Zelf online marktonderzoek uitvoeren steeds professioneler
NIEUWE MOGELIJKHEID VOOR BEDRIJFSLEVEN EN INSTELLINGEN
EINDHOVEN, 20080528 -- De trend lijkt niet meer te stoppen: steeds meer bedrijven en instellingen doen zelf online marktonderzoek. Het gevolg is dat consumenten en bedrijven met een toenemende stroom aan vragenlijstjes, enquêtes en dergelijke zaken via internet en e-mail geconfronteerd worden. Irritatie en desinteresse zijn het gevolg en een stuk professionalisering is dus gewenst.
Het Eindhovense marktonderzoeksbureau Markteffect B.V. heeft de oplossing voor al deze bedrijven en instellingen die professioneel en serieus naar hun klanten willen luisteren zonder irritatie te veroorzaken. De oplossing bestaat uit drie elementen: goede software, betrokken respondenten en deskundig advies.
Markteffect is distributeur van het meest complete online onderzoekstool in de markt: Easyresearch. Deze SaaS-toepassing (Software as a Service) maakt het mogelijk zowel complexe als eenvoudige onderzoeken online uit te voeren. Het betreft een zeer gebruiksvriendelijk programma dat geheel in de stijl van Microsoft Outlook functioneert. Zowel klant- als medewerkerstredenheidsonderzoeken kunnen met behulp van deze toepassingen worden onderzocht. De respondenten kunnen via email, pop-up, internet link of via telefoon worden benaderd. Alle output is real-time zodat de projectmanager op ieder willekeurig moment de tussentijdse resultaten kan bekijken en eventueel kan bijsturen op de samenstelling van de steekproef. De rapportages zijn zeer gebruiksvriendelijk en direct te importeren in programma's als Excel, PowerPoint, SPSS, Word en PDF. In diverse landen is deze software reeds zeer succesvol. Een Nederlandstalige release is in de maak en vier medewerkers zijn continue bezig met de verdere ontwikkeling van dit gebruiksvriendelijke systeem.
Het tweede thema is het vinden van respondenten. Spammen werkt niet meer, het werken met een brede kring van serieuze respondenten wel. Zo'n vaste kring van respondenten heet in het jargon een respondentenpanel. Markteffect heeft diverse respondentenpanels tot haar beschikking waarmee wereldwijd zowel consumenten als bedrijven kunnen worden benaderd voor deelname aan onderzoek. In Nederland heeft markteffect een eigen panel van 10.000 middelbare scholieren en MBO-leerlingen, in Europa ruim 1 miljoen consumenten, in Noord- en Zuid-Amerika 120 duizend consumenten en zelfs een klein panel in Japan. Allemaal mensen die met een dubbele opt-in hebben aangegeven graag aan online onderzoek deel te willen nemen.
Het derde component is het deskundige advies. Met 30 jaar onderzoekservaring in diverse branches kan Markteffect de bedrijven die onderzoek willen uitvoeren ondersteunen bij het ontwikkelen van hun onderzoek, de analyse en de rapportage.
Volgens directeur Maarten van Nieuwland neemt de methode waarbij respondenten online geselecteerd en benaderd worden een enorme vlucht de komende jaren. Vooral door vernieuwde wetgeving zal de methode waarbij respondenten telefonisch benaderd worden sterk afnemen. Markteffect zal deze ontwikkelingen natuurlijk op de voet blijven volgen.
/ / / / / / / / / EINDE PERSBERICHT / / / / / / / / /
Markteffect