Gemeente Arnhem

Bouw Witte School bereikt hoogste punt (23-05-2008) De herbouw van de in 2005 door brand verwoeste Witte School aan de Bronbeeklaan, heeft haar hoogste punt bereikt. Deze mijlpaal wordt traditiegetrouw met de bouwvakkers gevierd. Dat gebeurt op donderdag 29 mei 2008 om 12.15 uur op de bouwlocatie, in aanwezigheid van Willem Hoeffnagel, de Arnhemse wethouder voor Onderwijs en Integraal Jeugdbeleid.

De monumentale Witte School in de Geitenkamp brandde in de nacht van 10 op 11 juli 2005 vrijwel volledig af. Niet lang daarna is besloten tot herbouw van de school, zoveel mogelijk in dezelfde staat en op dezelfde plek. De nieuwbouw zou natuurlijk ook rekening moeten houden met het onderwijs van nu en kunnen inspelen op de toekomst.

Multifunctioneel ontwerp
Dat is gelukt in het ontwerp van Jonkman & Klinkhamer Architecten. De nieuwbouw aan de noordzijde oogt als de oorspronkelijke Witte School. Aan de achterkant is te zien dat het een gebouw een verdieping meer telt dan voorheen. Daardoor is een extra verdieping onder het maaiveld ontstaan. Zo is ruimte ontstaan voor kinderopvang en buitenschoolse opvang van Kasteel Kiekeboe.
Nieuw is ook het realiseren van twee huurappartementen in het ontwerp, opdracht van Stichting Volkshuisvesting, in het hooggelegen middendeel van de Witte School.
Elementen uit de oude school die gered konden worden, krijgen een bestemming in de nieuwbouw.

Oplevering eind dit jaar
Op 31 oktober 2007 gaf wethouder Hoeffnagel in het bijzijn van de leerlingen van De Witte School en de kinderen van Kasteel Kiekeboe, het startsein voor de herbouw. Zoals gezegd wordt op 29 mei 2008 het hoogste punt bereikt. De planning is dat de het gebouw in december 2008 in gebruik genomen kan worden, zodat de kinderen na kerstvakantie weer op hun oude vertrouwde plek naar school kunnen, in een comfortabele en moderne omgeving. Dat is iets later dan gedacht (september 2008 was aanvankelijk de verwachting). Dat heeft alles te maken met het uiteindelijke ontwerp, met een complete verdieping onder de grond, en daardoor veel complexer is geworden dan het simpelweg het herbouwen van de oude school.