Gemeente Breda

Definitief ontwerp tweede fase Oosterhoutseweg met tunnel vastgesteld

Het college van burgemeester en wethouders is akkoord gegaan met het definitief ontwerp van de tunnel op de kruising van Noordelijke Rondweg met de Oosterhoutseweg.

De tunnel is een belangrijk onderdeel van de tweede fase van de Oosterhoutseweg en beslaat het gedeelte tussen Hoolstraat en de Noordelijke Rondweg. Wethouder Willems van verkeer: `Dit ontwerp is een belangrijke stap om de verkeersproblematiek in Teteringen op te lossen.'

Het ontwerp laat zien dat de Noordelijke Rondweg onder de Oosterhoutseweg doorgaat. De tunnel bestaat uit drie delen: één viaduct voor auto's en twee viaducten voor fietsers en voetgangers. Vanuit het westen kan het autoverkeer, dankzij twee uitvoegstroken op de Noordelijke Rondweg en verkeerslichten bovenop de tunnel, gedoseerd worden toegelaten op de Oosterhoutseweg. Op die manier loopt bij drukte de Noordelijke Rondweg niet dicht en wordt autoverkeer richting Oosterhout gestimuleerd door te rijden naar de A27.

Resultaten consultatie
Ondernemers en bewoners hebben op een eerdere consultatieavond over de tunnelplannen verzocht de aansluiting met de Hoolstraat aan te passen. Dat is nu gebeurd: vanuit de Hoolstraat kan men links afslaan richting Oosterhout. Daarnaast komt op verzoek van gebruikers van het bedrijventerrein Druivenstraat een onderzoek naar de bereikbaarheid van dit bedrijventerrein.
Bewoners hebben ook aandacht gevraagd voor de bushaltes aan de Oosterhoutseweg. Daar is uitgebreid naar gekeken, maar een andere oplossing hiervoor kon helaas niet worden gevonden.

Oosterhoutseweg en Nieuwe Kadijk
Op de Oosterhoutseweg, tussen Langelaar en Meulenspie komen parkeervakken, betere fietspaden, brede, groene bermen en twee busbanen. Dit weggedeelte wordt 36 meter breed. De bomen hier worden vanwege de werkzaamheden gekapt en vervangen door nieuwe exemplaren. De twee bushaltes aan de Nieuwe Kadijk gaan naar het kruispunt Meulenspie/Bouverijen/ Oosterhoutseweg. Daar komen, net als op het kruispunt met de Langelaar, verkeerslichten. De aansluiting van de Aanstede vervalt. Een alternatief hiervoor komt in de nieuwe wijk `de Bouverijen'. Op de Nieuwe Kadijk in de richting Druivenstraat zijn de invoegstroken ver doorgetrokken om het verkeer voldoende tijd te geven om veilig in te voegen. Het gevolg is dat de middenberm bij de Druivenstraat dicht gaat. Zoals al aangegeven wordt de bereikbaarheid van dit bedrijventerrein nader onderzocht.
De in- en uitvoegstroken ten oosten van de tunnel zijn doorgetrokken tot aan de kruising met de Posthoorn. Zo krijgt het verkeer voldoende gelegenheid om in en uit te voegen. De Posthoorn sluit aan beide kanten haakser aan op de Nieuwe Kadijk om de snelheid van het autoverkeer te verlagen. Ook de fietspaden worden verlegd, zodat automobilisten en fietsers beter zicht op elkaar hebben.

Planning
Het definitief ontwerp komt begin juni ter advisering in de Commissie Bouwen & wonen en eind juni ter vaststelling in de gemeenteraad.

In september starten werkzaamheden aan kabels en leidingen. In het najaar vindt rioolaanpassing plaats op de Oosterhoutseweg, tussen Nieuwe Kadijk en spoorlijn.

De werkzaamheden in de 2e fase van de Oosterhoutseweg en de aanleg van de tunnel staan gepland voor januari 2009 en duren naar verwachting tot en met december 2010.

Breda, 29 mei 2008