Persinformatie
2 juni 2008
Characters Nickelodeon meest populair bij kinderen
Uit onderzoek blijkt dat de characters van Nickelodeon steeds meer bekendheid genieten onder verschillende doelgroepen. De Top 3 van alle onderzochte leeftijdscategorieën bevat voor meer dan 50% Nickelodeon characters.
Deze week verschijnt een onderzoek van IPM Kidwise naar de bekendheid en populariteit van characters bij kinderen op de basisschool. Uit de resultaten is gebleken dat Dora bij jongens en meisjes van 4-7 jaar oud net als vorig jaar veruit het meest populair is. SpongeBob staat op nummer 1 bij de leeftijdsgroep 7-10 jaar. Voor het onderzoek werden 40 characters voorgelegd aan de diverse leeftijdsgroepen. In totaal deden 400 kinderen uit groep 1 t/m 8 (4-12 jaar) uit het basisonderwijs mee aan het onderzoek.
Nickelodeon is een zender die series uitzendt afgestemd op verschillende doelgroepen. Voor de allerkleinsten (2-6 jaar) is er Nick Jr., met vriendelijke en educatieve programmering zoals Dora, Diego en Backyardigans. Voor de 6-12 jarigen zijn er series met meer humor en actie, met SpongeBob, Avatar en Het Huis Anubis als toppers.
Het succes breidt zich steeds verder uit. In de Benelux heeft Dora minstens 75 licentienemers en Diego maar liefst 37. Nickelodeon drukt daarmee zijn stempel op de retail. Memphis Belle verkocht al meer dan een miljoen Dora en Diego boeken. Paramount verkocht 2 miljoen Dora dvd s en de verkoop groeit nog steeds. Ook op musical gebied blijkt Dora een succes. In Nederland en Belgie zijn de musicals op grote schaal uitverkocht.
Leeftijdsgroep 4-7 jaar
Nickelodeon blijkt zijn sterke positie te behouden als het gaat om populariteit van de characters. Dora is al twee jaar het meest populaire character in de leeftijdscategorie 4-7 jaar (groep 1 t/m 3). De serie, die de kinderen al jong een dosis Engelse taalverwerving biedt, combineert educatieve elementen feilloos met avontuur, vriendschap en vermaak. Samen met Dora ontdekken kleine kinderen de wereld. Zij scoort in dit onderzoek 39%, gevolgd door SpongeBob met 31%*.
Bij de introductie van SpongeBob werd aanvankelijk gedacht dat er een tijdelijke hype gecreëerd was. Niets is minder waar, want deze grappige spons, die volgend jaar in de US alweer 10 jaar bestaat, beleeft nog iedere dag samen met vele kijkers de gekste avonturen op de zeebodem. Hij behoudt zijn populariteit en is tevens erg geliefd bij volwassenen. In de leeftijdscategorie 4-7 jaar is hij dit jaar gestegen naar de tweede plaats. Reden genoeg om 2009 uit te roepen tot "Het jaar van de Spons". De voorbereidingen voor een grote marketingcampagne zijn al in volle gang. Bij de jongens in deze leeftijdsgroep staat hij op 1. Dierenredder Diego, het neefje van Dora, is in deze leeftijdsgroep uit het niets gestegen naar de 3e plaats! Met 30% zit Diego SpongeBob op de hielen. Bij de jongens staat Diego zelfs op de 2e plaats!
Leeftijdsgroep 7-10 jaar
In de leeftijdscategorie 7-10 jaar (groep 4 t/m 6) staat SpongeBob met 39% op nummer 1. Het huis Anubis volgt met 34% en Donald Duck, al 50 jaar een immens populair character, staat op nummer 3 met 29%. Avatar staat op nummer 5 en bij de jongens zelfs op nummer 2!
Leeftijdsgroep 10-12
Nieuwkomer Avatar had in 2006 een langzame start, maar stijgt in populariteit. In de leeftijdscategorie 10- 12 jaar (groep 6 t/m 8) staat de serie op een 3e plek met een percentage van 32%, een stevige stijging ten opzichte van 2007, waar het op nummer 8 stond. Avatar staat op nummer 1 bij de jongens in deze doelgroep. Vooral jongens kijken naar deze serie vanwege het stoere karakter. Avatar heeft de characters Harry Potter (41%) en Het Huis Anubis (38%) voor zich. Harry Potter dankt zijn populariteit met name aan de films en de reeks boeken.
* De percentages in dit persbericht zijn de percentages uit de top 5 genoemde characters van de betreffende doelgroep.
----------
Nickelodeon is s werelds meest wijdvertakte kindernetwerk en het enige multimedia entertainment merk dat zich exclusief op kinderen richt. Nickelodeon werd in 1979 gelanceerd in de Verenigde Staten en bestaat nu uit 35 zenders, 19 programmablokken op zenders van derden, 8 mobiele TV zenders, 33 websites en Turbo Nick, de breedband video service van Nickelodeon in Australië, de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk.
Nickelodeon & Viacom Consumer Products (NVCP) is onderdeel van het multimediale entertainmentconcern Viacom en momenteel de op twee na grootste licentiegever in de entertainmentindustrie ter wereld. NVCP is met name sterk op het gebied van animatie, pre-school-, jeugd- en studentenentertainment en exploiteert de licentie- en merchandisingrechten van toonaangevende TV- en entertainmentmerken als de zenders Nickelodeon, Nick Jr., MTV, TMF en Comedy Central, en series als Dora the Explorer, SpongeBob SquarePants, Diego, Avatar, South Park, Rocket Power, Backyardigans, Blue's Clues, Danny Phantom en Jimmy Neutron. NVCP heeft een lokaal kantoor in de Benelux en werkt op het gebied van de exploitatie van licentierechten voor Benelux samen met licentieagent Copyright Promotions.
Noot aan de redactie:
Dit persbericht bevat de grote lijnen uit het onderzoek. De genoemde resultaten hebben betrekking op zowel jongens als meisjes. Voor meer specifieke informatie kunt u het gehele onderzoek opvragen bij: The PR Factory,
Ambachtsweg 12A
3542 DG UTRECHT T 030-24 11 737
F 030-24 16 206
www.tprf.nl