Vanaf 2 juni gemeentelijk Loket Schulden
Datum: 19/05/2008
Ondersteuning bij financiële problemen
Op 2 juni opent wethouder Sociale Zaken, Paul Lemmen, het nieuwe
gemeentelijke loket voor hulpverlening bij schulden en andere
financiële problemen: het Loket Schulden.
Dit betekent een aanpassing van de huidige werkwijze, waarbij Amant en
de Stadsbank Midden Nederland de schuldhulpverlening organiseren voor
inwoners van Soest.
Vanaf 2 juni is het Loket Schulden gevestigd in het
Bedrijfsverzamelgebouw De Stroom aan het Raadhuisplein 1 (dezelfde
locatie waar het CWI en de Sociale Dienst BBS zijn gevestigd) en
telefonisch te bereiken op telefoonummer (035) 609 34 11.
Het Loket is geopend op maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 12.30
uur. Met de opening van het nieuwe loket vervalt het huidige meldpunt
bij Amant aan de Burg. Grothestraat.
Gemeente meer regie op dienstverlening
De afgelopen jaren is de vraag naar schuldhulpverlening toegenomen.
Een Quick Scan heeft uitgewezen dat de schuldhulpverlening in Soest
beter kan worden georganiseerd en uitgevoerd. Daarom gaat de gemeente
Soest sterkere regie voeren op deze financiële hulpverlening.
Dit betekent dat het gemeentelijke Loket Schulden de inwoners met
financiële problemen en/of schulden begeleidt en bij verschillende
gespecialiseerde aanbieders 'hulpverleningsproducten' kan inkopen
(bijvoorbeeld financiële sanering of sociaal-maatschappelijke
begeleiding).
Voordeel inwoners
Voor de cliënt betekent deze nieuwe werkwijze dat beter maatwerk
mogelijk is voor het oplossen van zijn of haar financiële problemen.
Bovendien houdt de cliënt gedurende het hele proces (waarbij hij
mogelijk door verschillende organisaties wordt ondersteund) altijd één
vast aanspreekpunt bij de gemeente.
De gemeente Soest kan door deze nieuwe manier van werken de
dienstverlening aan haar inwoners verbeteren. Daarnaast houdt de
gemeente meer grip op het resultaat van de schuldhulpverlening en op
de kosten die daarmee zijn gemoeid.
Gemeente doet intake en trajectbewaking - specialistische
hulpverlening wordt ingekocht
Vier medewerkers van de gemeente bemannen het Loket Schulden en zorgen
ervoor dat er een helder beeld ontstaat van de problemen van de
cliënt. Bij eenvoudige problemen zullen deze medewerkers de cliënt
zelf kortdurend begeleiden. Bij meer complexe vraagstukken worden
deskundige partners (zoals de Stadsbank Midden Nederland en Amant)
ingeschakeld om bij hen gericht de benodigde hulpverleningsproducten
voor de cliënt in te kopen.
Omdat is gebleken dat veel mensen tijdens een
schuldhulpverleningsproces afhaken, volgen de loketmedewerkers de
hulpverlening aan de cliënt van het begin tot het eind en zorgen
zonodig voor extra begeleiding gedurende het traject. De medewerkers
van de gemeente fungeren bovendien als aanspreekpunt voor zowel de
Stadsbank en Amant als voor de cliënt op het moment dat gemaakte
afspraken niet of onvoldoende worden nagekomen.
.
Gemeente Soest