AutoRai

SEAT blijft aan de leiding in WK Toerwagens

(6/2/2008)
Met een vijfde en een vierde plaats tijdens de vijfde en zesde race van het FIA WK Toerwagens op het stratencircuit in het Zuid-Franse Pau heeft SEAT-coureur Gabriele Tarquini zijn leidende positie in de kampioenschapsstand weten te verdedigen.

Ondanks een flinke hoeveelheid extra ballast als gevolg van zijn goede resultaten in de afgelopen races verliep het weekeinde voor Tarquini succesvol. Ook de Fransman Yvan Muller, tweede in het kampioenschap, scoorde in beide races punten voor SEAT, evenals de Zweed Rickard Rydell. De Nederlandse SEAT-coureur Tom Coronel werd in de eerste race veertiende, in de tweede wedstrijd eindigde hij als negende. SEAT blijft ook aan de leiding in de tussenstand van het merkenkampioenschap.

Tijdens de kwalificatietraining op het als lastig bekendstaande stratencircuit van Pau leverden de SEAT-fabriekscoureurs een sterke prestatie door de plaatsen twee, drie, vier en vijf voor zich op te eisen. Lange tijd zag het ernaar uit dat de Franse SEAT-coureur Yvan Muller de pole-position zou veroveren, maar in de laatste minuten moest hij zich met slechts twee honderdsten van een seconde geslagen geven. Hij werd in de startopstelling gevolgd door zijn SEAT-merkgenoten Jordi Gené, Gabriele Tarquini en Rickard Rydell. Tom Coronel kwalificeerde zich als dertiende en zei: âDat is alles wat erin zat, sneller kon ik gewoon niet.â

In de eerste race eindigden SEAT-coureurs Yvan Muller en Jordi Gené met hun SEAT Leon TDIâs op de plaatsen twee en drie, terwijl ook Gabriele Tarquini als vijfde en Rickard Rydell als zesde voor SEAT in de punten reden. De race moest na een kettingbotsing in de eerste ronde voor circa een half uur worden onderbroken, omdat diverse gestrande autoâs de baan blokkeerden. Tussen de rijders die hun weg versperd zagen was ook Tom Coronel. Nadat de wedstrijdleiding de race had onderbroken, konden de gestrande autoâs worden weggehaald en de andere rijders hun race vervolgen. Na de herstart achter de safety-car verliep alles volgens plan. Coronel kon zijn race voortzetten en eindigde als veertiende achter oud-Formule 1-coureur Tiago Monteiro. De Spanjaard Oscar Nogues, die een WTCC-gastoptreden bij SEAT in Pau kreeg als beloning voor zijn goede resultaat tijdens het eerste raceweekend van de nieuwe SEAT Leon Eurocup, medio mei in Valencia, strandde in de eerste ronde. Ook de Belgische SEAT-privérijder Pierre-Yves Corthals was er na de herstart niet meer bij, omdat zijn auto bij de kettingbotsing in de eerste ronde te zwaar beschadigd geraakt was.

In de tweede wedstrijd was Rickard Rydell, die voor het eerst in Pau was, met zijn derde plaats de best geklasseerde SEAT-rijder. Terwijl de eerste race nog bij stralende zonneschijn werd verreden, vond de tweede race plaats in de stromende regen. Om veiligheidsredenen besloot de wedstrijdleiding dan ook om de eerste drie ronden achter de safety-car te laten afleggen, zodat de rijders konden wennen aan de moeilijke omstandigheden. Toen de race was vrijgegeven, verdedigde Rickard Rydell zijn derde plek, die hij al in de startopstelling bezette. De Zweed wist zijn positie gedurende de hele race vast te houden en werd zo als derde geklasseerd, één plaats voor zijn Italiaanse SEAT-merkgenoot Gabriele Tarquini, de leider in de tussenstand van het kampioenschap. Yvan Muller eindigde als zevende, Tom Coronel werd negende en zei: âDe start achter de safety-car was een volkomen terechte beslissing, want je kon echt geen hand voor ogen zien. Het was voor mij een leuke race, waarin ik een aantal mensen heb weten in te halen en zo wat plaatsen heb kunnen winnen.â De Portugees Tiago Monteiro werd tiende, gastrijder Oscar Nogues werd als zestiende algemeen en derde privérijder geklasseerd.

De volgende races voor het WK worden op 15 juni verreden op het circuit van Brno in Tsjechië.