Bijstandsgerechtigde kan op internet eigen gegevens inzien
Mensen met een bijstandsuitkering kunnen op internet hun gegevens controleren en wijzigingen doorgeven. Burgers kunnen zich ook online inschrijven voor werk of een uitkering. Dit schrijft staatssecretaris Aboutaleb van Sociale Zaken en Werkgelegenheid aan de Tweede Kamer.
Door het Digitaal Klantdossier (DKD) is het mogelijk geworden dat mensen met behulp van hun DigiD-code de eigen gegevens raadplegen. Medewerkers van het Uitvoeringsinsituut Werknemersverzekeringen, (UWV), Centrum voor Werk en Inkomen (CWI) en gemeenten hebben ook toegang tot het DKD. Deze instellingen zullen in de toekomst steeds minder gegevens opvragen bij mensen, omdat ze meer gebruik zullen maken van elkaar gegevens. Op deze manier nemen de administratieve lasten voor burgers en de instellingen af.
Het DKD maakt het makkelijker voor de instellingen om hun diensten via internet aan te bieden. Zo kan de klant vanuit huis een bijstands- of WW-uitkering aanvragen. De aanvraagformulieren zijn deels vooringevuld met gegevens die over de klant al bekend zijn. Het wordt met het DKD voor burgers niet makkelijker om een uitkering te krijgen, maar wel om een aanvraag in te dienen.
De volledige tekst van de brief en de regeling staan op de internetsite van het ministerie van SZW:
www.szw.nl
(klikken op Actueel en vervolgens op Kamerstukken)