Brussel, 15 mei 2008
Consumentenbescherming: EU en UEFA starten hulplijn voor fans die naar EURO
2008 gaan
EU-commissaris voor consumentenbescherming Meglena Kuneva kondigde vandaag
aan dat de EU en de UEFA een informatiecampagne en een hulplijn starten om
fans die naar EURO 2008 gaan, over hun rechten als consument in te lichten
en hun hulp te bieden als ze problemen ondervinden. De campagne behandelt
onderwerpen die voor consumenten van belang zijn, zoals valse kaarten, de
overdracht van kaarten in geval van ziekte, vliegreizen, roamingkosten,
ziekteverzekering in de EU en problemen bij het winkelen in het buitenland.
Een onlinebrochure van de EU en de UEFA met duidelijke adviezen voor
toernooibezoekers kan vanaf vandaag worden geraadpleegd op www.euro2008.com
en op de website van de Europese Commissie, onder www.supportersrights.eu.
Een gratis telefoonnummer over consumentenrechten - in alle talen van de EU
- zal vanaf 1 juni 2008 voor de hele duur van de kampioenschappen kunnen
worden gebeld: 00800 6 7 8 9 10 11.
Commissaris Kuneva stelde het als volgt: "Onze boodschap is duidelijk:
als Europees burger heeft u bijzonder sterke consumentenrechten. Zorg
dat u ze kent, en maak er gebruik van! Wij willen dat fans die naar
EURO 2008 gaan zonder zorgen kunnen genieten - en als ze hun
consumentenrechten kennen, wordt dat een stuk gemakkelijker. Deze
campagne brengt de mensen praktisch advies in consumentenzaken. Zo
bevat de brochure een lijst van 10 dingen die u moet weten voor u
vertrekt, en is de hulplijn er om fans met praktische problemen te
helpen. Ik wens u veel plezier bij dit toernooi!
UEFA-voorzitter Michel Platini was "erg blij dat de UEFA en de
Europese Commissie hebben samengewerkt om de hulplijn en de brochure
tot stand te brengen. Dankzij dit initiatief zullen fans uit alle
landen nog meer kunnen genieten van hun verblijf in Oostenrijk en
Zwitserland."
De hulplijn
De EU-consumentenhulplijn zal de hele maand juni 2008 toegankelijk
zijn om vragen van fans over hun consumentenrechten te beantwoorden:
waar ze recht op hebben als hun vlucht is geschrapt, wat ze moeten
doen als een product dat ze hebben gekocht gebreken blijkt te hebben,
of op welke medische zorg ze een beroep kunnen doen. De hulplijn, die
samen met de makers van Europe Direct wordt aangeboden, is een
gratis nummer dat vanuit alle landen van de EU en in alle officiële
talen van de EU kan worden gebeld.
Fans en consumenten kunnen de hulplijn onder nummer
00 800 6 7 8 9 10 11 vanuit de hele EU bellen, op weekdagen tussen
9.00 en 18.30 uur MET (Midden-Europese Tijd). Het normale infonummer,
(32) (0)2 299 96 96, kan van overal ter wereld worden gebeld (tegen
het normale tarief). Fans die vanuit Zwitserland bellen, dienen dit
nummer te gebruiken.
De hulplijn behandelt consumentenzaken zoals de rechten van
vliegtuigpassagiers en consumenten, roamingkosten en problemen in
verband met kaarten - zoals in de brochure is uiteengezet. Voor vragen
die niet direct verband houden met consumentenzaken zal de hulplijn zo
mogelijk aangeven welke instanties kunnen worden gecontacteerd voor
hulp.
Meer informatie nodig?
Bij de campagne van de EU en de UEFA wordt samengewerkt met het
netwerk van 27 Europese consumentencentra (ECC-Net). Dit netwerk
verstrekt de fans advies over consumentenzaken voor ze vertrekken en
biedt de fans ook steun - door contact op te nemen met bedrijven of
door klachten na te trekken - wanneer zij weer thuis zijn. De lijst
van 27 Europese consumentencentra is te vinden op:
http://ec.europa.eu/consumers/redress_cons/docs/ecc_network_centers.pd
f.
Ook in Noorwegen en IJsland, die deel uitmaken van de EER (Europese
Economische Ruimte), is een Europees consumentencentrum, maar in
Zwitserland niet.
Het Europese consumentencentrum in Oostenrijk zal een belangrijke rol
spelen in de hulp voor fans en consumenten die daar wedstrijden
bijwonen. Een hoop nuttige informatie over consumentenrechten en over
het toernooi is te vinden (in het Engels en het Duits) op de EURO
2008-website van het Oostenrijkse consumentencentrum:
www.europakonsument.at/euro2008.
In Oostenrijk kunnen consumenten en fans ook de "hotline" van het
Europese consumentencentrum bellen (in het Duits en het Engels -
alleen vanuit Oostenrijk): 0810 810 225.
Achtergrond: UEFA EURO 2008
Bij de "EURO" gaat het om het Europese kampioenschap voetballen van de
UEFA, dat om de vier jaar plaatsvindt. De EURO 2008 vindt plaats in
Oostenrijk en Zwitserland, die gezamenlijk als gastland optreden.
Verwacht wordt dat zo'n 5 miljoen voetbalfans naar de wedstrijden
komen kijken, zowel in de stadions als op grote televisieschermen in
speciale fanzones.
De aftrap van de openingswedstrijd wordt op 7 juni in Bazel gegeven,
de finale wordt op 29 juni in Wenen gespeeld. De wedstrijden vinden
plaats in acht verschillende steden in beide landen. Aan de
kampioenschappen nemen 16 ploegen deel, verdeeld over vier groepen van
elk vier ploegen. Groep A: Zwitserland, Tsjechië, Portugal en Turkije;
Groep B: Oostenrijk, Kroatië, Duitsland en Polen; Groep C: Nederland,
Italië, Roemenië en Frankrijk; Groep D: Griekenland, Zweden, Spanje en
Rusland.
Meer informatie over EURO 2008 vindt u op:
http://www.euro2008.com
Meer informatie over uw rechten als consument vindt u op:
http://ec.europa.eu/consumers/index_nl.htm
Meer informatie over Europe Direct Service vindt u op:
http://ec.europa.eu/europedirect/index_nl.htm
---
* Sommige mobiele belbedrijven bieden geen toegang tot
00800-nummers of brengen deze gesprekken in rekening.
Soms worden deze gesprekken ook in rekening gebracht als vanuit een
telefooncel of hotel wordt gebeld.
European Union