Inspectie Verkeer en Waterstaat
Inspectie VenW zet belangrijke stappen richting nieuw toezicht
Nieuwsbericht | 29-05-2008
Met het jaarplan 2008 concretiseert de Inspectie Verkeer en Waterstaat
op verschillende terreinen vernieuwend toezicht. Inspecties op basis
van risicoanalyses en kwaliteitssystemen verminderen de toezichtlast
voor goed presterende ondernemingen. Organisaties met een
achterblijvende naleving worden daarentegen met extra toezicht
geconfronteerd. De inspectie bepaalt bijvoorbeeld op basis van een
risicomodel de inspectiefrequentie bij specifieke
luchtvaartonderhoudsbedrijven.
Digitalisering draagt eveneens bij aan de vernieuwing van het
toezicht. Zo krijgt de taxibranche in 2008 te maken met inspecties op
basis van digitale kentekenherkenning. De toezichtdruk voor
ondernemers wordt ook verlaagd door samenwerking tussen de
verschillende inspectiediensten. Begin 2008 startten de gezamenlijke
toezichthouders het Inspectieloket wegvervoer. In de loop van 2008
volgt het Inspectieloket Schiphol.
De inspectie intensiveert het ongevallenonderzoek over de weg in 2008,
omdat bij twintig procent van de ongevallen met dodelijke afloop op de
weg vrachtwagens betrokken zijn. Onderzoek naar oorzaken en
achtergronden van ongevallen helpt de inspectie bij prioriteiten
stellen in haar toezicht.
Transport houdt niet op bij de grenzen, zodat de inspectie ook op
internationaal gebied samenwerkt en rekening moet houden met
internationale ontwikkelingen. Met andere Europese autoriteiten pakt
de inspectie het hoge aantal overtredingen bij internationale
buslijndiensten aan. Op het gebied van de scheepvaart besteedt de
inspectie samen met internationale collega's aandacht aan het vervoer
van gevaarlijke stoffen. De invoering van het nieuwe Bewijs van
Luchtwaardigheid, gebaseerd op nieuwe Europese regelgeving, vergt veel
overleg met de Europese partners. De veiligheidsaspecten rondom de
hogesnelheidslijn hebben in 2008 bijzondere aandacht van de inspectie.
In VN-verband pakt de inspectie de problematiek rondom
internetbestellingen aan. Veel goederen die per internet besteld zijn,
worden per luchtpost verzonden. Dit kan leiden tot onduidelijkheid
over de stoffen die een vliegtuig precies vervoert.
Internetverzendingen voldoen daarnaast niet altijd aan de
verpakkingseisen voor gevaarlijke stoffen.
Meer informatie
* Jaarplan 2008
Pdf-document, 2622 kB