Gemeente Maastricht

Experiment goedkoop openbaar vervoer Randwijck geëvalueerd

27 mei 2008

De proef met goedkoop openbaar vervoer voor werknemers op Randwijck is geëvalueerd. Er hebben in totaal 183 werknemers van bedrijven op Randwijck gebruik gemaakt van de mogelijkheid om van 1 oktober 2007 tot en met 1 februari 2008 tegen gereduceerd tarief met het openbaar vervoer te reizen van en naar hun werkplek. Van deze groep kwam 76% procent voorheen met de auto naar het werk. Deelnemers gaven aan dat de prijs het belangrijkste argument was om deel te nemen aan de proef met goedkoop openbaar vervoer. Na afloop van het experiment geeft een groot deel (71%) van de deelnemers aan ook in de toekomst, al dan niet in mindere mate, gebruik te blijven maken van het openbaar vervoer. Dus ook zonder gereduceerd tarief. Vanwege het beperkte aantal deelnemers kon geen effect op de filevorming worden geconstateerd.

Nuttige kennis vergaard voor mobiliteitsmanagement

Ondanks het beperkte aantal deelnemers heeft het experiment waardevolle informatie opgeleverd voor het mobiliteitsmanagement waar Maastricht de komende periode mee aan de slag gaat. Een aantal leerpunten dat uit de proef naar voren kwam:
- Persoonlijk contact met deelnemende bedrijven is van groot belang. Het wederzijds belang moet duidelijk worden gemaakt. Alleen dan ontstaat draagvlak. Daar moet in de toekomst meer tijd voor worden uitgetrokken.
- Het aanbieden van een openbaar vervoersarrangement in samenwerking met het bedrijfsleven is vaak een complexe materie omdat het bijvoorbeeld fiscale consequenties heeft en bestaande reiskostenregelingen raakt. Dat vergt meer voorbereiding.
- Het aangeboden ov-arrangement moet zo toegankelijk en eenvoudig mogelijk zijn en er moeten zo min mogelijk voorwaarden aan gekoppeld worden. Het moet een eenvoudige propositie zijn: dat vereenvoudigt de communicatie en maakt het voor potentiële klanten makkelijker te begrijpen.

De proef met goedkoop openbaar vervoer naar Randwijck is onderdeel van het rijksprogramma filevermindering korte termijn (FileProof) van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. In het project is nauw samengewerkt met Veolia en NS. In totaal hebben er in Nederland 10 experimenten met gratis of goedkoop openbaar vervoer plaatsgevonden. De eindevaluatie van deze 10 experimenten wordt medio juni verwacht.