Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Kranten bezorgen populaire bijbaan onder jongeren

Veel vrije tijd en snel verdienen maken bezorgen aantrekkelijk

Amsterdam, 2 juni-- Jongeren die een bijbaan hebben als dagbladbezorger, vinden hun werk aantrekkelijk omdat ze relatief snel geld verdienen in korte tijd en veel vrije tijd overhouden. Dat blijkt uit onderzoek dat TNS NIPO heeft uitgevoerd onder ruim 500 jongeren tussen de 15 en 25 jaar. Kranten bezorgen staat in de top 3 van populairste bijbaantjes. Op de eerste plaats staat winkelwerk. Daarna volgen het rondbrengen van post en dagbladen. Jongeren geven aan het zelfstandig leren werken belangrijk te vinden in hun bijbaan.

Het onderzoek, uitgevoerd in opdracht van De Nederlandse Dagbladpers (NDP), wijst verder uit dat de meeste jongeren (ruim twee derde) de beloning als belangrijkste aspect van hun bijbaan zien. Daarnaast geeft ruim de helft aan het belangrijk te vinden leuke collega's te hebben.

Snel klaar
Jongeren die een bijbaan als krantenbezorger hebben of gehad hebben, noemen als aantrekkelijkste kant dat ze snel klaar zijn en veel vrije tijd overhouden (40%). Jongeren met een andere bijbaan hebben significant meer moeite met de lange werkdagen. De krantenbezorgers noemen ook de extra inkomsten aan het einde van het jaar als pluspunt (35%).

Werkervaring
Als het gaat om het opdoen van werkervaring noemen de ondervraagde jongeren het zelfstandig werken als belangrijkste aspect (41%). Daarna volgen het omgaan met geld (32%) en het samenwerken met collega's (30%). De grote meerderheid (85%) geeft aan dat ze zelf voor hun bijbaan hebben gekozen. Daarbij wordt 7 op de 10 jongeren gestimuleerd door zijn of haar ouders om een bijbaan te nemen. Van de jongeren geeft 70% aan plezier te hebben in zijn of haar bijbaan.



Ingezonden persbericht