Consumentenbond
---
29 mei 2008
Klagen in de zorg makkelijker door nieuwe geschillencommissie
Wie wil klagen over een behandeling of een medische misser kan vanaf
juni terecht bij de nieuwe Geschillencommissie Zorginstellingen. Er
was al een geschillencommissie voor ziekenhuizen, maar die wordt flink
uitgebreid naar andere disciplines in de zorg. De Consumentenbond
heeft zich vijf jaar lang hard gemaakt voor de geschillencommissie,
die ervoor zorgt dat klagen in de zorg veel makkelijker wordt.
Tijdens het symposium `Uw klacht, onze zorg' hebben onder andere
minister Klink van Volksgezondheid en Consumentenbond-directeur Felix
Cohen de aftrap gegeven voor de nieuwe Geschillencommissie
Zorginstellingen. Voor de bond is de oprichting van de nieuwe
geschillencommissie een groot succes, zeker nu het kabinet heeft
aangekondigd dat het klachten-instituut onderdeel wordt van de nieuwe
`Wet Patiëntenrechten'. Vijf jaar lang heeft de bond zich hard gemaakt
voor de geschillencommissie, die ervoor zorgt dat klagen in de zorg
veel makkelijker wordt.
Laagdrempelig en goedkoop
Naar verwachting zullen de komende maanden enkele duizenden
zorginstellingen zich bij de geschillencommissie aansluiten. Het gaat
dan om ziekenhuizen, verpleeg- en verzorgingshuizen,
thuiszorgorganisaties, en instellingen in de psychiatrie en
gehandicaptenzorg. Het advies van de geschillencommissie is bindend en
in tegenstelling tot een gang naar de rechter is de
geschillencommissie laagdrempelig, goedkoop en snel. De maximale
schadevergoeding die de geschillencommissie kan toekennen is nu nog
EUR 5.000, maar zodra de Wet Patiëntenrechten' zijn intrede doet gaat
dat bedrag omhoog naar EUR 25.000. Bovendien komt er dan ook een
onafhankelijke geschillenregeling voor alle huisartsen, tandartsen en
fysiotherapeuten.