PERSBERICHT
Nearsourcing naar de Balkan: waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?
Waarom moet je er heen en hoe zorg je dat het succesvol wordt?
Delft, 29 mei 2008 Na de outsourcingprojecten in Azië is het uitbesteden van IT-klussen aan landen in de Balkan de nieuwe trend. De voordelen zijn legio: minder culturele verschillen, betere communicatie en kortere lijnen. IT-dienstverlener HintTech, die zelf nearsourced in de Balkan, geeft tips over het hoe en waarom van ondernemen in de Balkan.
Outsourcen naar lagelonenlanden in Azië leek lange tijd dé oplossing. Maar het is niet alles goud dat er blinkt. Communicatieproblemen en grote cultuurverschillen zijn de oorzaak van veel mislukte outsourcingprojecten. Om toch aan het toenemend aantal aanvragen van klanten te kunnen voldoen, terwijl het tekort aan gekwalificeerd IT-personeel in Nederland steeds nijpender wordt, blijven veel Nederlandse IT-dienstverleners hun heil zoeken in het buitenland.
Zo ook HintTech. Na uitvoerig vooronderzoek nam het bedrijf een 12-koppig IT-bedrijf over uit Novi Sad, de tweede stad van Servië. Een aantal aspecten van de overname leverde meteen voordeel op: er bleken amper culturele verschillen te zijn, er is geen tijdsverschil en de medewerkers zijn goed ingevoerde IT-experts. Een ideale situatie, zo lijkt het. Toch moet er hard gewerkt worden aan dergelijke internationale relaties. Een aantal tips van HintTech:
Tip 1: Kies een partner in de juiste regio
Niet alle regio s lenen zich voor succesvol partnerschap. Servië is bij uitstek een plek voor ICT-uitbesteding. Het land heeft zich, in tegenstelling tot buurlanden, tijdens het communistische tijdperk op het westen georiënteerd. Kijk voor een omschrijving van de diverse landen op
Tip 2: Kies een partner waar je vertrouwen in hebt
De manier waarop je de partner vindt maakt het verschil. HintTech kwam haar Servische partner meerdere keren tegen bij gezamenlijke projecten bij klanten. Op deze manier is het bedrijf al bekend en ontstaat er vertrouwen. Andere manieren om betrouwbare partners te vinden zijn via organisaties als het EVD, de Kamer van Koophandel en Nederlandse ambassades in de betreffende landen.
Tip 3: Verdiep je goed in de lokale wet- en regelgeving Het is essentieel gebruik te maken van een adviseur die de lokale gebruiken goed kent. Neem een advocaat in de arm die goed op de hoogte is van lokale wet- en regelgeving.
Tip 4: Maak gebruik van culturele overeenkomsten
De directeur van HintTech Servië, Dejan Curcic: Het feit dat we een soortgelijke cultuur hebben is van doorslaggevend belang voor het succes. We begrijpen elkaar en doen op dezelfde manier zaken. Maar we delen ook normen en waarden op persoonlijk vlak. We worden makkelijk vrienden.
Tip 5: Profiteer van de betere communicatie
De communicatie met Serviërs is eenvoudiger dan die met Aziaten, ondervindt HintTech. Serviërs spreken uitstekend Engels. Daarnaast is een bezoek snel gedaan. Servië is slechts twee uur vliegen en het land binnenkomen gaat een stuk sneller dan in bijvoorbeeld China. Daar zit je al snel een halve dag op het vliegveld. Ook zitten beide partijen in dezelfde tijdzone en is de ICT-infrastructuur in Servië goed voor elkaar.
Tip 6: Zorg voor complete integratie
Complete integratie van de organisaties is een must. Alleen dan wordt outsourcing een succes. Het gaat erom dat de organisatie er klaar voor is een deel van het ontwikkelteam, of zelfs een gehele business unit te verhuizen. Er is een aantal stappen nodig om bronnen, die van nature bij een organisatie horen, bij een andere organisatie in een ander land onder te brengen. Het is cruciaal dit goed te begeleiden en het in de gehele levenscyclus van een deal door te voeren. De klant moet het gevoel hebben met één organisatie zaken te doen. Dit vereist nieuwe methodieken, processen en procedures die passen bij de verschillende IT-projecten.
Tip 7: Werk aan teambuilding
Ook al sluiten de culturen goed op elkaar aan, teambuilding is nog steeds van belang. Ga gezamenlijk op ski-vakantie en vlieg regelmatig over en weer. Elkaar goed kennen is belangrijk.
Tip 8: Maak gebruik van de kansen op de lokale ICT-markt
Met een lokale vestiging in een regio die zo in opkomst is als de Balkan, ligt er een afzetmarkt aan je voeten.
Patrick Dekker, directeur van HintTech vult graag nog aan: Wij hebben de Serviërs opgenomen in onze resource pool, net als onze mensen in San Francisco en Delft. Zo kan er 24 uur per dag aan projecten worden gewerkt en hebben we altijd mensen beschikbaar. In Servië is de ICT-kennis van een hoog niveau en rijkelijk aanwezig. Nieuwe resources zijn daar snel bereikbaar in tegenstelling tot hier in Nederland. De mensen zijn loyaal en ze vinden het geweldig om voor een Nederlandse club te werken. We hebben al op de voorpagina van een aantal Servische dagbladen gestaan!
Over HintTech
HintTech is specialist op het gebied van e-businesstechnologie (.Net", Java" platform, Tridion) en IT-projecten. Het bedrijf is opgericht in 1997 en werkt met innovatieve en bewezen technologieën en methodieken. Hiermee levert HintTech kwalitatieve maatwerkoplossingen aan zijn klanten. Voor Tridion, Microsoft, Sun J2EE" en IBM WebSphere is HintTech zowel adviserend alsook uitvoerend partner. HintTech kan onder andere Shell, Nuon, Fortis, ING en KLM tot zijn klanten rekenen en heeft vestigingen in de Verenigde Staten en Servië. Kijk voor meer informatie op
Voor meer informatie voor de pers:
Lubbers & De Jong
Maartje van Oeveren
020 421 05 65
HintTech
Steven Nyland
015 268 25 73