Low fare model onder druk door toenemende kosten
29 mei 2008
In het op 31 maart jl. geëindigde verslagjaar 2007/2008 is de omzet
van transavia.com met ruim 5% toegenomen tot ruim EUR 719 miljoen en
heeft het bedrijf voor het 30e achtereenvolgende jaar winst geboekt.
De bedrijfskosten stegen met ruim 6% tot EUR 691 miljoen. Het
resultaat voor belastingen kwam uit op EUR 18,1 miljoen, tegenover EUR
28,0 miljoen in het voorafgaande jaar. Dit beeld is enigszins
vertekend doordat het resultaat in 2006/2007 substantieel hoger was
door een eenmalige verlaging van de verplichting van de
pensioenaanspraken veroorzaakt door gewijzigde pensioen- en
non-activiteitsregelingen. Verder is het resultaat in het afgelopen
jaar gedrukt door het aanloopverlies van Transavia France. Beide
posten buiten beschouwing gelaten, is het resultaat beduidend hoger
dan in het voorafgaande jaar (EUR 5 miljoen).
---
In het verslagjaar zijn 6 miljoen stoelen verkocht, 6% meer dan in het
voorafgaande jaar, en zijn 13,3 miljard stoelkilometers geproduceerd,
een stijging van 7%. De commerciële bezettingsgraad kwam uit op 85%.
Het aantal vervoerde passagiers steeg met 6% tot 5,4 miljoen. Circa
75% van de vluchten is op tijd uitgevoerd, een daling ten opzichte van
de bijna 80% in het voorgaande jaar. Dit is veroorzaakt door problemen
op het gebied van Air Traffic Control waardoor op bepaalde routes
regelmatig wachttijden ontstonden bij zowel het vertrek als het
landen.
Chartermarkt: groei activiteiten
Het aantal charterbestemmingen bedroeg in de zomer van 2007 73 en in
de winter 36. De charteractiviteiten zijn sinds november 2007 mede
gegroeid door veranderde marktomstandigheden. In het verslagjaar vond
net als in het voorgaande jaar 84% van de chartervluchten plaats vanaf
Schiphol Airport Amsterdam en 16% vanaf regionale luchthavens. Ook het
afgelopen jaar heeft transavia.com fors geïnvesteerd in
automatiseringssystemen voor de B2B-organisatie. Dit heeft er onder
meer toe geleid dat de service aan de touroperators is uitgebreid met
de mogelijkheid via de web portal Transpartner per vlucht inzicht te
hebben in de voorraad beschikbare stoelen, direct stoelen te kopen en
de mogelijkheid bijvoorbeeld een `Special Services Request' (SSR) door
te geven.
Lijndiensten: prijzen onder druk, kosten per stoel juist gestegen
Het aantal lijndienstbestemmingen bedroeg in de zomer van 2007 21 en
in de winter 25. Op een aantal belangrijke lijndienstroutes had
transavia.com ook het afgelopen jaar te maken met serieuze en
toenemende concurrentie. Dit leidde tot lagere opbrengsten per stoel
en in enkele gevallen tot beëindiging van een route. De kosten per
stoel zijn opnieuw gestegen, grotendeels door hogere brandstofprijzen.
De ontwikkeling van de brandstofprijzen vormt ondanks de gedaalde
dollar een steeds groter knelpunt bij het realiseren van lage kosten
per stoel en daarmee de mogelijkheid om lagere tarieven aan de
consument aan te bieden. Sterke fluctuaties van de brandstofprijzen en
de euro-dollar verhouding brengen bovendien forse onzekerheden in
kosten met zich mee.
Transavia France
Sinds mei 2007 is Transavia France, een samenwerkingsverband van Air
France en transavia.com (in de verhouding 60%-40%) onder de merknaam
transavia.com en volgens het bijbehorend businessmodel actief op de
Franse markt voor low cost lijndiensten en charters. Het bedrijf heeft
een eigen management, waarbij de voor deze markten specifieke
expertise vanuit Nederland wordt geleverd. Transavia France vloog in
de zomer van 2007 met vier 737-800's vanaf Parijs - Orly (Zuid) op
negen bestemmingen in onder meer Egypte, Griekenland, Italië, Marokko,
Spanje en Tunesië. De start van Transavia France was goed maar het
bedrijf behaalde als gevolg van de aanloopkosten in het eerste jaar
volgens verwachting nog een negatief resultaat.
Toeslagen en belastingen bedreiging voor `low cost low fare' model
Voor de toekomst van transavia.com is het van cruciaal belang dat de
kostenpositie van de onderneming ten opzichte van de concurrentie in
de `low cost low fare' markt niet wordt aangetast. Daarnaast is de
sterke stijging van toeslagen en belastingen per ticket een punt van
grote zorg. Deze stijging vormt een bedreiging voor het low cost low
fare business model omdat hiermee de prijselasticiteit in de markt -
waarbij lagere kosten via lagere tarieven tot extra omzet leiden -
wordt ondergraven.
Vliegbelasting levert milieu niets op
transavia.com heeft ervoor gekozen de komende jaren het
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen nog meer tot een integraal
onderdeel van haar beleid en activiteiten te maken. Het gaat daarbij
om een balans tussen economische en milieuaspecten. Het opereren met
een jonge en moderne vloot vormt daarbij een belangrijk uitgangspunt
omdat dit in de kernactiviteit een zo laag mogelijke uitstoot van
schadelijke stoffen als CO2 en stikstofoxiden garandeert. Tegen deze
achtergrond ziet transavia.com het als een zorgwekkende ontwikkeling
dat de luchtvaartmarkt van overheidswege op milieugebied wordt
geconfronteerd met incidentele maatregelen die onvoldoende lijken
ingebed in een effectieve langere termijn visie. Het duidelijkste
voorbeeld daarvan is de `ecotax' die per 1 juli 2008 wordt ingevoerd.
De opbrengst daarvan wordt niet ingezet voor het milieu en deze
vliegbelasting zal derhalve door de passagiers slechts worden ervaren
als een extra belastingheffing. De mogelijke uitwijk naar buitenlandse
luchthavens heeft zelfs een averechtse uitwerking op het milieu.
Vooruitzichten
Het is nog onzeker welke gevolgen de internationale kredietcrisis in
2008 zal hebben voor de economie en het consumentenvertrouwen in
Nederland en andere landen die voor transavia.com van belang zijn. Een
economische verslechtering zal in z'n algemeenheid gevolgen hebben
voor de markten waarop transavia.com actief is.
Door extra vraag van de touroperators opereert transavia.com deze
zomer in de piek met 34 vliegtuigen, twee meer dan vorig jaar.
Op het gebied van lijndiensten zal de onderneming sterk gefocust
blijven op verbetering van de rentabiliteit. transavia.com blijft
derhalve uiterst alert op yield management en op mogelijkheden om het
netwerk van lijndiensten te optimaliseren.
De introductie van de `ecotax' zal echter, door de hogere kostprijs en
door de uitwijk van passagiers naar buitenlandse luchthavens een
negatief effect hebben op de rentabiliteit.
De komende tijd zal transavia.com zich in haar strategie blijven
richten op rendabele groei in bestaande en nieuwe markten. Daarbij
gaat het zowel om aanvullende diensten op de vliegactiviteiten als om
mogelijkheden de kernactiviteiten in Europa volgens hetzelfde business
model via samenwerkingsverbanden of overnames verder uit te bouwen.
-
Transavia