Fiat Bravo 1.6 16v ECO: A-label en hoge trekkracht
(5/29/2008)
Nederland kent honderdduizenden automobilisten die regelmatig met een
trailer of caravan achter hun auto op pad gaan. Om aan deze vraag
tegemoet te komen, introduceert Fiat de schone en innovatieve 1.6 16v
MultiJet dieselmotor.
De Fiat Bravo 1.6 16v MultiJet 105 ECO heeft een zeer laag verbruik en
een geringe uitstoot van CO2. De auto is zo schoon, dat hij beloond
is met het schoonste A-milieulabel en met een fikse korting op de BPM.
De MultiJet versie is er vanaf 22.995 euro.
Een perfect uitgebalanceerd samenspel van design, prestaties,
milieuvriendelijkheid, comfort en veelzijdigheid zorgt ervoor dat de
Fiat Bravo zich in het afgelopen jaar heeft ontpopt als een van de
âtopspelersâ in het belangrijkste segment van de Europese markt. Met
de introductie van de innovatieve 1.6 16v MultiJet dieselmotor komen
daar nog een paar extra troefkaarten bij. De innovatieve nieuwe
krachtbron onderstreept het toch al groene karakter van de Italiaanse
middenklasser eens te meer. Sterker nog: de 1.6 16v MultiJet 105 ECO
krijgt in ons land het meest groene A-milieulabel mee. Hij is zo
krachtig dat de Bravo ook grote talenten in huis heeft als trekauto.
Dankzij zijn maximum koppel van 290 Nm bij 1.500 toeren rijdt de
MultiJet vlot en soepel. Oók wanneer hij zijn werkzaamheden bij
gelegenheid als trekauto verricht. Motor en onderstel werken daarbij
eendrachtig samen. Door de combinatie van zijn grote trekkracht en de
standaard gemonteerde zesversnellingsbak, vormt zelfs een uitdagende
rit in bergachtige streken geen probleem. Op de snelweg houdt de
Bravo, ook met een last op de trekhaak makkelijk, de gangbare
kruissnelheden vast.
De Fiat Bravo 1.6 16V MultiJet 105 ECO mag een 1.300 kilogram zware
geremde aanhanger, trailer of caravan trekken. Dat maakt deze Fiat
breed inzetbaar.
Een bijkomend praktisch aspect is dat het kentekengewicht te boek
staat voor 1.295 kilogram. Het resultaat is dat ook relatief nieuwe
automobilisten (met alléén rijbewijs B) een flinke caravan of
boottrailer achter deze Bravo mogen koppelen. Sinds een aantal jaren
wordt bij een nieuw personenautorijbewijs immers niet langer
automatisch het speciale aanhangerrijbewijs E verstrekt. Dat levert
bij minder gelukkig gekozen combinaties van trekauto en aanhanger in
de praktijk opmerkelijke situaties op. Zo kan het onderweg naar de
vakantiebestemming bijvoorbeeld heel goed voorkomen dat vader een auto
met caravan wel mag rijden, maar de zoon of dochter het stuur onderweg
eigenlijk niet mag overnemen. Kortom: ook voor jongere automobilisten
opent de veelzijdigheid van de Fiat Bravo 1.6 16v MultiJet uitstekende
mogelijkheden.
De Bravo krijgt standaard een complete comfort- en
veiligheidsuitrusting mee. Optioneel is de ESP stabiliteitsregeling.
Dit wordt gecombineerd met veiligheidssystemen als ASR, MSR, HSA en
Hill Holder. Zeker met veel gewicht op de trekhaak vergemakkelijkt dat
het optrekken tegen een helling. De techniek houdt de rem namelijk
automatisch enkele tellen aangespannen, zodat de combinatie niet
ongewild achteruit kan rollen voor de bestuurder tijd heeft gehad om
gas te geven en de koppeling op te laten komen.
De Fiat Bravo 1.6 16v MultiJet 105 ECO biedt een unieke combinatie van
een groen A-milieulabel, een zeer scherpe prijs en zeer veelzijdige
mogelijkheden als trekauto. Vanzelfsprekend garandeert zijn kracht ook
bij âsoloâ rijden bijzonder gespierde prestaties.
Hij heeft een topsnelheid van 187 kilometer per uur en sprint van
stilstand naar 100 kilometer per uur in 11,3 seconden. De Bravo
verbruikt gemiddeld slechts 4,5 liter op 100 kilometer (1 op 22,2).
Dat lage brandstofverbruik staat borg voor lage brandstofkosten en â
minstens even belangrijk - een zeer geringe uitstoot van 119 gram
CO2. Ruim onder de waarde waar de Europese Unie in de loop van het
volgende decennium op mikt.
AutoRai