Rijkswaterstaat introduceert nieuw ontwerp 'blauwe borden'
Rijkswaterstaat gaat de komende jaren een nieuw ontwerp voor de 'blauwe' borden toepassen. De richtingpijlen wijzen daarop niet langer naar beneden, maar omhoog. Uit een pilot van FileProof blijkt dat deze eenvoudige visuele aanpassing leidt tot een betere doorstroming en veiliger rijgedrag. Naast het gebruik van de omhoogwijzende pijlen worden op de nieuwe borden meer logische knooppunten in Nederland vermeld. Ook worden bedrijventerreinen, toeristische en recreatieve locaties consequent op aparte borden vermeld. In de nacht van 26, 27 en 28 mei zijn de nieuwe borden opgehangen bij knooppunt Lunetten (A27) in Utrecht. De komende twaalf tot vijftien jaar worden de borden op basis van het reguliere onderhoud in heel Nederland vervangen.
Op knooppunt Velperbroek bij Arnhem is de nieuwe bewegwijzering en de invloed daarvan op de doorstroming getest. Uit deze pilot bleek onder meer dat de gemiddelde rijsnelheid toeneemt met maximaal 10 km/u, dat de file een half uur eerder begint af te nemen en dat de weggebruiker beter geïnformeerd is, waardoor een veiliger manoeuvregedrag ontstaat. Om deze redenen heeft Rijkswaterstaat besloten om de nieuwe bewegwijzering in het hele land toe te passen.
Implementatie
Het vervangen van de borden gebeurt tijdens het reguliere onderhoud en zal daarom twaalf tot vijftien jaar duren. Gedurende deze periode kunnen de oude en nieuwe borden probleemloos naast elkaar bestaan. Als er extra plaatsnamen worden vermeld op de nieuwe borden, blijven deze afgeplakt tot op de volledige route de nieuwe borden beschikbaar zijn.
Op een aantal knooppunten met veel files in grote steden worden nieuwe borden opgehangen om de doorstroming te bevorderen.
De omhoogwijzende pijl
Het voordeel van de omhoogwijzende pijl is dat afsplitsingen bij meerdere rijstroken makkelijker kunnen worden aangegeven dan bij de oude 'vallende' pijl. De nieuwe pijlrichting sluit bovendien aan bij de routeweergave van navigatiesystemen in auto's en op de systematiek in andere delen van Europa (bijv. Duitsland).
Logische knooppunten
Wie nu vanuit Twente naar Rotterdam rijdt, moet weten dat hij eerst de richting Amsterdam moet volgen, bij Amersfoort richting Utrecht moet aanhouden en daarna Rotterdam kan volgen. Deze zogenoemde lijnbenadering met opeenvolgende bestemmingen wordt vervangen door de netwerkbenadering. Dat betekent dat de huidige bewegwijzering wordt aangevuld met nieuwe richtingen, zoals Amsterdam, Rotterdam (mainports), Utrecht, Eindhoven, Arnhem en Nijmegen (logische knooppunten). De automobilist die vanuit Twente naar Rotterdam rijdt, ziet in de nieuwe situatie ook de richtingen Utrecht en Rotterdam op de borden staan. Omdat het Nederlandse wegennetwerk een onderdeel van het Europese wegennet is, zullen ook de logische knooppunten uit omringende landen op de nieuwe borden worden vermeld.
Aparte serviceborden
Bestemmingsinformatie zoals voor bedrijventerreinen, toeristische en recreatieve locaties worden op aparte serviceborden geplaatst. Deze systematiek wordt al succesvol toegepast in situaties waar op bestaande borden geen ruimte meer is voor dergelijke informatie, maar zal nu consequent worden toegepast. Zo worden overvolle borden vermeden en komt de informatie meer tot zijn recht. Bovendien is het beheer eenvoudiger omdat de serviceborden meestal in de berm staan. Er kan dan aan de borden worden gewerkt zonder ingrijpende verkeersmaatregelen en bijbehorende -hinder.
Noot aan redacties (
RVD Mediafeed