Locaal beleid negeert klimaatakkoord kabinet met VNG


Beleid CDA en PvdA Culemborg strijdig met landelijke lijn

CULEMBORG, 20080602 -- Culemborg staat op het punt verkeersplannen vast te stellen die deels haaks staan op het Klimaatakkoord dat het kabinet in november j.l. met de Vereniging van Nederlandse Gemeenten heeft afgesloten. De plaatselijke coalitie van PvdA, CDA en VVD negeert daarmee de gemaakte afspraak om in lokale verkeers- en vervoersplannen rekening te houden met de effecten op de emissie van CO2.

In de Culemborgse gemeenteraad wordt sinds januari gedebatteerd over een drietal verkeersplannen. Naast de Parkeernota hebben B&W een Fietsbeleidsplan voorgelegd waarin maatregelen worden voorgesteld om het fietsverkeer te bevorderen, niet echt ambitieus, maar prachtig in lijn met het genoemde convenant. Zo moet er een goede oost-west verbinding voor de fiets komen en worden langs diverse wegen betere fietspaden aangelegd. Ook is het voornemen een fietspromotiecampagne te ontwikkelen om het gebruik van de fiets te stimuleren.
Daarnaast echter ligt een Nota Gebiedsontsluitingswegen voor, waarin onder meer wordt voorgesteld enkele belemmeringen voor het autoverkeer in Culemborg-West te verwijderen. Het College wil een beweegbare blocker vervangen door nog vast te stellen snelheids-remmende maatregelen, een wijziging die tot gevolg heeft dat alle autoverkeer gedurende de hele dag van de Prijsseweg gebruik kan maken. Daarnaast worden twee momenteel voor autoverkeer afgesloten verbindingswegen tussen de wijken Parijsch en Goilberdingen opengesteld. De gedachte achter deze maatregelen is de betreffende wijken beter bereikbaar te maken en de doorstroming van het autoverkeer te verbeteren.
B&W hebben in de voorstellen echter geen aandacht besteed aan de gevolgen van deze maatregelen voor de uitstoot van broeikasgassen. Dat terwijl de VNG juist in het convenant met het kabinet heeft afgesproken dat dit zou moeten gebeuren. Artikel 9 van dit Akkoord bepaalt het volgende: "Partijen bevorderen dat: (...) de gemeenten CO2-emissiereductie integraal opnemen in lokale en regionale verkeers- en vervoersplannen."

Milieudefensie Culemborg heeft de gemeenteraad al in januari per brief én in de recente mondelinge inspraakronde gewezen op deze strijdigheid. In de debatten, de laatste was afgelopen donderdag 29 mei, is noch door het College noch door raadsleden hieraan aandacht besteed. "Het gemeentebestuur negeert het feit dat het bieden van extra ruimte voor de auto voor mensen de drempel verlaagt om van de auto gebruik te maken", aldus Han Horstink van de milieuorganisatie. "Dat is niet consistent met de doelstelling van haar eigen fietsbeleidsplan om de concurrentiepositie van de fiets ten opzichte van de auto te verbeteren."
De voorstellen hebben ook veel protesten opgeroepen bij wijkbewoners en de Fietsersbond. Zij wijzen er op dat de leefbaarheid en de veiligheid van fietsers en wandelaars in het geding is bij de verwachte toename van het autoverkeer. Horstink schat in dat de gemeenteraad de voorstellen ondanks alle kritiek zal goedkeuren tijdens de komende vergadering op 5 juni. "Dit voorbeeld illustreert dat het papier van mooie landelijke convenanten erg geduldig kan zijn."





Milieudefensie Culemborg