Knowledge sharing in expert-apprentice relations: design of a protocol
Datum: 02 juni 2008
Promotie: mw. A.A.C. Brockmöller, 13.15 uur, Academiegebouw,
Broerstraat 5, Groningen
Titel: Knowledge sharing in expert-apprentice relations: design of a
protocol
Promotor(s): prof.dr. G.J.E.M. Sanders, prof.dr.ir. M.C.D.P. Weggeman
Faculteit: Economie en Bedrijfskunde
Protocol ontwikkeld voor meester-gezelrelaties
Anke Brockmöller ontwikkelde een protocol voor het installeren en
besturen van meester-gezelrelaties in hedendaagse organisaties. Het
uiteindelijke doel is het delen van kennis in een organisatie, tussen
een 'meester' en een 'gezel', in een situatie van individuele
kennisoverdracht.
Er zijn verschillende methoden om kennis in organisaties te delen. Eén
specifieke vorm is de meester-gezelrelatie. Deze relatie staat
centraal in Brockmöllers proefschrift. Het is een oude methode die
gekarakteriseerd wordt door het idee dat een gezel dicht in de buurt
van een expert geplaatst wordt, waarbij de gezel de meester aan het
werk kan zien en zelf getraind wordt in de praktijk. Brockmöller
introduceert de term `expert-gezelrelatie' voor de kennisdeling die
plaatsvindt tussen een expert en zijn gezel en ontwikkelt een protocol
om meester-gezelrelaties in hedendaagse organisaties te installeren en
te besturen.
Om het onderzoeksdoel te bereiken, heeft Brockmöller de achterliggende
theorieën van de expert-gezelrelatie onderzocht en aanvullende
bevindingen geëxtraheerd uit de bestudering van eerdere toepassingen
van de methode. Ze bestudeerde het gebruik van de meester-gezelrelatie
in Europese gilden in de middeleeuwen en de Japanse sempai-kohai
relatie. Ook maakte ze gebruik van een aantal cases uit het
Talentproject van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde. In dit
project worden getalenteerde studenten gekoppeld aan experts om te
werken in een expert-gezelrelatie.
Het onderzoek resulteert in het C4 protocol, waarin
expert-gezelrelaties uit vier fasen bestaan: componeren, contact
maken, culmineren en tot slot completeren. De expert-gezelrelatie
kenmerkt zich door de nadruk op tweezijdig leren, zowel door de gezel
als door de expert, en door een focus op de sociale relatie tussen
expert en gezel.
Anke Brockmöller ('t Zandt, 1978) studeerde sociale psychologie aan de
Rijksuniversiteit Groningen en verrichtte haar onderzoek bij het
bedrijf Q-modus, dat het Talentproject van de Faculteit Economie en
Bedrijfskunde begeleidt. Brockmöller werkt als adviseur bij GITP. /ES
Rijksuniversiteit Groningen