Vlaamse Overheid
het Frans?
Kunnen twaalfjarigen een brood bestellen in het Frans?
Frank Vandenbroucke vice-minister-president van de Vlaamse Regering en
Vlaams minister van Werk, Onderwijs en Vorming
donderdag 29 mei 2008
Dubbele peilingtoets test leerlingen voor Frans en wiskunde
3.067 leerlingen van het zesde leerjaar basisonderwijs krijgen vandaag
een toets die peilt naar hun kennis van het Frans. Op 5 en 6 juni
volgt een tweede peilingtoets over wiskunde bij 5.714 leerlingen van
de B-stroom van de eerste graad secundair onderwijs. Met deze dubbele
peilingtoets wil minister van Onderwijs Frank Vandenbroucke nagaan in
welke mate scholen en hun leerlingen de eindtermen en
ontwikkelingsdoelen bereiken. De resultaten worden in de eerste helft
van 2009 verwacht. Op dat ogenblik krijgen ook niet-deelnemende
scholen de kans om met paralleltoetsen aan de slag te gaan en na te
gaan waar zij staan op vlak van de realisatie van deze eindtermen en
ontwikkelingsdoelen.
Peiling Frans: lezen, luisteren, schrijven én spreken
Met de peiling Frans wil minister Vandenbroucke nagaan of de
leerlingen van het zesde leerjaar basisonderwijs de eindtermen voor
Frans lezen, luisteren, schrijven en spreken beheersen. 110 lagere
scholen vormen een representatieve steekproef voor het hele Vlaamse
onderwijs. 3.067 leerlingen zullen een schriftelijke toets afleggen
over lezen, luisteren, schrijven en opzoeken in een woordenlijst. Een
kwart van deze leerlingen legt ook een praktische proef spreken af bij
een toetsassistent van ca. vijftien minuten. Het is de eerste keer dat
een taal "spreken" getoetst wordt tijdens een peiling.
Frans is pas sinds het schooljaar 2004-2005 verplicht in het vijfde en
zesde leerjaar. De Vlaamse overheid wil er zo voor zorgen dat
leerlingen bij de aanvang van het secundair onderwijs al een basis
Frans bezitten. In juni 2007 werd de kennis van het Frans bij de
leerlingen van de eerste graad secundair onderwijs gemeten. Hieruit
bleek dat er een betere aansluiting nodig is tussen de eindtermen
Frans in het lager en secundair onderwijs. De nieuwe peiling in het
basisonderwijs moet de sterkten en zwakten van het taalonderwijs
verder in kaart brengen en meer gegevens opleveren om de
aansluitingsproblematiek op te lossen.
Peiling wiskunde
De peiling wiskunde gaat na in welke mate de leerlingen in het
beroepsvoorbereidend leerjaar (B-stroom) van de eerste graad secundair
onderwijs de ontwikkelingsdoelen bereiken. 5.714 leerlingen uit 195
secundaire scholen vormen een representatieve steekproef voor het hele
Vlaamse onderwijs.
Tot nu toe kwamen in de peilingen enkel de leerlingen van de A-stroom
aan bod. Het is de eerste keer dat de leerlingen van de B-stroom
gepeild worden. Leerlingen in de B-stroom maken de overstap van het
lager naar het secundair onderwijs vaak zonder een getuigschrift
basisonderwijs behaald te hebben. Omdat zij vanuit een zeer
verschillende startpositie vertrekken en een erg diverse
schoolloopbaan achter de rug hebben, werd in oktober 2006 een
begintoets voor wiskunde en Nederlands afgenomen in het eerste
leerjaar van de B-stroom. Dat laat de onderzoekers toe rekening te
houden met het aanvangsniveau van deze leerlingen, nu ze in het
(tweede) beroepsvoorbereidend leerjaar van de B-stroom zitten, en
uitspraken te doen over de leervorderingen.
Resultaten
De resultaten van deze twee peilingtoetsen zullen ter beschikking zijn
in de eerste helft van 2009. Nadien organiseert minister Vandenbroucke
een consultatieronde bij een ruime groep vertegenwoordigers uit het
onderwijsveld. Al hun meningen, opmerkingen en voorstellen vormen de
input voor een open conferentie over de peilingresultaten, waar het
onderwijsveld kan laten horen welke bijsturingen het wenselijk en
haalbaar acht. In dat kader starten dit najaar bv. de
consultatierondes over de voorbije peilingen Nederlands
(basisonderwijs) en Frans (eerste graad secundair onderwijs
A-stroom).
Beleidskracht verhogen
De peilingtoetsen besteden ook aandacht aan leerling-, klas- en
schoolkenmerken. Zowel voor de overheid als voor scholen is het
leerzaam om te weten of verschillen in leerlingenprestaties verband
houden met deze kenmerken. Deze gegevens bekomen de onderzoekers via
invullijsten met achtergrondvragen. Zowel de leerlingen, hun ouders en
leraren van de deelnemende scholen vullen deze vragenlijst in.
Sinds dit schooljaar kunnen scholen die niet deelnemen aan de
peilingen -na de bekendmaking van de peilingresultaten- via
paralleltoetsen nagaan in welke mate hun leerlingen de onderzochte
eindtermen en ontwikkelingsdoelen beheersen. Dit kan een nuttig
instrument zijn voor zelfevaluatie. De paralleltoetsen zijn
vergelijkbaar met de peilingtoetsen maar ze worden door de school zélf
afgenomen en geëvalueerd. Ze geven scholen een idee welk resultaat ze
zouden bereikt hebben met hun leerlingen indien ze aan de officiële
peiling zouden hebben deelgenomen. Zoals voor de peilingtoetsen kunnen
scholen het resultaat gebruiken bij het opzetten van een doordacht
taalbeleid op school.
Minister Vandenbroucke wil met de peilingen niet alleen de overheid
van informatie voorzien, maar ook scholen leerkansen bieden. "Het
beleid heeft nood aan betrouwbare landelijke gegevens over de
leerprestaties van leerlingen. Alleen zo kunnen we inhoudelijk en op
het vlak van kwaliteit een duidelijke koers bepalen. Maar deze
peilingen zijn ook belangrijk voor de scholen zelf. Zij kunnen maar op
een krachtige manier doelen stellen en nastreven, als we hen de
middelen geven om te kijken waar ze staan."
Praktisch
Meer informatie over de twee peilingtoetsen met een overzicht van de
getoetste eindtermen en ontwikkelingsdoelen en achtergrondinformatie
over de peilingen vindt u op:
www.ond.vlaanderen.be/dvo/peilingen/basis/index.htm voor de peiling
Frans
www.ond.vlaanderen.be/dvo/peilingen/secundair/index.htm voor de
peiling wiskunde.
Vanaf 16u (na afloop van de peilingtoets) komen enkele opgaven van de
peiling Frans in het basisonderwijs op hetzelfde webadres online.
Voor meer persinformatie kunt u terecht bij:
Leen Muys, persmedewerker kabinet Vandenbroucke (Onderwijs)
Tel: 02 552 68 50
GSM: 0479 42 44 23
Email: persdienst.vandenbroucke@vlaanderen.be