Persbericht
Haarlem, 1 juni 2008
Elektronische tickets zorgen opnieuw
voor onrust in de reisbranche
De luchtvaart lijkt op een internationale crisis af te stevenen. De sluimerende economische crisis, de stijgende olieprijzen, de onderzoeken van kartelwaakhonden, de invoering van de vliegbelasting, geruchten van faillissementen: er komt geen einde aan de negatieve berichtgeving omtrent vliegen. Daar komt per 1 juni nog een nieuw hoofdpijndossier bij. Op die datum staat de overkoepelende organisatie van luchtvaartmaatschappijen (IATA) wereldwijd alleen nog elektronische vliegtickets toe. Hoewel luchtvaartmaatschappijen met elektronische vliegtickets veel geld kunnen besparen, zijn de meeste van hen hier nog niet volledig op voorbereid. Dit geldt met name voor vluchten waarbij meerdere luchtvaartmaatschappijen samenwerken bij het uitvoeren van de vlucht (de zogeheten interlining overeenkomsten).
Klanten lopen risico
Klanten lopen daadwerkelijk risico wanneer zij tickets aanschaffen voor verbindingen waar luchtvaartmaatschappijen de elektronische tickets nog niet op orde hebben. Voor een aantal luchtvaartmaatschappijen kan voor baby's geen elektronisch ticket uitgegeven worden. Ook bestaat het gevaar dat bagage niet wordt doorgestuurd, dat klanten moeten bijbetalen of dat een aansluitende vlucht wordt gemist omdat overstappen meer tijd kost. Een luchtvaartmaatschappij heeft vaak meer tijd nodig om een ander ticket te regelen, als een elektronisch ticket niet uitgegeven kan worden. Het kan voorkomen dat hierdoor zelfs een heel nieuw ticket gekocht moet worden. Ook is het voor klanten niet altijd meer mogelijk om kort voor vertrek nog een boeking te maken.
Vliegwinkel.nl voorbereid op elektronische tickets Vliegwinkel.nl is volledig toegerust om deze risico's te vermijden: "Bij ons wordt van alle boekingen vooraf gecontroleerd of er een elektronisch ticket beschikbaar is. Dit zorgt ervoor dat we eventuele problemen met elektronische vliegtickets snel en effectief kunnen ondervangen. Wij regelen bijvoorbeeld met de luchtvaartmaatschappij een papieren of alsnog een elektronisch ticket. Indien nodig maken wij onze klanten attent op mogelijk langere overstaptijden, in het uiterste geval kunnen we er zelfs voor zorgen dat de luchtvaartmaatschappij het betaalde bedrag terugstort", aldus Marcel Veenhuizen, directeur bij Vliegwinkel.nl.
Over Vliegwinkel.nl
Vliegwinkel.nl is met 6 miljoen bezoekers per jaar een van de grootste online reisaanbieders van Nederland. Op Vliegwinkel.nl kan de bezoeker per bestemming en luchthaven alle maatschappijen - ook low-cost airlines - en ticketprijzen in één oogopslag vergelijken en reserveren. Het ticket kan worden gecombineerd met reserveringen voor hotels en autohuur. In 100 landen worden meer dan 24.000 hotels aangeboden en wereldwijd heeft men uitgebreid keus uit het aanbod van de grote autoverhuurorganisaties. Daarnaast kan men aanvullende diensten boeken, zoals luchthavenvervoer en excursies in buitenlandse steden.
Vliegwinkel.nl is een activiteit van Airtrade Holding B.V. in Haarlem, een dochterbedrijf van BCD Holdings N.V. Dit is een familiebedrijf dat in 1975 opgericht door de heer John Fentener van Vlissingen. Het bedrijf is een marktleider in de reisindustrie. BCD Holdings bestaat uit: BCD Travel (zakenreizen), Park 'N Fly (parkeren nabij luchthavens), TRX (reistechnologie) en Airtrade (toeristische reizen). Het bedrijf is actief in meer dan 90 landen met 14.000 medewerkers en heeft een omzet, inclusief franchising, van ruim U.S.$ 13 miljard. Zie voor meer informatie:
Einde persbericht
Noot aan de redactie (