Eindhoven (Batadorp)-Oirschot (ZSM2) 2010 2011


---

VENW/DGP-2008/4510

Bijlage 2: Voortgangsoverzicht Spoedwetprojecten (ZSM1)

Voortgang Spoedwetprojecten
Het project A27 Utrecht Noord- Knpt. Eemnes is stopgezet als Spoedwetproject en opgenomen in de planstudie A27/A1/A28 Driehoek Utrecht ­ Hilversum ­ Amersfoort, waarvan in april 2008 de Startnotitie gereed is gekomen. De publicatie van deze startnotitie is voorzien in mei 2008. Hiermee worden de plannen voor een semi- permanente oplossing met spitsstrook vervangen door een planstudie voor structurele verbreding van de A1 en A27.

Voor de ZSM1-projecten, waarvoor de Spoedwetprocedure wordt gevolgd, geldt dat de gemiddelde procedurele vertraging circa 12 maanden is. Ook bij deze projecten is de belangrijkste oorzaak de nieuwe methode gebiedsafbakening luchtonderzoek, waarbij voor een aantal projecten geldt dat er ook een capaciteitsprobleem is om onderzoek uit te voeren.
In onderstaande tabel is per project de planning per 31 maart 2008 opgenomen, inclusief toelichting op de vertraging.

Projectnaam Beoogde Planning per Toelichting op vertraging mijlpaal cf. 31 maart MIRT 2008 2008
01: A9 Velsen ­ Knpt. Raasdorp WAB 2008 WAB 2009 Gebiedsafbakening, genereren verkeerscijfers, luchtonderzoek, capaciteitsproblemen
02: A9 Knpt. Raasdorp ­ Knpt. WAB 2008 WAB 2009 Gebiedsafbakening, genereren verkeerscijfers, Badhoevedorp luchtonderzoek, capaciteitsproblemen
06: A12 Woerden ­ Gouda WAB 2007 WAB 2009 Gebiedsafbakening, genereren verkeerscijfers, luchtonderzoek, overige milieuonderzoeken (waaronder geluid).
07 (+ 8 & 9): A12 Utrecht ­ WAB 2007 WAB 2008 Gebiedsafbakening, genereren verkeerscijfers, Maarsbergen luchtonderzoek
11: A9 Holendrecht - Diemen WAB 2007 WAB 2009 Gebiedsafbakening, genereren verkeerscijfers, luchtonderzoek
12: A1 't Gooi WAB 2008 WAB 2009 Gebiedsafbakening, genereren verkeerscijfers, luchtonderzoek, capaciteitsproblemen
13: A1/A6 Muiderberg ­ Almere WAB 2007 WAB 2009 Gebiedsafbakening, genereren verkeerscijfers, Stad West luchtonderzoek
14: A1 Diemen - Muiderberg WAB 2007 WAB 2009 Gebiedsafbakening, genereren verkeerscijfers, luchtonderzoek
15: A4 Knpt Badhoevedorp ­ knpt WAB 2008 WAB 2009 Gebiedsafbakening, genereren verkeerscijfers, Nieuwe Meer luchtonderzoek
16: A10 Zuid Knpt Nieuwe Meer ­ WAB 2008 WAB 2009 Gebiedsafbakening, genereren verkeerscijfers, knpt Amstel luchtonderzoek xi

VENW/DGP-2008/4510

Projectnaam Beoogde Planning per Toelichting op vertraging mijlpaal cf. 31 maart MIRT 2008 2008
17: A2/A27 Everdingen - Lunetten WAB 2008 WAB 2009 Gebiedsafbakening, genereren verkeerscijfers, luchtonderzoek
18: A28 Utrecht ­ Leusden Zuid WAB 2008 WAB 2009 Gebiedsafbakening, genereren verkeerscijfers, luchtonderzoek
19: A28 Leusden Zuid ­ knpt WAB 2008 WAB 2009 Gebiedsafbakening, genereren verkeerscijfers, Hoevelaken luchtonderzoek
20: A1 Hoevelaken ­ Barneveld WAB 2008 WAB 2008 Genereren verkeerscijfers, luchtonderzoek zuidbaan

21: A27 Utrecht noord­ Knpt. WAB 2008 Project vervalt en is opgenomen in de nieuwe planstudie Eemnes A27/A1 Utrecht-Hilversum-Amersfoort.
28: A1 Watergraafsmeer - Diemen WAB 2007 WAB 2009 Gebiedsafbakening, genereren verkeerscijfers, luchtonderzoek

xii