Twentse promotie: Betrek publiek meer bij wetenschap
Communicatie over wetenschap mag zich niet beperken tot informeren.
Overheid en wetenschappers moeten ook de mogelijkheden aanbieden tot
actieve participatie door het publiek. Dat stelt Anne M. Dijkstra, die
op vrijdag 30 mei 2008 aan de Universiteit Twente promoveert.
Voorafgaand vindt er op 29 mei aan de UT een conferentie plaats over
het publiek en zijn betrokkenheid bij wetenschap en technologie.
Door de opkomst van bio-, gen- en nanotechnologie is de verwevenheid
van wetenschap, technologie en samenleving sterker zichtbaar. De
maatschappelijke implicaties van onderzoek naar zaken als gezondheid
en genetisch gemanipuleerd voedsel zijn groot. Volgens drs. A.M.
Dijkstra kan de wetenschap daardoor niet langer vanzelfsprekend
rekenen op het vertrouwen van het algemeen publiek. Experts moeten
zich meer bewust zijn van de risico's die onderzoek met zich mee kan
brengen. Ze moeten daarover open en helder communiceren. En wel in een
vroegtijdig stadium, zodat aanpassingen in onderzoeksoriëntatie en in
beleidsvorming door de overheid nog mogelijk zijn.
Dat het algemene publiek nauwelijks geïnteresseerd is in wetenschap,
noemt Dijkstra een misvatting. Het publiek is beslist niet dom, net
als experts beperkt het zich echter tot onderwerpen die in de rol van
patiënt, consument of anderszins van belang worden geacht. Wisselt hun
rol, dan wisselt ook hun behoefte aan informatie en communicatie.
Tegelijk blijken veel mensen ontevreden over de aard van de informatie
die beschikbaar komt, en vinden ze die vertekend.
Vertrouwen
Dijkstra heeft de participatie van het publiek onderzocht in een
aantal gevalsstudies van de Nederlandse biotechnologiedebatten van
1993 tot en met 2001, in groepsdiscussies en een vragenlijst onder het
Nederlandse publiek. Bleek uit de gevalsstudies dat in eerste
instantie vertrouwen als iets vanzelfsprekends wordt gezien en ging
het erom mensen door deelname meer wetenschappelijke kennis te laten
krijgen, in de latere debatten lag het accent juist op het wekken van
vertrouwen en speelde ook andere soorten kennis en emotie naast
wetenschappelijke kennis een rol.
Zoals groepsdiscussies over genenonderzoek laten zien, blijken mensen
in meer georganiseerde groepen - zoals actieve consumenten en
patiëntengroepen - wel degelijk in staat zich in het wetenschaps- en
technologiedebat een actieve rol toe te bedelen. De industrie heeft de
meeste invloed op genenonderzoek, oordeelden deze groepen; dat is ook
de reden waarom zij meer invloed willen geven aan andere actoren,
zoals non-profit-organisaties, en pleiten voor gecontroleerde
ontwikkeling en controleerbaarheid en openheid van onderzoek en
onderzoeksresultaten.
Volgens de Twentse communicatiewetenschapper ziet het publiek
vertrouwen als een manier om betrokkenheid bij een onderwerp te
delegeren. Manieren om aan vertrouwen te werken, of eigenlijk: het
ontbreken van vertrouwen te herstellen, zijn openheid en transparantie
van informatie en het gebruik van meerdere bronnen van informatie. Het
meest worden nog altijd wetenschappers vertrouwd. Tegelijk wordt
duidelijk dat vertrouwen en kennis gerelateerd zijn.
Universiteit Twente