| | |
|Aan de leden van de gemeenteraad Aan de leden van de gemeenteraad | | | | | | | | | | | | | | | | | |Behandeld | |Datum | | |door | | |28 mei 2008 \@ "d MMMM| | | | |yyyy"28 mei 2008 | |Doorkiesnum| |Ons kenmerk|08.048369 | |mer | | | | |E-mail | |Onderwerp |vonnis Majellaknoop | | | | |\* "FirstCap"Vonnis | | | | |Majellaknoop | |Bijlage(n) | | | | |Uw kenmerk | |Verzonden | | |Uw brief | \@ "d MMMM yyyy" |Bij antwoord datum, kenmerk en | |van | |onderwerp vermelden | | | | | | | |Geachte raadsleden Geachte | | |raadsleden, | |
In de raadscommissie Verkeer & Beheer van 20 mei jl. heeft wethouder De Weger namens ons College toegezegd u te informeren over het vonnis van de rechtbank in de zaak reconstructie Majellaknoop. Op vrijdag 23 mei heeft de rechter het vonnis uitgesproken en is ook de inhoudelijke motivering bekend gemaakt. Over de uitspraak bent u direct geïnformeerd. De inhoudelijke motivering heeft u op maandag 26 mei ontvangen.
Wij bestuderen op dit moment de uitspraak en de motivering. Op basis daarvan zullen wij besluiten wat de (juridische) vervolgstappen moeten zijn. Wij laten ons daarbij ook adviseren door hooggekwalificeerde externe juristen. U zult begrijpen dat wij hierover in de openbaarheid terughoudend moeten zijn.
In deze brief schetsen wij op de hoofdlijnen de gevolgen van de uitspraak, zoals wij deze op dit moment (kunnen) inschatten.
kern van het vonnis
Het beroep van de Stichting Ronduit Weg is door de rechtbank gegrond verklaard. De motivering concentreert zich rond twee punten: strijdigheid met bestemmingsplan en de invoer van het CARII model, dat ten grondslag ligt aan de luchtrapportage.
bestemmingsplan
De rechtbank heeft geconstateerd dat de huidige situatie op de Majellaknoop in strijd is met de geldende bestemmingsplannen. De huidige inrichting is tot stand gekomen na een reconstructie in 1969. Voor de extra rijstroken die destijds zijn gerealiseerd, zijn in het verleden echter geen vrijstellingen verleend. De rechter is van oordeel dat voor het luchtkwaliteitonderzoek als autonome situatie niet de huidige inrichting van de Majellaknoop geldt, maar de situatie conform de in het vonnis genoemde uitbreidingsplannen uit 1949, 1950 en 1960, evenals de Voorschriften Bebouwde Kom uit 1958.
luchtkwaliteitonderzoek
Daarnaast constateert de rechter in de uitspraak een discrepantie in de invoer van de zogenaamde stagnatiefractie in het CARII model. CARII is een jaarlijks door RIVM geactualiseerd model, dat voldoet aan de meet- en rekenvoorschriften die het Rijk heeft vastgesteld om luchtkwaliteitberekeningen uit te voeren. De stagnatiefractie is een eenheid om verminderde doorstroming tot uitdrukking te brengen. De gemeente heeft voor de Spinozaweg, Haydnlaan en Pijperlaan zowel voor de autonome situatie als het jaar 2010 (na reconstructie) een stagnatiefractie ingevoerd. Voor de wegvakken 2 en 3 van de Lessinglaan is alleen een stagnatiefractie voor de autonome situatie gehanteerd. De gemeente heeft gedurende de zitting 'geen afdoende verklaring gegeven' voor dit onderscheid.
gevolgen bereikbaarheidsprogramma
Uiteraard heeft deze uitspraak potentieel gevolgen voor het bereikbaarheidsprogramma. Zoals bekend bestaat het bereikbaarheidsprogramma uit een uitgebreid pakket van grotere en kleinere maatregelen, dat de bereikbaarheid van de stad (inclusief de grote ontwikkellocaties Stationsgebied en Leidsche Rijn) op langere termijn moet garanderen.
stand van zaken uitvoering
De uitvoering van het bereikbaarheidsprogramma is in volle gang. Zo zijn de projecten Cartesiusweg/Marnixlaan en NOUW 1 en 2 inmiddels gerealiseerd. A.s. zondag 1 juni vindt de formele openingshandeling van de Hogeweidebrug plaats. Een aantal projecten, zoals Graadt van Roggenweg en de verlegging van de A2, is op dit moment volop in uitvoering. De komende jaren staan onder andere de fly over 24 oktoberplein en Hooggelegen op de rol. De planning en programmering van het bereikbaarheidsprogramma kent een zekere mate van flexibiliteit. Factoren die hierbij een rol spelen zijn de samenhang met de realisatie van Leidsche Rijn en Stationsgebied, het bereikbaar houden van de stad tijdens de bouw, de operatie om het achterstallig onderhoud in de stad in te lopen en niet in de laatste plaats afspraken met (bestuurlijke) partners.
gevolgen uitspraak Majellaknoop voor planning uitvoering
Hoewel de ontstane vertraging door het College uiteraard als ongewenst beschouwd wordt, ligt de Majellaknoop niet per definitie als een blokkade voor de uitvoering van de rest van het bereikbaarheidsprogramma. Wel is een complex planningsvraagstuk ontstaan, omdat een belangrijk onderdeel van de reconstructie van de Majellaknoop in de zomer gepland was, om de overlast voor de stad te minimaliseren. In het geval de rechter de gemeente toestaat de werkzaamheden in de nabije toekomst te hervatten, ligt de keuze voor hiermee te wachten tot de zomer van 2009 of hiervoor een ander seizoen met een hoger verkeersaanbod te gebruiken.
financiële risico's
De vertraging in de uitvoering van het bereikbaarheidsprogramma brengt ook een potentieel financieel risico met zich mee. Het BOR-contract, waar de financiering van veel projecten op gestoeld is, verlangt oplevering uiterlijk op 31 december 2010. De reconstructie van de Majellaknoop is voor een bedrag van ongeveer 25 miljoen gulden opgenomen in het BOR-contract uit juli 2001. Daarnaast kan vertraging in de uitvoering ook leiden tot een claim van de aannemer(s), die het werk uitvoeren.
Bij onze afwegingen over de vervolgstappen spelen de geschetste (mogelijke) risico's een belangrijke rol. Een voortvarende uitvoering van het door de raad vastgestelde bereikbaarheidsprogramma staat voorop.
|Hoogachtend, | | | |Burgemeester en wethouders van Utrecht, | | | |De secretaris, De burgemeester, | | | | | | |
---- --