Ingezonden persbericht


Infobericht, Pau 1 juni 2008

SEAT-COUREUR TOM CORONEL TROTSEERT REGEN TIJDENS FIA-WTCC RACE

Het weer in de Pyreneeën kan heel wisselvallig zijn en de rijders aan het FIA WTCC kregen daar dit weekend zondermeer mee te maken. Tijdens de zevende en achtste ronde van het Wereldkampioenschap voor Toerwagens stroomde het regenwater soms bijna rechtstandig naar beneden en veranderde het stratencircuit in het Franse Pau in een ware roeibaan. De Nederlandse SEAT-coureur Tom Coronel kon helaas niet optimaal profiteren van de wisselende omstandigheden. Zo realiseerde hij in een van de vrije trainingen een derde plaats, maar eindigde in de startplaats-bepalende sessie als dertiende. De eerste race werd onder zonnige weersomstandigheden verreden maar kende een hectisch verloop. Met de door Sunred geprepareerde Leon TFSi eindigde SEAT Team Holland rijder Coronel als veertiende. De tweede race op een spekglad stratencircuit bracht hem een negende klassering.

Tom vat het weekend als volgt samen: "Het begon allemaal okay. De eerste training eindigde voor mij met een negende tijd en dat was eigenlijk net iets beter dan waar ik thuis hoor. De tweede tijdtraining was half nat/half droog en dat resulteerde in een derde tijd achter twee BMW's. Super natuurlijk omdat bekend was dat het hele weekend die weersomstandigheden zou hebben. Maar helaas voor mij was de tijdkwalificatie weer kurkdroog en daarin miste ik net teveel en eindigde teleurstellend op een veertiende plaats. Op zich vond ik het wel vreemd hoor, want de rondjes waren foutloos, maar dus net niet snel genoeg. Ik was wel de snelste SEAT met een benzinemotor. De warm-up ging door de half-natte baan weer een stuk beter. Ondanks de droge baan ging het in de openingsronde van de eerste race gelijk mis. Ik had een goede start maar zag de problemen aankomen en nam de buitenlijn. Daarmee schoof ik gelijk een plaats of drie op, maar helaas werd de race gestopt omdat er teveel beschadigde auto's stonden. Daarna werd de zaak herstart, maar op basis van het eerste meetpunt op de baan. Jammer, want daar lag ik nog veertiende en dat was ook de plaats waarop ik nu startte. Het werd voor iedereen een saaie race die voor mij op dezelfde plaats eindigde. Een half uur voor de tweede race begon enorm te regenen en ik begon het meer naar mijn zin te krijgen. Voor we echt van start gingen reden we drie ronden achter de Safety Car. Dat was prima want er lag wel heel veel water op de baan en je rijdt dan alleen op de achterlichten van de man voor je. Toen we eenmaal echt op gang waren ging het lekker. In de derde ronde pakte ik Monteiro en even later zette ik een aanval in op Zanardi. Hij verremde zich en schoot rechtdoor. Daarna reed ik achter Jorg Muller en die ging op vrijwel dezelfde manier van de baan. Maar hij kwam terug en passeerde mij. Niet voor lang want een ronde later reed ik voor hem. In slotfase bleek ik zelfs de snelste auto op de baan, maar er was niemand meer om mee te strijden. Er zat niet meer in. Een negende plaats en net geen punten. Dat is jammer, want daar had ik wel een beetje op gehoopt. De volgende race is in Brno en zoals het er nu uit ziet krijg ik daar op zaterdag mijn ge-upgrade motor met plusminus tien pk er bij. Waarschijnlijk is dat niet voldoende zijn om races te winnen, maar het maakt het mogelijk meer punten te pakken", aldus Tom Coronel na afloop.

Tom Coronel wordt dit jaar in het FIA WTCC ondersteund door: SEAT-importeur Pon Car, Club SEAT, McGregor, ATP Advanced Travel Partner, TW Steel horloges, Olympia Uitzendbureau, VVS Verzekeringen, Auto Trader, Plasmadiscounter.nl en Wielengids.nl.

Race 1 FIA-WTCC :

1. Augusto Farfus (BMW) 20 ronden in 52.20.842; 2. Yvan Muller op 17.851; 3. Jordi Gene (beiden SEAT Leon TDi) op 18.111; 4. Robert Huff (Chevrolet) op 19.139; 5. Gabriele Tarquini (Seat Leon) op 20.608 en 14.Tom Coronel (SEAT Leon) op 26.573.

Race 2:

1. Andy Priaulx (BMW) 21 ronden in 36.01.406; 2. Nicola Larini (Chevrolet ) op 4.528; 3. Rickard Rydell (SEAT Leon TDi) op 5.000; 4. Gabriele Tarquini (SEAT Leon TDi) op 14.424; 5. Rob Huff (Chevrolet) op 18.324 en 9. Tom Coronel (SEAT Leon) op 39.471.