Technische Universiteit Eindhoven

Master Automotive gaat 'systeemdenkers' afleveren

Geplaatst: 29 mei, 2008

De TU/e start in september met de nieuwe masteropleiding Automotive. Het wordt een interfacultaire opleiding, waarin de faculteiten Werktuigbouwkunde, Elektrotechniek, Scheikundige Technologie, Wiskunde & Informatica, Technologie Management en Industrial Design samenwerken.



De opleiding is opgezet in samenwerking met de regionale auto-industrie onder wie ondernemingen als DAF, VDL en NedCar. Deze bedrijven, en hun toeleveranciers, zitten verlegen om vakspecialisten. Alle ingenieurs die wij afleveren zullen probleemloos een baan vinden, is de stellige overtuiging van prof.dr.ir. Maarten Steinbuch, kartrekker van de masteropleiding en hoogleraar Power Trains aan de faculteit Werktuigbouwkunde.

De masteropleiding Automotive duurt twee jaar. Het doel is om van de ingenieur een systeemdenker te maken. Steinbuch: Hij weet van verschillende subsystemen in de auto en hoe die met elkaar in relatie staan. Vooral in het eerste halfjaar ontwikkelen we dit. In projectgroepen werken studenten op systeemniveau aan verschillende onderdelen van de auto. Bijvoorbeeld: wat betekent emissie voor een auto en door welke onderdelen wordt dit bepaald? In het tweede halfjaar ontwikkelen de studenten een specialisme, bijvoorbeeld powertrains of voertuigdynamica, design, en embedded systemen. Het laatste studiejaar lopen ze stage en studeren ze af.

Een deel van de Automotive-studenten, zullen de systeemarchitecten van de toekomst zijn, verwacht Steinbuch. Zij zullen zich steeds meer verbeteren in een hoger abstractieniveau voor wat betreft het systeem. Ik denk daarom dat deze opleiding een voorbeeld zal worden voor hoe je systeemarchitecten opleidt. Hieraan is in de industrie grote behoefte. Ik verwacht dat deze ingenieurs dan ook erg gewild zullen zijn bij bedrijven als ASML en Océ. Of deze mensen een auto of een waferscanner onder ogen krijgen, maakt in principe niet zoveel uit. Al hopen we natuurlijk dat ze in de auto-industrie gaan werken, want als de automotive in de regio zo blijft groeien als nu het geval is, zullen alle ingenieurs hard nodig zijn.

De opleiding is toegankelijk voor bachelors met een achtergrond in mechanica, elektrotechniek, scheikundige technologie, embedded software, mens-machine interactie, mogelijk technische bedrijfskunde en industrial design. Het gaat om studenten uit Delft, Twente, Leuven, Aken en ver daarbuiten. Een ander doelgroep zijn hts-instromers, bijvoorbeeld van de hts Autotechniek.

In september worden de eerste twintig studenten verwacht. Print deze paginaOver de site