Master Automotive gaat 'systeemdenkers' afleveren
Geplaatst: 29 mei, 2008
De TU/e start in september met de nieuwe masteropleiding Automotive.
Het wordt een interfacultaire opleiding, waarin de faculteiten
Werktuigbouwkunde, Elektrotechniek, Scheikundige Technologie, Wiskunde
& Informatica, Technologie Management en Industrial Design
samenwerken.
De opleiding is opgezet in samenwerking met de regionale
auto-industrie onder wie ondernemingen als DAF, VDL en NedCar. Deze
bedrijven, en hun toeleveranciers, zitten verlegen om vakspecialisten.
Alle ingenieurs die wij afleveren zullen probleemloos een baan vinden,
is de stellige overtuiging van prof.dr.ir. Maarten Steinbuch,
kartrekker van de masteropleiding en hoogleraar Power Trains aan de
faculteit Werktuigbouwkunde.
De masteropleiding Automotive duurt twee jaar. Het doel is om van de
ingenieur een systeemdenker te maken. Steinbuch: Hij weet van
verschillende subsystemen in de auto en hoe die met elkaar in relatie
staan. Vooral in het eerste halfjaar ontwikkelen we dit. In
projectgroepen werken studenten op systeemniveau aan verschillende
onderdelen van de auto. Bijvoorbeeld: wat betekent emissie voor een
auto en door welke onderdelen wordt dit bepaald? In het tweede
halfjaar ontwikkelen de studenten een specialisme, bijvoorbeeld
powertrains of voertuigdynamica, design, en embedded systemen. Het
laatste studiejaar lopen ze stage en studeren ze af.
Een deel van de Automotive-studenten, zullen de systeemarchitecten van
de toekomst zijn, verwacht Steinbuch. Zij zullen zich steeds meer
verbeteren in een hoger abstractieniveau voor wat betreft het systeem.
Ik denk daarom dat deze opleiding een voorbeeld zal worden voor hoe je
systeemarchitecten opleidt. Hieraan is in de industrie grote behoefte.
Ik verwacht dat deze ingenieurs dan ook erg gewild zullen zijn bij
bedrijven als ASML en Océ. Of deze mensen een auto of een waferscanner
onder ogen krijgen, maakt in principe niet zoveel uit. Al hopen we
natuurlijk dat ze in de auto-industrie gaan werken, want als de
automotive in de regio zo blijft groeien als nu het geval is, zullen
alle ingenieurs hard nodig zijn.
De opleiding is toegankelijk voor bachelors met een achtergrond in
mechanica, elektrotechniek, scheikundige technologie, embedded
software, mens-machine interactie, mogelijk technische bedrijfskunde
en industrial design. Het gaat om studenten uit Delft, Twente, Leuven,
Aken en ver daarbuiten. Een ander doelgroep zijn hts-instromers,
bijvoorbeeld van de hts Autotechniek.
In september worden de eerste twintig studenten verwacht.
Print deze paginaOver de site
Technische Universiteit Eindhoven