Gemeente Elburg
20 mei 2008
B en W 20 mei 2008
Besluitenlijst van de vergadering van burgemeester en wethouders.
Datum vergadering: dinsdag 20 mei 2008
1. Verslag bestuurlijk overleg met De Betere Woning en Omnia Wonen op
16 april 2008.
Verslag voor kennisgeving aangenomen.
document Verslag bestuurlijk overleg Betere Woning en Omnia april 08
2. Tussenbalans KWP.
De tussenbalans voor kennisgeving aangenomen.
document Tussenbalans KWP
3. Principeverzoek m.b.t. uitbreiding hotel Smedestraat.
In principe medewerking verleend aan de uitbreiding van het bestaande
hotel met het pand Smedestraat 9.
document Principeverzoek mbt uitbreiding hotel Smedestraat
4. Verlenging voorkeursrecht Horstkamp/De Dijkjes.
Akkoord met raadsvoorstel.
Presidium voorstellen onderwerp te agenderen voor de infosessie ter
advisering (juni).
Presidium verzoeken onderwerp te agenderen voor een extra ingelaste
raadsvergadering op 15 september 2008.
Voorkeursrecht voor het aangekochte perceel vervallen verklaard.
document Verlenging voorkeursrecht Horstkamp De Dijkjes
5. Huurverhoging gemeentelijke panden.
Huurtarieven verhogen met 1.6% met ingang van 1 juli 2008.
document Huurverhoging gemeentelijke panden.
6. Jaarverslagen en evaluatie welstands- en monumentenbeleid 2007.
De jaarverslagen 2007 voor kennisgeving aangenomen.
Ingestemd met de voorgestelde wijziging van de sneltoetscriteria ten
aanzien van hekwerken in de binnenstad.
het presidium voorstellen stukken te agenderen voor de raad (juni).
Ingestemd met het conceptraadsvoorstel.
document Jaarverslagen en evaluatie welstands en monumentenbeleid 07
7. Handhavingsoverzicht 2007.
Presidium voorstellen onderwerp ter kennisname te agenderen voor de
Commissie Algemene Bestuurlijke Aangelegenheden (juli).
document Handhavingsoverzicht 2007
8. Verslagen Beleidscommissie Monumentenzorg 21 januari en 4 maart
2008.
De verslagen voor kennisgeving aangenomen.
document Verslagen Beleidscom. Monumentenzorg jan mrt 2008
9. Verbetering twee rioolstelsels door koppeling.
Uitvoeringskrediet beschikbaar gesteld van EUR 26.000,- voor de
koppeling van twee rioolstelsels.
De 28e begrotingswijziging 2008 vastgesteld.
Gerard Riezebos gemandateerd voor de benodigde opdrachten.
document verbetering twee rioolstelsels door koppeling
10. Aanbesteding kolkenreiniging.
GMB Rioleringstechnieken b.v opdracht verleend voor het reini-gen van
kolken tot 31 december 2009, overeenkomstig het model
basisovereenkomst `zorgeloos afwateren kolken in de gemeente Elburg'.
document Aanbesteding kolken reiniging
11. Beleidsnotitie mantelzorg en vrijwilligerszorg.
Ingestemd met de beleidsnotitie.
Met St. WIEL een actieplan maken ter uitvoering van de notitie.
De adviezen van de Wmo raad -als aangegeven- verwerken.
Presidium voorstellen onderwerp te agenderen voor de infosessie en de
raad (juni).
document Beleidsnotitie mantelzorg en vrijwilligerszorg
12. Vaststelling aanvraagformulieren subsidie 2009 en datum indienen
aanvraag structurele activiteitensubsidie.
Aanvraagformulier waarderingssubsidie, structurele
activiteitensubsidie, incidentele activiteitensubsidie en
budgetsubsidie vastgesteld.
De uiterlijke indieningtermijn voor structurele activiteitensubsidie
voor de aanvragen van 2009 vastgesteld op 1 juli 2008.
document Vaststelling aanvraagform subsidie 2009 datum indienen
aanvraag
13. Programmabegroting 2009 GGD Gelre-IJssel.
Ingestemd met conceptraadsvoorstel m.b.t. de programmabegroting 2009
GGD Gelre-IJssel.
Presidium voorstellen onderwerp te agenderen voor de raad (juni)
document Programmabegroting 2009 GGD Gelre-IJssel
14. Actieplan "Mantelzorgers in het zonnetje".
Ingestemd met actieplan en EUR 16.700 beschikbaar gesteld.
De kosten dekken zoals voorgesteld te regelen bij de najaarsmarap
2008.
document Actieplan Mantelzorgers in het zonnetje
15. Wijziging verordening voorziening huisvesting onderwijs gemeente
Elburg.
In principe ingestemd met gewijzigde verordening en werkwijze t.a.v.
begroting en MIP.
Vanaf begroting 2009 structureel EUR 5.000 ramen voor
leerlingenprognose t.l.v. budget PO/VO.
In principe geen scheiding aanbrengen binnen het beschikbare budget.
Voorstel voorleggen aan Klankbordgroep (juni).
Presidium voorstellen onderwerp te agenderen voor de infosessie en de
raad (september).
document Wijziging verordening voorzieningen huisvesting onderwijs
16. Investeringen bibliotheek.
De extra huuropbrengst van het pand Centrum 18 EUR 43.000 en de
bestemmingsreserve jaarrekening 2004 EUR 10.000 aanwenden voor het
aanschaffen van inventaris filialen Elburg en 't Harde.
De rentedragende geldlening EUR 45.000 aan de Novetheek verstrekken op
basis van annuïteit met een looptijd van 10 jaar voor de aanschaf van
inventaris in de filialen Elburg en 't Harde.
Ingestemd met het conceptraadsvoorstel.
Presidium voorstellen onderwerp te agenderen voor de infosessie en de
raad (juni).
In uitvoeringsovereenkomst met het bibliotheekbestuur expliciet
opnemen dat in de komende jaren voldoende wordt gereserveerd voor
vervanging en bij de jaarrekeningen hierop toezien.
document Investeringen bibliotheek
17. Bezuinigingsronde Voorjaarsnota 2008.
Lijst met toelichting op dit moment voor kennisgeving aangenomen. Stuk
komt voor besluitvorming terug.
document Bezuinigingsronde Voorjaarsnota 2008
18. Herziening van het bovenwettelijk werkloosheidsstelsel.
De wijzigingen in de CAR-UWO vastgesteld m.i.v. 1 juli 2008.
document Herziening van het bovenwettelijke werkloosheidsstelsel
19. Verbijzonderde interne controle 2008.
EUR 23.520 beschikbaar gesteld voor verbijzonderde interne controle 1e
halfjaar 2008.
Kosten dekken zoals voorgesteld, te regelen bij de technische
najaarsmarap.
Een tijdelijke vacature openstellen voor medewerker IC, in afwachting
van definitieve beschikbaarstelling van middelen door de raad.
document Verbijzonderde interne controle 2008
20. Verbindingen opvanglocaties bij calamiteiten.
Akkoord met het laten aanleggen van een adsl verbinding naar de
opvanglocaties en de kosten hiervan voor rekening van de gemeente
nemen.
Eenmalige kosten EUR 720 en de structurele kosten EUR 900 dekken zoals
voorgesteld en deels te regelen bij de najaarsmarap 2008.
document verbindingen opvanglocaties bij calamiteiten
21. Onttrekking gebouwen Nuborgh.
Notaris verzoeken akte op te stellen om vrijkomende gebouwen van de
Nuborgh te onttrekken.
document Onttrekking gebouwen Nuborgh
22. Wethouder Van der Velde stelt aan de orde de bestuurlijke
verantwoordelijkheid voor de regiovisie.
Wethouder Sneevliet is portefeuillehouder.