Ingezonden persbericht


Den Haag, juni 2008
SIS 0806. 063nl

Persinformatie ( Persinformatie ( Persinformatie

Gegevens direct overal bij de hand
Albert Schweitzer ziekenhuis en Siemens realiseren het digitale ziekenhuis

Het Albert Schweitzer ziekenhuis in Dordrecht heeft met Siemens IT Solutions and Services in Den Haag een samenwerkingsverband gesloten voor het realiseren van het digitale ziekenhuis. Het Albert Schweitzer Ziekenhuis zal als één van de eerste ziekenhuizen in Nederland ECM invoeren. ECM staat voor Enterprise Content Management. Dit betekent het efficiënt gebruik en beheer van alle ziekenhuisinformatie, binnen maar op den duur ook buiten de muren van het ziekenhuis. Medische en administratieve gegevens in het ziekenhuis zijn met ECM volledig digitaal beschikbaar. Het Albert Schweitzer ziekenhuis heeft ter ondersteuning van ECM gekozen voor het ECM platform Livelink van de firma Open Text. Open Text is een van de grootste internationale leveranciers van ECM software.

Binnen ziekenhuizen neemt het aantal digitale gegevens in snel tempo toe. Naast algemene patiëntgegevens, zijn ook steeds meer uitslagen van medisch onderzoek digitaal beschikbaar, zoals scans, foto's, video's en verslagen van artsen. Bij het onderzoek en de behandeling van een patiënt wordt steeds vaker in een team met verschillende specialisten gewerkt. Dan speelt digitale informatie een grote rol. Ook vindt er steeds meer samenwerking plaats buiten het ziekenhuis met andere zorgverleners, zoals de huisarts of andere ziekenhuizen. Om de zorg rondom patiënten zo goed mogelijk te laten verlopen, is het van groot belang dat alle spelers, ongeacht hun locatie, tegelijkertijd over dezelfde informatie kunnen beschikken. Bij het behandelen van patiënten speelt echter nog meer. Artsen en overig medisch personeel moeten volgens de juiste procedures werken, de administratie moet goed verlopen en de rekeningen correct verstuurd. Ook hiervoor geldt dat je de gegevens snel bij de hand wilt hebben. Het moet direct duidelijk zijn wat de status is van gegevens en bij welke patiënt of welke behandeling het hoort. Bovendien wil je niet alles tot in het einde der dagen bewaren. Op een gegeven moment moet je oude zaken kunnen archiveren en uiteindelijk vernietigen.

Zo goed mogelijk regelen
Het Albert Schweitzer ziekenhuis wil al deze digitale zaken zo goed mogelijk regelen en voert daarom het ECM platform Livelink in. Alle afdelingen van het ziekenhuis gaan volgens dezelfde werkwijze om met gegevens. Deze werkwijze wordt ondersteund door het computerplatform. Het gaat om een aantal programma's dat gezamenlijk zorgt voor optimaal beheer en gebruik van de gegevens nu, maar ook in de toekomst. Hiermee heeft het ziekenhuis de zekerheid dat haar kritische digitale bedrijfsprocessen niet gaan vastlopen door een chaos aan informatie.

Op elke locatie gegevens beschikbaar
Op korte termijn betekent dit voor het ziekenhuis dat de informatie in het Elektronisch Patiënten Dossier (EPD) compleet is en naast de algemene gegevens ook onderzoeksverslagen, beelden, video's en foto's aan het EPD worden gekoppeld. Medewerkers van het ziekenhuis hoeven dan niet meer op verschillende locaties naar informatie van een patiënt te zoeken. Een patiënt kan op elke locatie een afspraak maken en altijd zal de arts de beschikking hebben over zijn of haar actuele medische gegevens. Ook kan gemakkelijk een collega op een andere locatie om advies worden gevraagd.

Brede toepassing
Ook zullen alle handboeken, protocollen en werkinstructies via het ECM platform aan de medewerkers beschikbaar worden gesteld. Dan maakt het niet meer uit op welke plek je met iets bezig bent, de juiste instructies zijn altijd gemakkelijk terug te vinden. Livelink heeft een bijzonder brede toepassing. Zo lift ook het intranet voor medewerkers mee met de innovatie. Het wordt interactiever, sneller en gemakkelijk op iedere afdeling te beheren.

Communicatie intensiveren
Op langere termijn zal het Albert Schweitzer ziekenhuis Livelink en webtechnologie ook inzetten om de communicatie met patiënten te intensiveren. Het is bijvoorbeeld mogelijk dat zij zelf via internet afspraken maken of verzetten. Praktisch vraagt dit echter om ingrijpende organisatorische aanpassingen. Minder ingrijpend is de mogelijkheid van het aanmaken van een persoonlijke pagina, waarop patiënten hun afspraken kunnen zien en allerlei informatie krijgen. Ook verwijzers buiten het ziekenhuis kunnen beter worden geïnformeerd en bijvoorbeeld alle verrichtingen bij een patiënt volgen.

Nadere inlichtingen voor de redactie:
Communicatie & Voorlichting Albert Schweitzer ziekenhuis, Tel: (078) 654 5091 Siemens Persvoorlichting, Bernard H. Bos, Tel: (070) 333 2325, E-mail: bernard.bos@siemens.com, Internet: www.siemens.nl/persinfo


---- --