Gemeente Soest

Vanaf 2 juni gemeentelijk Loket Schulden

Datum: 19/05/2008

Ondersteuning bij financiële problemen

Op 2 juni opent wethouder Sociale Zaken, Paul Lemmen, het nieuwe gemeentelijke loket voor hulpverlening bij schulden en andere financiële problemen: het Loket Schulden.

Dit betekent een aanpassing van de huidige werkwijze, waarbij Amant en de Stadsbank Midden Nederland de schuldhulpverlening organiseren voor inwoners van Soest.

Vanaf 2 juni is het Loket Schulden gevestigd in het Bedrijfsverzamelgebouw De Stroom aan het Raadhuisplein 1 (dezelfde locatie waar het CWI en de Sociale Dienst BBS zijn gevestigd) en telefonisch te bereiken op telefoonummer (035) 609 34 11.

Het Loket is geopend op maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 12.30 uur. Met de opening van het nieuwe loket vervalt het huidige meldpunt bij Amant aan de Burg. Grothestraat.

Gemeente meer regie op dienstverlening

De afgelopen jaren is de vraag naar schuldhulpverlening toegenomen. Een Quick Scan heeft uitgewezen dat de schuldhulpverlening in Soest beter kan worden georganiseerd en uitgevoerd. Daarom gaat de gemeente Soest sterkere regie voeren op deze financiële hulpverlening.

Dit betekent dat het gemeentelijke Loket Schulden de inwoners met financiële problemen en/of schulden begeleidt en bij verschillende gespecialiseerde aanbieders 'hulpverleningsproducten' kan inkopen (bijvoorbeeld financiële sanering of sociaal-maatschappelijke begeleiding).

Voordeel inwoners

Voor de cliënt betekent deze nieuwe werkwijze dat beter maatwerk mogelijk is voor het oplossen van zijn of haar financiële problemen. Bovendien houdt de cliënt gedurende het hele proces (waarbij hij mogelijk door verschillende organisaties wordt ondersteund) altijd één vast aanspreekpunt bij de gemeente.

De gemeente Soest kan door deze nieuwe manier van werken de dienstverlening aan haar inwoners verbeteren. Daarnaast houdt de gemeente meer grip op het resultaat van de schuldhulpverlening en op de kosten die daarmee zijn gemoeid.

Gemeente doet intake en trajectbewaking - specialistische hulpverlening wordt ingekocht

Vier medewerkers van de gemeente bemannen het Loket Schulden en zorgen ervoor dat er een helder beeld ontstaat van de problemen van de cliënt. Bij eenvoudige problemen zullen deze medewerkers de cliënt zelf kortdurend begeleiden. Bij meer complexe vraagstukken worden deskundige partners (zoals de Stadsbank Midden Nederland en Amant) ingeschakeld om bij hen gericht de benodigde hulpverleningsproducten voor de cliënt in te kopen.

Omdat is gebleken dat veel mensen tijdens een
schuldhulpverleningsproces afhaken, volgen de loketmedewerkers de hulpverlening aan de cliënt van het begin tot het eind en zorgen zonodig voor extra begeleiding gedurende het traject. De medewerkers van de gemeente fungeren bovendien als aanspreekpunt voor zowel de Stadsbank en Amant als voor de cliënt op het moment dat gemaakte afspraken niet of onvoldoende worden nagekomen.

.