Definitief ontwerp tweede fase Oosterhoutseweg met tunnel vastgesteld
Het college van burgemeester en wethouders is akkoord gegaan met het
definitief ontwerp van de tunnel op de kruising van Noordelijke
Rondweg met de Oosterhoutseweg.
De tunnel is een belangrijk onderdeel van de tweede fase van de
Oosterhoutseweg en beslaat het gedeelte tussen Hoolstraat en de
Noordelijke Rondweg. Wethouder Willems van verkeer: `Dit ontwerp is
een belangrijke stap om de verkeersproblematiek in Teteringen op te
lossen.'
Het ontwerp laat zien dat de Noordelijke Rondweg onder de
Oosterhoutseweg doorgaat. De tunnel bestaat uit drie delen: één
viaduct voor auto's en twee viaducten voor fietsers en voetgangers.
Vanuit het westen kan het autoverkeer, dankzij twee uitvoegstroken op
de Noordelijke Rondweg en verkeerslichten bovenop de tunnel, gedoseerd
worden toegelaten op de Oosterhoutseweg. Op die manier loopt bij
drukte de Noordelijke Rondweg niet dicht en wordt autoverkeer richting
Oosterhout gestimuleerd door te rijden naar de A27.
Resultaten consultatie
Ondernemers en bewoners hebben op een eerdere consultatieavond over de
tunnelplannen verzocht de aansluiting met de Hoolstraat aan te passen.
Dat is nu gebeurd: vanuit de Hoolstraat kan men links afslaan richting
Oosterhout. Daarnaast komt op verzoek van gebruikers van het
bedrijventerrein Druivenstraat een onderzoek naar de bereikbaarheid
van dit bedrijventerrein.
Bewoners hebben ook aandacht gevraagd voor de bushaltes aan de
Oosterhoutseweg. Daar is uitgebreid naar gekeken, maar een andere
oplossing hiervoor kon helaas niet worden gevonden.
Oosterhoutseweg en Nieuwe Kadijk
Op de Oosterhoutseweg, tussen Langelaar en Meulenspie komen
parkeervakken, betere fietspaden, brede, groene bermen en twee
busbanen. Dit weggedeelte wordt 36 meter breed. De bomen hier worden
vanwege de werkzaamheden gekapt en vervangen door nieuwe exemplaren.
De twee bushaltes aan de Nieuwe Kadijk gaan naar het kruispunt
Meulenspie/Bouverijen/ Oosterhoutseweg. Daar komen, net als op het
kruispunt met de Langelaar, verkeerslichten. De aansluiting van de
Aanstede vervalt. Een alternatief hiervoor komt in de nieuwe wijk `de
Bouverijen'. Op de Nieuwe Kadijk in de richting Druivenstraat zijn de
invoegstroken ver doorgetrokken om het verkeer voldoende tijd te geven
om veilig in te voegen. Het gevolg is dat de middenberm bij de
Druivenstraat dicht gaat. Zoals al aangegeven wordt de bereikbaarheid
van dit bedrijventerrein nader onderzocht.
De in- en uitvoegstroken ten oosten van de tunnel zijn doorgetrokken
tot aan de kruising met de Posthoorn. Zo krijgt het verkeer voldoende
gelegenheid om in en uit te voegen. De Posthoorn sluit aan beide
kanten haakser aan op de Nieuwe Kadijk om de snelheid van het
autoverkeer te verlagen. Ook de fietspaden worden verlegd, zodat
automobilisten en fietsers beter zicht op elkaar hebben.
Planning
Het definitief ontwerp komt begin juni ter advisering in de Commissie
Bouwen & wonen en eind juni ter vaststelling in de gemeenteraad.
In september starten werkzaamheden aan kabels en leidingen. In het
najaar vindt rioolaanpassing plaats op de Oosterhoutseweg, tussen
Nieuwe Kadijk en spoorlijn.
De werkzaamheden in de 2e fase van de Oosterhoutseweg en de aanleg van
de tunnel staan gepland voor januari 2009 en duren naar verwachting
tot en met december 2010.
Breda, 29 mei 2008
Gemeente Breda