Telematica Instituut
Narrowcasting 2.0: de redding van de retail?!
2008-05-29
Internet heeft de consument veranderd, en omgekeerd. We
zien drastische veranderingen in de manier waarop consumenten tot
aankoopbeslissingen komen. Consumenten zetten met veel gemak en vaak
zelfs tegelijkertijd verscheidene kanalen en bronnen in om informatie
in te winnen. Meningen worden veelal online gevormd en de helft van de
informatie die we krijgen al dan niet via tv-schermen in de winkel
wordt niet meer geregistreerd. Hoe kan de retailer zijn klanten dan
nog op effectieve wijze bereiken?
Het Telematica Instituut en Centric wezen tijdens het seminar
Narrowcasting 2.0 op het gevaar van een gebrek aan inzicht in de
kansen en bedreigingen die de genetwerkte informatiesamenleving met
zich meebrengt voor de retailsector. Deze sector staat immers onder
druk door het toenemende belang van het internet. Door in te zetten op
een persoonlijke beleving in de traditionele winkel - ondersteund door
de nieuwste technologieën - kan de retailsector een 'best of both
worlds' bereiken. Maar dan moet het nu wel gebeuren!
Narrowcasting is het leveren van informatie die is gericht op een
bepaald publiek, op een geselecteerde locatie en tijdstip via digitale
schermen , veelal op afstand aangestuurd met relevante visuele
content. In tegenstelling tot broadcasting en narrowcasting 1.0, gaat
narrowcasting 2.0 uit van de individuele klant en zijn context.
Klanten worden interactief en individueel benaderd op het moment dat
de boodschap het meest relevant is. Denk hierbij bijvoorbeeld aan
interactieve displays op het winkelwagentje die de klant aan de hand
van gekozen producten door de winkel leiden om zijn keus te
completeren. Dus: geen adviezen aan een vegetariër over de juiste wijn
bij een entrecote.
Het seminar vond plaats op 27 mei in Amsterdam en werd bezocht door
een groep vooraanstaande retailers uit verschillende bedrijfstakken.
De levendige discussie tijdens het seminar gaf duidelijk aan dat het
onderwerp actueel en van belang is. De komende weken zullen dan ook
worden benut voor het opzetten van een onderzoeksproject rondom het
thema. Indien u deze ontwikkelingen niet wilt missen of meer
informatie over dit onderwerp wilt, kunt u contact opnemen met Marije
Teerling.