SEAT blijft aan de leiding in WK Toerwagens
(6/2/2008)
Met een vijfde en een vierde plaats tijdens de vijfde en zesde race
van het FIA WK Toerwagens op het stratencircuit in het Zuid-Franse Pau
heeft SEAT-coureur Gabriele Tarquini zijn leidende positie in de
kampioenschapsstand weten te verdedigen.
Ondanks een flinke hoeveelheid extra ballast als gevolg van zijn goede
resultaten in de afgelopen races verliep het weekeinde voor Tarquini
succesvol. Ook de Fransman Yvan Muller, tweede in het kampioenschap,
scoorde in beide races punten voor SEAT, evenals de Zweed Rickard
Rydell. De Nederlandse SEAT-coureur Tom Coronel werd in de eerste race
veertiende, in de tweede wedstrijd eindigde hij als negende. SEAT
blijft ook aan de leiding in de tussenstand van het
merkenkampioenschap.
Tijdens de kwalificatietraining op het als lastig bekendstaande
stratencircuit van Pau leverden de SEAT-fabriekscoureurs een sterke
prestatie door de plaatsen twee, drie, vier en vijf voor zich op te
eisen. Lange tijd zag het ernaar uit dat de Franse SEAT-coureur Yvan
Muller de pole-position zou veroveren, maar in de laatste minuten
moest hij zich met slechts twee honderdsten van een seconde geslagen
geven. Hij werd in de startopstelling gevolgd door zijn
SEAT-merkgenoten Jordi Gené, Gabriele Tarquini en Rickard Rydell. Tom
Coronel kwalificeerde zich als dertiende en zei: âDat is alles wat
erin zat, sneller kon ik gewoon niet.â
In de eerste race eindigden SEAT-coureurs Yvan Muller en Jordi Gené
met hun SEAT Leon TDIâs op de plaatsen twee en drie, terwijl ook
Gabriele Tarquini als vijfde en Rickard Rydell als zesde voor SEAT in
de punten reden. De race moest na een kettingbotsing in de eerste
ronde voor circa een half uur worden onderbroken, omdat diverse
gestrande autoâs de baan blokkeerden. Tussen de rijders die hun weg
versperd zagen was ook Tom Coronel. Nadat de wedstrijdleiding de race
had onderbroken, konden de gestrande autoâs worden weggehaald en de
andere rijders hun race vervolgen. Na de herstart achter de safety-car
verliep alles volgens plan. Coronel kon zijn race voortzetten en
eindigde als veertiende achter oud-Formule 1-coureur Tiago Monteiro.
De Spanjaard Oscar Nogues, die een WTCC-gastoptreden bij SEAT in Pau
kreeg als beloning voor zijn goede resultaat tijdens het eerste
raceweekend van de nieuwe SEAT Leon Eurocup, medio mei in Valencia,
strandde in de eerste ronde. Ook de Belgische SEAT-privérijder
Pierre-Yves Corthals was er na de herstart niet meer bij, omdat zijn
auto bij de kettingbotsing in de eerste ronde te zwaar beschadigd
geraakt was.
In de tweede wedstrijd was Rickard Rydell, die voor het eerst in Pau
was, met zijn derde plaats de best geklasseerde SEAT-rijder. Terwijl
de eerste race nog bij stralende zonneschijn werd verreden, vond de
tweede race plaats in de stromende regen. Om veiligheidsredenen
besloot de wedstrijdleiding dan ook om de eerste drie ronden achter de
safety-car te laten afleggen, zodat de rijders konden wennen aan de
moeilijke omstandigheden. Toen de race was vrijgegeven, verdedigde
Rickard Rydell zijn derde plek, die hij al in de startopstelling
bezette. De Zweed wist zijn positie gedurende de hele race vast te
houden en werd zo als derde geklasseerd, één plaats voor zijn
Italiaanse SEAT-merkgenoot Gabriele Tarquini, de leider in de
tussenstand van het kampioenschap. Yvan Muller eindigde als zevende,
Tom Coronel werd negende en zei: âDe start achter de safety-car was
een volkomen terechte beslissing, want je kon echt geen hand voor ogen
zien. Het was voor mij een leuke race, waarin ik een aantal mensen heb
weten in te halen en zo wat plaatsen heb kunnen winnen.â De Portugees
Tiago Monteiro werd tiende, gastrijder Oscar Nogues werd als zestiende
algemeen en derde privérijder geklasseerd.
De volgende races voor het WK worden op 15 juni verreden op het
circuit van Brno in Tsjechië.
AutoRai