Gemeente Lopik

Nieuws

Vorderingen bouw gemeentewerf en brandweerkazerne

De gemeente Lopik en Grontmij werken gezamenlijk via een co-makerschipcontract aan de realisatie van een gemeentewerf met milieustraat en een brandweerkazerne aan de M.A. Reinaldaweg in Lopik. In de periode januari tot en met mei 2008 zijn belangrijke stappen gezet. Naar verwachting vindt de aanbesteding voor de zomervakantie plaats, zodat de bouw in oktober 2008 kan beginnen. De oplevering van het hele project wordt in het derde kwartaal van 2009 verwacht. Co-makership

De gemeente Lopik en Grontmij werken gezamenlijk aan de realisatie van een gemeentewerf met milieustraat en een brandweerkazerne aan de M.A. Reinaldaweg in Lopik. Dit gebeurt aan de hand van een co-makershipcontract, waarvoor op 12 oktober 2007 een intentieovereenkomst is getekend. In deze constructie wordt Grontmij betrokken bij de planontwikkeling én de uitvoering van het project. In de voorbereidingsfase treedt Grontmij op als adviseur, waarbij een maximale inbreng van de gemeente Lopik als opdrachtgever/gebruiker kan worden geleverd; in de realisatiefase treedt Grontmij op als hoofdaannemer. Hiervoor is een projectorga-nisatie opgezet met een stuurgroep, projectgroep en een tweetal werkgroepen.

Inhoud plannen

Het terrein voor de brandweerkazerne en gemeentewerf met milieustraat zal circa 17.500 m² beslaan. Op het terrein komt een nieuw gezamenlijk gebouw voor de brandweer en het personeel van gemeentewerken. Rondom het nieuwe gebouw komen parkeerplaatsen en een oefenterrein voor de brandweer. Midden op het terrein komt een afvalbrengstation met een verhoogd perron, waarvan bezoekers hun afval in de diverse containers kunnen deponeren.

De brandweer krijgt een eigen ontsluiting vanaf het terrein op de parallelweg en voor uitrukken een rechtstreekse ontsluiting op de provinciale weg N210. Bij deze ontsluiting worden verkeerslichten geplaatst die bij een uitruk in werking treden en rood licht aangeven voor het verkeer op de provinciale weg.

Afgeronde stappen

Eind 2007 zijn de bomen op het terrein gekapt. In januari 2008 is 3.000 m³ zand op het terrein aangebracht als voorbereiding voor de aanleg van het afvalbrengstation. Deze procedure heet voorbelasten en is noodzakelijk om eventuele verzakkingen te voorkomen. Het voorlopige ontwerp was in januari 2008 gereed en is op 8 april 2008 aan de raadscommissie gepresenteerd. In april 2008 zijn het voormalige woonhuis en personeelsgebouw gesloopt. De aanvragen voor een milieuvergunning en een vergunning op grond van de Wet verontreiniging oppervlaktewateren om te kunnen aansluiten op de hoofdriolering, zijn op 7 april 2008 respectievelijk bij de provincie Utrecht en het Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden ingediend. Eind april 2008 is de aanvraag voor de bouwvergunning bij het college van burgemeester en wethouders ingediend. Het definitieve ontwerp voor het bouwkundige deel is op 15 mei 2008 vastgesteld door de stuurgroep.

Aanpassen bestemmingsplan

Voor de nieuwbouw van de brandweerkazerne en het personeel van gemeentewerken zal een procedure op grond van artikel 19 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening worden gevolgd. Dit is noodzakelijk omdat in het bestemmingsplan nog een woonfunctie was opgenomen. Na de start van het project bleek de eigenaar echter bereid de woning aan de gemeente te verkopen. Hierdoor kan het gebouw op een betere plaats worden gesitueerd.

Vervolgstappen

De definitieve ontwerpen voor het civieltechnische en het installatietechnische deel volgen in juni 2008. De plannen worden besteksgereed gemaakt, wat inhoudt dat alles wat moet worden gerealiseerd nauwkeurig wordt beschreven. Deze besteksfase zal in juni 2008 gereed zijn.

De stuurgroep heeft aannemers geselecteerd voor het bouwkundige, civieltechnische en installatietechnische deel. In juni 2008 zullen per onderdeel tenminste vier aannemers die de benodigde kennis en ervaring hebben met een soortgelijk project, worden gevraagd offerte uit te brengen. In juli 2008 zullen de offertes worden beoordeeld, waarna de aanbesteding naar verwachting voor de zomervakantie 2008 kan plaatsvinden.

De start van de bouw wordt in oktober 2008 verwacht, zodat oplevering in het derde kwartaal van 2009 plaats kan vinden.

Het huidige terrein van gemeentewerken en de brandweer wordt na oplevering van het nieuwe complex betrokken bij de herinrichting van het centrum van Lopik-dorp.